به گزارش دیباچه، نمایشِ «زوج ناجور» نوشته نیل سایمون، با ترجمه « شهرام زرگر» و تهیه کنندگی و کارگردانی محمدحسین پیوندی، از روز سه شنبه دوم خردادماه در سالن قشقایی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و تا ششم تیرماه ادامه دارد. این نمایشنامه که بحرانهای اقتصادی و زندگی زناشویی، دوستی ها و رفاقت ها را در بستری کمدی به تصویر میکشد، برای نخستین بار در تئاتر شهر روی صحنه می آید. به بهانه این نمایش با «محمدحسین پیوندی» کارگردان اثر به گفت و گو نشستیم.
« محمد حسین پیوندی» ، کارگردان نمایش «زوج ناجور» از ایده ی اولیه این کار به «دیباچه» میگوید: با توجه به شرایطِ امروز جامعه ترجیح دادم به سمت یک نمایشنامه طنز بروم تا بهانه ای برای شاد کردن و بهتر شدن حال مردم باشد. موضوع نمایشنامه بر پایه خانواده است. خانواده نه قومیت دارد، نه زبان و نه کشور؛ برای همین هم با اعتماد بر این نمایشنامه آمریکایی کار را جلو بردیم. ناجوری «زوج ناجور» به دو مرد بر می گردد که به اجبار با هم همخانه شده اند و در یک ماهی که کنارِ هم هستند، در واقع نمی توانند کنار هم زندگی کنند. اخلاق و رفتار آن ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از آن ها در حال متارکه است و دیگری مدت هاست جدا شده است. در آخر هم کارکتر اصلی به خانواده خود بر می گردد.
پیوندی ادامه میدهد: از استقبال تماشاگران در این چند شبِ نخست اجرا که بسیار راضی بوده ایم. من حدود یک سال پیش قرار بود با یک تیم دیگر این نمایش را بر روی صحنه ببرم اما در نهایت تصمیم بر این شد که چون نمایش طنز است به زمان دیگری موکول شود. ما تمرینات خود را از خرداد گذشته شروع کردیم و قرار بود مهر ماه اجرا برویم اما وقفه بزرگی در آن افتاد. مدیریت تئاتر شهر در این مدت بسیار به ما کمک کرد تا پلاتو برای تمرین داشته باشیم و این خیلی برای ما کمک کننده بود؛ همچنین در تجهیز دکور بسیار با ما همراه بودند. دکور ما از معدود دکورهای کار شده در مجموعه تئاتر شهر بود که به کیفیت بیشتر نمایش کمک زیادی کرد.
او از انتخاب تیم بازیگران خود به «دیباچه» میگوید: من حدود هفت یا هشت ماه پیش در تئاتر شهر با آقای حسین کشفی آشنا شدم.او حدود بیست و پنج سال سابقه کار حرفه ای در تئاتر دارد. وقتی با ایشان صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم که بازیگرانی برای این کار مناسب هستند که چهره معروف نباشند، اما سابقه کار تئاتر داشته باشند. خداروشکر که این اتفاق افتاد و ما حدود یک ماه و نیم تمرین داشتیم و همه از خروجی کار راضی بودند.
کارگردان نمایش «زوج ناجور» از وضعیت نگران کننده تئاتر میگوید: با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی این روزها، بیشترین ضربه را در حوزه فرهنگ، «تئاتر» متحمل شده است. من فکر نمی کنم این ضربه را موسیقی یا سینما به این شدت احساس کرده باشند. در تمام التهابات و شلوغی ها اول سراغ تئاتر و تعطیلی آن می آیند. ریشه تئاتر در این کشور در حال خشک شدن است.
او ادامه میدهد: «تئاتر در ایران مورد آسیب است، ولی کسی اهمیت نمی دهد. همین دستفروش های اطراف تئاترشهر هم به محیط آن آسیب میزند اما شما نمیبینید که این آسیب برای ارگان یا نهادی قابل توجه یا اهمیت باشد. در یک محیط هنری باید یک آسایش محیطی برای جمع شدن اهالی هنر وجود داشته باشد، ولی علی رغم اهمیت زیاد ساختمان تئاترشهر، کسی به این مهم توجه ندارد. تا جایی که من می دانم مدت هاست پیگیر حصارکشی مناسبی برای این محدوده هستند اما مجوز آن صادر نمی شود.
او در پایان افزود: هیچ سرمایه گذار جدی در تئاتر ایران وجود ندارد. چه از وزرات ارشاد، چه از شهرداری یا هر ارگان خصوصی و غیرخصوصی دیگری. چون تئاتر، خروجی مالی مشخص ندارد و ترجیح می دهند در یک محیط مطمئن تر سرمایه گذاری کنند. تبلیغات و فرهنگ سازی در این کار خیلی مهم است اما هیچ ارگانی این کار را نمی کند؛ حتی شبکه چهار که سال ها پیش تله تئاتر پخش می کرد هم دیگر این کار را نمی کند. تبلیغات تلویزیونی هم که وجود ندارد پس واضح است که تئاتر هر روز کم رنگ تر از پیش خواهد شد.