پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۳  |  Thursday, 20 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۶۲
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با حسن همایی، گوینده رادیو و مدرس فن بیان

به گزارش دیباچه،« حسن همایی » گوینده، مدرس فن بیان، دوبلور و شاعر جوان و موفقی است که با لحنی آرام و با اجرای عامیانه  طنین زیبای صدایش را به مخاطب القا میکند. برنامه هایی چون  "قرار شاعرانه"، "بشارت باران"، "قرار بی قراران"، "نگین" از دیگر فعالیت های او در زمینه اجرا است.همایی که در چهاردمین جشنواره بین المللی رادیو به عنوان گوینده برتر معرفی شده معتقد است: از آنجا که مجری نیاز است نگاه و حواسش به تمامی سلیقه ها، اقلیت ها و ادیان باشد ،میتوان گفت،بخشی از یک پیکره بزرگ جامعه است که آرا و نظریات خود را نباید آنچنان در برنامه دخیل کند؛ یعنی باید به گونه ای بیان خود را با مخاطب در میان بگذارد که کاملا بی طرف و در عین حال عامه پسند باشد .

مجری بخشی از پیکره جامعه است که نباید  نظریات خود را در برنامه دخیل کند!

« حسن همایی » گوینده رادیو در گفت و گو با دیباچه پیرامون تاثیر صدای مجری در موفقیت یک برنامه گفت: صدای خوب برای یک مجری بی تاثیر نیست؛  فارغ از این که ما باید بیان خوب داشته باشیم،باید از چه گفتن و با چه ابزاری گفتن را بدانیم و نسبت به‌ آن‌ آگاه باشیم.

او افزود: صدای خوب به واسطه تناژ تنالیته و فرکانسی که دارد، روی روان، تاثیر بهتری خواهد داشت و باعث می‌شود که ما با جذابیت های بیشتری به قضیه نگاه کنیم و راحت تر صدای گوينده و حتی مجری را بشنویم؛ به گونه ای که در نظر اول مخاطب را جذب نماییم، چون در این حالت مخاطب کمتر خسته می شود، بنابراین صدای خوب لازمه ابزار یک مجری  است.

« همایی»  که این‌ روز ها اجرای مجموعه برنامه "نگین" که شرح حال بزرگان این آب و خاک با همکاری سازمان ملی نخبگان در شبکه رادیویی ایران  را روی آنتن دارد، بیان کرد: داشتن سواد کافی و پر گو نبودن از عواملی هستند که باعث موفقیت یک مجری در کار خواهند شد. همچنین مردمی بودن و اینکه بتواند با مخاطب ارتباط صمیمانه ای برقرار کند و آن چنان پر طمطراق صحبت نکند به گونه ای که تافته ای جدا بافته است و درد مردم آشنا باشد از عواملی هستند که می‌تواند در ارتباط گیری مجری با مخاطب موثر واقع شود؛ همچنین به روز بودن اطلاعات او و آگاهی از محیط پیرامون و اتفاقات پیش روی جامعه از دیگر شاخصه یک مجری خوب پیرامون یک اجرای خوب است.

او با اشاره به اینکه یک مجری باید در حین اجرا نسبت شرايط جامعه نیز واقف باشد و در ارتباط گیری با مخاطب موازی با شرایط پیش رود، در ادامه گفت: مجری  بخشی از یک پیکره بزرگ جامعه است و آراء و نظریات خود را نباید آن چنان در برنامه دخیل نماید، البته این بدان معنا نیست که منفعل باشد، بلکه باید به موضوع فرا ملیتی نگاه کند؛ چراکه او مجری همه مردم است و با توجه به همه سلیقه ها، اقلیت ها ، ادیان مختلف و نظرات مختلف باید پیش روی داشته باشد؛ یعنی بدان گونه بیان مطلب نماید که بر دل مردم بنشیند و به گونه ای نباید مثل یک گزارش‌ گر که طرفدار تیمی است عمل کند.

مجری و گوینده برنامه های مناسبتی همچون "قرار آسمانی" و "به افق نور" اظهار داشت:  ماجرای تلویزیون و رادیو  به تصویر و صدا برمی‌گردد و رادیو رسانه ای گرم و صمیمی  است که همیشه در دسترس تر است. از طرفی چون تصویر نداریم و گوینده فقط ابزار بیانش تنها صدایش است و سکوت ها، آکسان ها و شکل حرف زدنش به همراه حالتی که دارد می‌تواند انتقال دهنده مفهوم باشد. 

« همایی » تصریح کرد : گویندگی در رادیو نسبت به گویندگی در تلویزیون به نوعی کار دشوارتری است چرا که گوینده در  رادیو  تنها یک ابزار دارد که توسط آن بتواند حس خود را منتقل کند ولی گوینده تلویزیون  علاوه بر صدا، از تصویر و بازی بدن نیز برخوردار است؛ ضمن اینکه عَطَش شهرت در گویندگی رادیو کمتر است. آن ها نمی‌خواهند آن چنان دیده شوند بلکه ترجیح می دهند کارشان را با ميکروفن انجام دهند و مقابل دوربین نباشند و این عملکرد مناسبی است که یک مجری از بزرگان و پیشکسوتان و کسانی که در این عرصه از او تجربه بیشتری دارند الگو بگیرند.

او خاطرنشان کرد : بسیار دیده ایم یک مجری همچون فواره ای بالا رفته و سپس‌ ریزش کرده اما در اینجا می طلبد گفته شود اگر الگوی خوبی در عرصه اجرا وجود داشته باشد و یک مجری برای اجرا های خود از آن الگو پیروی نماید،  بیشتر میتواند موفق شود و به ماندگاری دست یابد؛ البته این گفته با تقلید مغایرت بسیاری دارد،یعنی نباید به تقلید بسنده کند و هر مجری نیاز دارد که امضای مختص به خود را داشته باشد تا ماندگار بماند.

این گوینده،درباره حضور بازیگران در عرصه اجرا گفت:حضور بازیگران در عرصه اجرا بنظرم اتفاق خوبی است؛چرا که مردم آنها را دوست دارند به شرط آن که آنها در صحنه اجرا از تسلط کافی برخوردار باشند؛ بنابراین اگر بازیگری در عرصه گویندگی نتواند آن طور که باید یک اجرای مطلوب داشته باشد خیلی زود پس زده خواهد شد.

او درباره برنامه  "پارسی گویان" که پیرامون زبان و ادبیات فارسی است اظهار داشت: این برنامه در خصوص زبان و ادبیات فارسی گفت و گو می‌کند و در آن کارشناسان این برنامه از جمله دکتر محمد زاده پنجشنبه ها ساعت ۱۶ در استودیو برنامه حضور خواهد یافت و پیرامون این موضوع مباحثی را بیان می‌کند. همچنین تکرار" پارسی گویان" سه شنبه شب ها بعد از خبر ساعت ۲۳ از شبکه رادیویی ایران پخش می شود.

همایی که اجرای برنامه "راه شب" را پنج شنبه شب ها از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد تا ۳ صبح  از رادیو ایران در حال  پخش دارد، خاطر نشان کرد: آرزو دارم فعالیت من و همکارانم در راديو و تلویزیون به ویژه دوستانم در رادیو مورد قبول مردم واقع شود تا بتوانیم خدمت گزار مردم باشیم چرا که ما، از حمایت آنها ست که خدمت میکنیم؛ بنابراین باید حواسمان باشد تا کار را برای آن ها به درستی انجام دهیم و مردم را از خود راضی نگه داریم . همچنین خود و همکارانم همه  فعالیت های خود را در جهت رضایت ذائقه مخاطب پیش خواهیم برد.

گفت و گو از : دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳