شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

دیباچه-معصومه شمسینی غیاثوند : سیزدهمین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان، امسال از ۲۸ خردادماه تا یک تیرماه با حضور مهمان‌هایی از کشور عراق و عمان در چهار اجرای صحنه‌ای، ۴ اجرای نقالی و ۴ اجرای تعزیه و ۵ اجرای نمایش‌های رادیویی در حال برگزاری است و استان قزوین میزبان اختتامیه این جشنواره و بخش بین الملل آن است.
محمود فرهنگ، دبیر سیزدهمین  جشنواره تئاتر صاحبدلان با اشاره به برگزاری نخستین دوره از این جشنواره بین‌المللی، به دیباچه می‌گوید: برای اولین‌بار است که استان قزوین بخش بین‌المللی یک رویداد را میزبانی می‌کند. رویداد صاحبدلان تنها به تولید آثار نمایشی می‌اندیشد، این رویداد برای یک سال برنامه دارد و به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود، تنها در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی رقابت برگزار می‌کنیم.

بودجه جشنواره تئاتر صاحبدلان ۶ میلیارد تومان است/ برگزاری این رویداد انگیزه هنرمندان برای تولید تئاتر دینی را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه آثار دینی که توان اجرا در عرصه بین‌المللی دارند به ۲ زبان فرانسه و انگلیسی ترجمه شدند، گفت: برگزاری این رویداد انگیزه هنرمندان استان‌ها برای تولید تئاتر دینی را افزایش می‌دهد؛  ۲ گروه از عراق و ۲ گروه از عمان در رویداد حضور دارند و بعد از اجرای هر نمایش جلسات نقد و بررسی آثار برگزار می‌شود.
« فرهنگ » با اشاره به کمبود بودجه فرهنگی در حوزه تئاتر، تصریح کرد: ما در هنر‌های نمایشی از کمبود بودجه رنج می‌بریم و مسئولان فرهنگی و مجلس باید توجهی به افزایش بودجه تئاتر داشته باشند، استان قزوین بودجه برگزاری مراسم اختتامیه را عهده‌دار شد که اتفاق قابل توجهی است که یک استان بودجه‌ای را به تئاتر اختصاص دهد.  
 وی درباره کاهش آثار خارجی در نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان گفت: موضوع بودجه برای تئاتر کشور بسیار مهم است. این رویداد قرار بود سال ۱۴۰۱ برگزار شود که ۱۶ نمایش خارجی برای اجرا در آن آماده بودند، ولی با تغییر تاریخ برگزاری بسیاری گروه‍های نمایشی نتوانستند در این رویداد حضور پیدا کنند.  
فرهنگ تصریح کرد:  بعد از برگزاری ۱۳ دوره  از این رویداد، به بخشِ بین‌الملل آن توجه شد و کاهشِ آثار در این رویداد عادی است، زیرا در سال‌های گذشته توجه جدی به رویداد تئاتر صاحبدلان نشده است برای همین اگر فرصت مناسبی فراهم بود این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار می‌کردیم.
دبیر سیزدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان در پایان گفت: در تئاتر  توجه ما بیشتر به کشور‌های  اروپا بوده است و کشور‌های اسلامی نادیده گرفته شدند. بودجه این دوره از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان ۶ میلیارد تومان است، ۴ میلیارد بودجه در طول یک سال هزینه برای رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان هزینه کردیم و ۲ میلیارد نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین متقبل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار