چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۳  |  Wednesday, 30 October 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۹۲
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۹ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،« رضا اکبرپور »، بازیگر نقش "اسماعیل میرشکار" در سریال" گیل دخت " جوان مستعد و موفقی است که حضور در عرصه هنر را از فعالیت در صحنه تئاتر آغاز کرد.او پس از کناره گیری چندساله خود از عرصه بازیگری،با نقش آفرینی در آثاری چون تله فیلم "زمانی برای ایستادن" به کارگردانی" علی سرآهنگ"،سریال "حوالی پاییز" و فیلم سینمایی "آپاندیس"ساخته حسین نمازی به این عرصه بازگشت و با مجموعه "گیل دخت " که از شبکه اول سیما روی آنتن است بیشتر دیده شد. او می گوید:مجموعه" گیل دخت" با بیان قصه کهن خود به زبان ساده و دلنشین ،توانست ماجراهای خود را در بستر پرداختن به نوع روابط بین آدم ها ،برای مخاطب بیان کند و او را با خود همراه سازد.

روایت رضا اکبرپور از حادثه ناگواری که سر صحنه سریال « گیلدخت » برایش رخ داد |

"رضا اکبرپور" بازیگر سریال "گیل دخت " به خبرنگار دیباچه گفت :مهمترین شاخصه حضور من در "گیل دخت" و ایفای نقش در قالب شخصیت اسماعیل، در وهله اول به فیلمنامه بسیار عالی این مجموعه بازمی گردد و سپس به شدتِ علاقه خود ،نسبت به کاراکتر اسماعیل میرشکار که در فیلمنامه این مجموعه، دیکته شده بود؛همچنین وجه تمایز شخصیت میرشکار با شخصیت های دیگری که تاکنون در کالبد آنها ضمن زیستن، به ایفای نقش پرداخته ام، اشتیاقم را برای حضور در گیل دخت دو چندان نمود.

او افزود: همیشه معتقدم برای اشخاصی مانند خودم،که دوست دارند هر روز در جاده ی زندگی با کسبِ آموزه های مختلف، طیِ مسیر کنند،آنچه که اهمیت دارد آن است که بواسطه این اعتقاد، در راستای انجام هر کار جدید، به گونه ای عمل کنند، که گامی موثر و رو به جلو محسوب شود. از این رو طبیعتاً حضور در سریال "گیل دخت" برای من به عنوان حرکت در مسیری جدید تلقی شد. یعنی برای بازی در یک اثر، همچون مجموعه" گیل دخت "فارغ از بحث ژانر و یا سبک آنچه که پیش از همه مهم بوده و خواهد بود، فیلمنامه و کاراکتری است که قرار است مدتی در کالبد آن زندگی کنم و با مخاطب ارتباط گیرم.

بازیگر سریال "گیل دخت" در ارتباط با چالش هایی که برای عوامل تولید کننده یک مجموعه نمایشی با سبقه تاریخی از جمله بازیگران آن مجموعه، وجود دارد اظهارداشت: طبیعتاً وقتی قراراست یک بازیگر، کاراکتری را زندگی کند که از لحاظ تاریخی حدود ۱۰۰سال با زمان زیستش فاصله دارد، مستلزم آن است که به تاریخِ آن زمان، فرهنگ آداب و رسوم مردم در آن زمان و به طور کل نوع زیست انسان ها در آن زمان رجوع و اطلاعات مورد نیاز را کسب کند؛حتی فنونی را برای زندگی در آن برهه ی تاریخی بیاموزد. مثل اصول تیراندازی و سوارکاری، که خودِ این امر، باعثِ به وجود آمدنِ چالش‌های هیجان انگیزی در بازیگری می شودکه بی نهایت لذت‌بخش است.
او افزود : به عنوان مثال من تا قبل از این سریال، نه تنها هیچ تجربه سوارکاری نداشتم، بلکه علاقه ای نیز به سوارکاری نداشتم. ولی وقتی متوجه شدم برای ایفای نقش "میرشکار" باید مهارت سوارکاری را کسب کنم، با اشتیاق به سمتش رفتم. طوری که گروه برای ما هفته ای سه روز، روزانه یک ساعت و نیم  تمرین سوارکاری در نظر گرفته بودند. اما من وقتی وارد باشگاه سوارکاری می شدم، حداقل زمانی که آنجا تمرین می کردم زیر ۵ ساعت نبود تا بتوانم در زمینه سوارکاری به مهارت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنم .
البته ناگفته نماند، با وجود اینکه یکی از پلان های سریال "گیل دخت" که کاملا مربوط به بدلکار بود و او باید آن عملکرد مربوطه را انجام می داد، اما اصرار گروه کارگردانی طور دیگری رقم زد .یعنی قرار شد که خودِ بازیگر این پلان را بازی کند. و بنده پیرامون ایفای نقش در آن سکانس دچار آسیب شدم و پنج تا از دنده هایم شکست و به واسطه این اتفاق خیلی روزهای سختی را پشت سر گذاشتم . هم اکنون که زمان زیادی از آن موضوع گذشته،وقتی به آن ماجرا و حتی درد و رنجی که از آن حادثه متحمل شدم می نگرم، جز لذت و عشق چیزی نمی بینم. چرا که معتقدم حتی اینگونه موارد نیز جزئی از لذت‌های، کاری محسوب می شوند که عاشقانه دوستش دارم؛ به گونه ای که حتی گاهی با عشق یادشون می کنم.

روایت رضا اکبرپور از حادثه ناگواری که سر صحنه سریال « گیلدخت » برایش رخ داد |

او پیرامون این سوال که چقدر موافق است علاوه بر محتوای کار،اِلمانهایی چون جلوه های بصری ، آکسسوار های صحنه و...سهم بسزایی در موفقیت" گیل دخت" در جذب مخاطب بوده گفت: بله کاملا با شما موافقم. نوع روایت قصه، لوکیشن هایی که ماجراها در آنها روایت می شود؛ پوشش کاراکترها و روابط جاری بین آنها، قاب های زیبا و دلنشین پلان ها و اینکه بیننده از فضای زندگی خودش جدا می شود و قصه را دربستر تاریخی نزدیک به یک قرن قبل و فضا های متفاوت می بیند و می شنود ،از دلایلی هستند که موفقیت این سریال را رقم زده است.

بازیگر نقش اسماعیل میرشکار تصریح کرد : در واقع" گیل دخت "راوی یک قصه عاشقانه و و تقابل خیر و شر است و تمام تلاش خود را به کار بسته تا به زبان بسیار شیوا و دلنشین، راوی قصه های خود باشد و آن را جلوببرد وبه هدف خود دست یابد .به هرحال فکر می کنم با توجه به بازخوردهایی که به شخصه از مخاطبان محترم گرفتم، مجموعه" گیل دخت" توانسته تا حدود زیادی در این راه موفق باشد؛ یعنی بدور از کلیشه ها سیر داستانی خود را پشت سر بگذارد .

"رضا اکبرپور" درباره تمهیداتی که در راستای باور پذیر شدن کاراکتر خود در" گیل دخت" گفت: هر زمان که فیلمنامه ای به من پیشنهاد می شود و به این نتیجه می رسم که در جای کاراکتری قرار بگیرم، تمام تلاشم را به کار می بندم تا در قالب آن کاراکتر زندگی کنم . یعنی ابتدا سعی می‌کنم آن شخصیت را در وجودم بپذیرم و با روح و جسمم با او ارتباط برقرار کنم .بنابراین برای حضور در این سریال و بازی در نقش اسماعیل نیز همین رویه را بکار گرفتم. و پس از زنده کردن اسماعیل وجودم، زندگی کردن در قالب آن شخصیت و پیدا کردن لایه های درونی او را آغاز کردم .

"اکبرپور" با بیان اینکه کار در کنار بزرگانی چون "محمود پاک نیت"، "سعید راد " ،"ثریا قاسمی" سعید چنگیزیان " و "رامتین خداپناهی" تجربه لذت بخشی را برایش رقم زده بیان کرد :درحال حاضر دو پیشنهاد جدید برای حضور در دو پروژه جدید دارم که در حال صحبت‌های اولیه هستیم تا به لطف خدا به نتیجه خوبی برسیم .

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو اختصاصی دیباچه با " پژمان بازغی " و آرزویی که همچنان در ۵۰ سالگی به دنبالش است

تلویزیون هنوز بزرگترین و قوی‌ترین پلتفرم نمایشی کشور است/ سعی داریم از تبدیل شدن کودکان فعال در سینما به کودکان کار جلوگیری کنیم!

۱۷:۰۶  -  ۰۸ آبان ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

سینمای دفاع مقدس یک سینمای الگو و تاریخ‌ساز است/ در حوزه سینمای دفاع مقدس، کم کاری کرده‌ایم

۱۳:۰۱  -  ۰۵ آبان ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران

وقتی مدیریتی را در حوزه آموزش و پرورش به فرد می‌سپاریم، آن مدیر باید بداند که تکالیف و رسالت‌های او چیست!

۲۰:۵۶  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با دیباچه:

انیمشین ایران نسبت به گذشته در وضعیت و جایگاه مطلوبی قرار دارد/ خطوط قرمز در حوزه کودک و نوجوان در همه جای دنیا شبیه به هم است!

۰۹:۰۰  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
مجیدکریمی، کارگردان فیلم سینمایی " نفرین آرتا" و مستندساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

بزودی تاریخ هنر در دنیا با معرفی تمدن آرتا یا تمدن جیرفت، تغییر خواهد کرد/ ضرغامی، با اینکه اهل رسانه بود، هیچگونه کمک مالی به "نفرین آرتا" نکرد!

۱۶:۲۲  -  ۳۰ مهر ۱۴۰۳
رکورددار پرش با نیزه بانوان در گفت وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دختران دونده ایران همیشه روی سکو هستند/ نیاز دارم تجهیزاتم را به روز کنم!

۱۸:۱۴  -  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش

پاسخ به چند پرسش خبرنگار دیباچه درباره کیفیت نظام آموزش و پرورش

۰۹:۰۳  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با زکیه سیف، بازیگر نقش خاتون در نمایش " مبارک و خاتون پرده نشین"

از قصه‌ی یک زن مستجاب الدعوه تا گریزی به الهی نامه‌ی عطار!

۰۹:۰۲  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
آخرین اخبار