جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۱۰
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارگردان فیلم مستند داستانی و پرتره "حصار" به دیباچه گفت

زهرا فرود : " نبی قلی زاده " کارگردان عرصه سینما که تولید آثاری چون "چمدان" و "پسرم رسول " را برعهده داشته با بیان اینکه "حصار" در راستای ترویج روحیه قهرمان و پهلوان پروری در جامعه بویژه در میان نسل امروز ،ساخته شده می گوید :اگر چه حمایت از ساخت تولیدات نمایشی در سبک های مختلف امری مهم است، اما توجه و حمایت از زمان و وقت اکران و پخش آنها مقوله محور تری به حساب می آید چرا که عدم توجه به این موضوع که زمینه ایجاد دغدغه های بسیاری را برای فیلمسازان نیز فراهم آورده، به تدریج سبب می شود آثار تولید شده، با سرمایه های هنگفت و یا دولتی در گمنامی باقی بمانند و نه تنها هیچگاه رنگ اکران و پخش را به خود نگیرند، بلکه بهره برداری از آنها نیز به درستی صورت نگیرد.

مقوله پخش و اکران آثار، به معضل بزرگی برای فیلمسازان تبدیل شده است !

او افزود : مهمترین شاخصه "حصار" آن است که این اثرِ بسیار ساده،بدون بازی با تصویر،اغراق گویی ،بدون بیان کلمات درشت و به زبان و فرهنگ مردم عام دغدغه خود را در قاب تصویر طرح و به صورت موشکافانه با آن مواجه می شود .

« قلی زاده » که با فیلم "چمدان" در جشنواره بین المللی فیلم 100 حضور داشت ادامه داد: فیلمبرداری مستند حصار به پایان رسیده و این فیلم در حال حاضر مرحله تدوین و جلوه های ویژه بصری را پشت سر می گذارد . "حصار" محصول مشترک مرکز مستند سوره حوزه هنری و حوزه هنری استان البرز است که به روایت مناطق محروم استان البرز و ظهور نوجوان و جوانان قهرمان در زمینه های مختلف علمی ، ورزشی و ...  از دل همین مناطق می پردازد همچنین این مستند بطور ویژه در کنار موضوع پرورش قهرمان و پهلوان در مناطق محروم ، گذری نیز بر زندگی " کیمیا همتی" قهرمان تکواندو جهان داشته و در بستر این موضوع به امید و تلاش پرداخته است.

کارگردان فیلم سینمایی "پسرم رسول" اظهارداشت: پرداختن به موضوع مناطق محروم را در لایه های زیرین "حصار" قرار دادیم، یعنی نگاه به این مقوله را در بخش ابتدایی و اعظم کار نگنجاندیم به گونه ای مخاطب را از همان آغاز فیلم به جای رودرو کردن با موضوع قهرمان پروری با محرومیت ها و کمبودهای برخی مناطق کم برخوردار مواجه ننمودیم.به نظرم یکی از شاخصه های مهم این مستند که در قالب داستانی و پرتره به تولید رسیده آن است که در "حصار"سعی شده به مبارزه و تلاش های یک قهرمان عرصه ورزشی در منطقه محروم پرداخته و نگاه شود چون در غیر این صورت ،صرفا مصور کردن محرومیت ها و ضعف ها آنچنان نخواهد توانست دردی را از دغدغه های بیننده امروزی دوا کند .بنابراین دراین فیلم خیلی به مناطق محروم پرداخته نشده، بلکه گذر کوتاهی داشتیم و بیشتر در لابه لای قصه شخصیت اصلی و پرداختن به داستان افراد دیگر به موضوع اصلی "حصار" و هدف خود از تولید این مستند، نزدیک شدیم.

مقوله پخش و اکران آثار، به معضل بزرگی برای فیلمسازان تبدیل شده است !

"قلی زاده "بیان کرد : مسئله پرورش قهرمان و پهلوان در بستر تولیدات نمایشی موضوع مهمی است؛ چرا که ما با این عملکرد در واقع به نسل مهم و امروزی جامعه که همان قشر کودک و نوجوان هستند این موضوع را آموزش خواهیم داد که در حقیقت آنچه که باعث موفقیت یک فرد می شود در وهله اول خودِ شخص است؛ سپس خانواده ،از این رو در روایت قصه "کیمیا همتی" قهرمان تکواندوی جهان، به حمایت صد در صدی خانواده از او پرداختیم البته نه از منظر مادی چرا که خانواده او به لحاظ شرایط مادی،زندگی ساده ای دارند،پدرش نیز بازنشسته است ولی با به تصویر کشیدن حمایت روحی و روانی تمام قد خانواده، بویژه والدین "کیمیا همتی "از فرزند خود نشان خواهیم داد. خانواده جایگاه مهم و محوری به لحاظ پرورش قهرمان و پهلوان در عرصه های مختلف از جمله ورزش دارد.

کارگردان فیلم مستند داستانی و پرتره "حصار"در پاسخ به این سوال که مصور ساختن موضوعاتی چون پشتکار و اراده در بستر ساخت آثار نمایشی،کوتاه،مستند و..چقدر می تواند در جذب مخاطب و هدایت نسل امروز به سمت موفقیت ها سهیم باشد ادامه داد: تولید اینگونه آثار در قالب‌هایی چون مستند ،داستانی و ...اگر در حین ساخت و پردازش درست ،از پخش درست و به موقعی بهره مند باشند، به نظرم می تواند اثر خوبی در ترغيبِ طیف مختلف جامعه امروز به سمت دست یابی به موفقیت ها در عرصه های مختلف داشته باشد.

بنده سالها ست که ضمن داشتن دغدغه این موضوع که ساخت یک اثر مقوله ای جدا از زمان پخش و ارائه آن به جامعه است ،آن را بارها به گوش مسئولان و مدیران این عرصه رسانده ام، چرا که تخصیص زمان و وقت مناسب به تولیدات در بخش های مستند،کوتاه و حتی داستانی و بلند می تواند تاثیر بسزایی در فرهنگسازی و اثر گذاری بر مخاطب بیننده داشته باشد اما متاسفانه همچنان ضعف درعدم تفکیک تولید و وقت ارائه آن به جامعه به قوت خود باقیست چرا که شاهدیم آثار بسیاری در قالب فیلم کوتاه ،مستند وحتی بلند تولید شده اما بدلیل نبود برنامه ریزی به جهت زمان پخش مناسب ،هیچوقت نتوانسته آنطور که باید دیده شود. بنابراین گمنام مانده و نتوانسته پیرامون تاثیرگذاری بر بیننده اتفاقی را رقم بزند. مقوله پخش فیلم و ارائه آن بصورت گسترده از مهمترین نکات است که نباید از آن غافل ماند.

قلی زاده گفت : به نظرم در راستای ساخت آثار مستند،کوتاه و بلند نمایشی، آنچه که بیش از حمایت در مسیر تولید موثر و با اهمیت تر است، حمایت در پخش بوده چرا که بسیاری از فیلم ها را دیدیم که با سرمایه ارگان های دولتی و بخش های سینمایی مختلف ساخته شده اما هیچگاه رنگ اکران را ندیده و به طور درست از رسانه ملی پخش نشده در حالیکه آن اثر نمایشی با سرمایه هنگفت مسیر تولید راپشت سر گذاشته اما هیچ بهره برداری درستی از آن نشده است. به هرحال باید به مقوله پخش بها داد و امیدوارم روزی این معضل پخش برای فیلم های ایرانی برطرف شود.

مقوله پخش و اکران آثار، به معضل بزرگی برای فیلمسازان تبدیل شده است !

او در پایان خاطرنشان کرد : هم اکنون طرح تولید دو اثر نمایشی را در دست دارم که در مرحله تامین مالی بسر می برند و قصه یکی از این طرح ها در بستر ماجراهای پلیسی -معمایی نوشته شده و دیگری از مضمونی کمدی برخوردار است که با تولید آن،ساخت اولین اثر طنازانه خود را در عرصه فیلمسازی را رقم خواهم زد .امیدوارم زودتر مبحث مالی و بودجه تولید این دواثر انجام شود تا بتوانم آنها را مقابل دوربین ببرم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳