جمعه ۲۶ بهمن ۱۴۰۳  |  Friday, 14 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

دیباچه - محسن سرافراز: واقعیت این است که سریال های شبکه نمایش خانگی همواره به دلیل عبور از خط قرمز ها ( البته از نظر ساترا ) مورد نقد مدیران رسانه ملی و در راس آن رئیس صدا و سیما قرار گرفته است.قاعدتا خطوط قرمز تلویزیون برای پخش سریال‌ها بسیار متفاوت از شبکه نمایش خانگی است و برای همین است که تعداد مخاطبان نمایش خانگی به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه از تعداد مخاطبان سریال های تلویزیونی بیشتر شده است چرا که فیلمسازان هم به دلیل فضای بازتری که در شبکه نمایش خانگی است بیشتر رغبت دارند تا اثرشان را در تلویزیون با سانسورهای سلیقه ای مدیران آن تولید نکنند و همین موضوع باعث شده تا هر روز شاهد حضور فیلمسازان بنامی باشیم که شبکه نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح بدهند. 

کافی است که به یکی از موضع گیری های جبلی در مدتی که رئیس رسانه ملی بوده نگاهی بیاندازیم تا بیشتر متوجه این شویم که چرا ساترا به نمایش خانگی نگاه نظارتی سختی دارد:

تعداد بازدید : 0

نکته جالب تر اینکه، رئیس رسانه ملی اخیرا در حاشیه اختتامیه جشنواره پژواک رادیو ، از اعلام آمادگی این سازمان برای خرید آثار نمایش خانگی خبر داده ؛هر چند او در حرفهایش می گوید که سریالی به ذهنش برای خرید نمی رسد!

او گفته است : " خرید آثار شبکه نمایش خانگی جزو تصمیمات اعلام شده‌ی ماست و به محض این‌که کارهای فاخری که قابل حمایت، پشتیبانی و مشارکت باشد، ارائه شود، حتما به وعده‌ای که داده‌ایم عمل می‌کنیم و حتی سعی می‌کنیم زودتر این اتفاق بیفتد. اما تاکنون سریالی به ذهنم برای خرید نمی‌رسد و آن کارهایی که مجوز ساخت و تولید گرفتند را حضور ذهن ندارم ولی دوستان ما در ساترا اعلام کردند قرار است طرح‌های خوبی به دستمان برسد. " 

ماجرای حواشی اخیر شبکه نمایش با پخش صحنه‌های سرور مشروب در فیلمی با بازی جان وِین چه بود؟

حالا و در شرایطی که صدا و سیما خودش را مسئول و ناظر بر عملکرد نمایش خانگی می داند، طبق آنچه که « اقتصاد 100 » آن را رسانه ای کرده ، شبکه نمایش تلویزیون در اقدامی بدون توجیه، بامداد شنبه و عصر شنبه در پخش تکرار صحنه‌های سرو مشروب و مشروب خواری را نمایش داد. در جریان پخش فیلم سینمایی «ریو براوو» ساخته هاوارد هاکس بخش هایی از مشروب خواری «کلانتر جان تی. چنس» که نقش او را «جان وین» بازی می کند و معشوقه اش «فِدِرز» با بازی «آنجی دیکینسون» به نمایش گذاشته شد.

این فیلم و صحنه های حرف زدن در حال مستی بازیگر زن در حالی از تلویزیون پخش می شود که ساترا(سازمان تنظیم مقرررات صوت و تصویر فراگیر) متعلق به سازمان صدا و سیما خود را مسئول پایش و برخورد با تولیدات شبکه نمایش خانگی و ممیزی و توقیف آنها می داند.

به نظر می رسد لازم است ساترا به فیلم های پخش شده در تلویزیون هم توجه کند.

البته شبکه نمایش در بخش تیتراژ پایانی این فیلم توجه داشت که لوگوی کمپانی برادران وارنر را محو و تار کند.

ماجرای حواشی اخیر شبکه نمایش با پخش صحنه‌های سرور مشروب در فیلمی با بازی جان وِین چه بود؟

هر چند صحنه های در این فیلم سانسور و مناسب سازی شده است اما بخش هایی از آن با فرهنگ کشورمان همخوانی ندارد.

در سال ۲۰۱۴، ریو براوو توسط کتابخانه کنگره آمریکا از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی شناختی، اثری ارزشمند و مهم تلقی شد و برای حفظ در ثبت ملی فیلم انتخاب شد.

در این فیلم جو بوردت (کلود ایکینز) که دودِ (دین مارتین) دائم‌الخمر را تحقیر کرده، در پی قتلی که مرتکب می‌شود توسط کلانتر جان تی. چنس (جان وین) دستگیر می‌شود. فکر و ذکر کلانتر آن است که به کمک معاون شَل خود، استامپی (والتر برنان) و دود، جو را تا رسیدن مارشال ایالتی در زندان نگه دارد، این در حالی است که افراد برادر پرنفوذ و ثروتمند جو، ناتان (جان راسل) می‌کوشند به هر شکلی زندانی را رهایی بخشند.

با کشته شدن دوست کلانتر (ویلر)، و اتفاقات دیگر، کلرادو (ریکی نلسون)، جوانی که از افراد ویلر بود نیز به گروه محافظان زندان می‌پیوندند. در این میانه زنی به نام فِدِر (آنجی دیکینسون) نیز که به تازگی به شهر رسیده بود و عاشق کلانتر شده، ابعاد جدیدی به داستان می‌بخشد…

 

برچسب ها: جان وین
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار