شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
كارشناس و مفسر بسكتبال در گفتگو با دیباچه شرایط تیم ملی را بررسی می‌کند

هیلدا حسینی خواه : " مرگ در ورزش معنا ندارد،همه چیز حیات و زندگی است"؛ این جمله را یکی از روزنامه نگاران قدیمی درباره این گفت که مثلا فلان تیم در فلان تورنمنت در گروه سختی قرار گرفته که به اصطلاح موسوم به گروه مرگ است. او گفت به کار بردن گروه مرگ اصلا معنی ندارد،چون درست تر این است که بگوییم گروه هیجان، گروه جذابیت.

اما هر چقدر به گروه تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی نگاه می کنیم به غیر از همان عبارت «گروه مرگ» چیز دیگری به ذهن ما نمی رسد. به خصوص حالا که می دانیم حال بسکتبال ایران بدتر از هر زمان دیگری است، بسکتبالی که آنقدر باخت تا به جام جهانی رسید، بسکتبالی که تنها به لطف باخت قرقیزستان مجوز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

غولی به نام اسپانیا

جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از جمعه سوم شهریور ماه ۱۴۰۲ به میزبانی سه کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی آغاز می‌شود.این از معدود دفعاتی است که جام جهانی به میزبانی مشترک چند کشور برگزار میشود. قرعه کشی مسابقات در « مانیل » پایتخت فیلیپین برگزار شد و تیم ملی بسکتبال ایران در گروه G با اسپانیا، برزیل و ساحل عاج همگروه شد. ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ نیز با اسپانیا همگروه بود.

فرسودگی در راه جام جهانی!

اسپانیا که یکی از قدرت های برتر دنیای بسکتبال است. دومی نیز هر چند قدرت گذشته را ندارد اما همچنان قدرت قابل توجهی در جهان بسکتبال محسوب میشود. سومی اما جای امیدواری برای تیم ملی بسکتبال ایران گذاشته چرا که چهل دو دوم رنکینگ جهانی را در اختیار دارد و این بدان معناست که از ایران پایین تر است.

در این رابطه افشین رضاپور كارشناس و مفسر بسكتبال به دیباچه گفت: اسپانیا علاوه بر اینکه ستاره های متعددی در NBA دارد در اروپا نیز از ستاره های متعددی برخوردار است. بسکتبال به طور گسترده ای در اسپانیا محبوبیت دارد و آنها به همین دلیل روی این ورزش سرمایه گذاری گسترده ای انجام دادند و نتیجه اش را الان می بینند.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از بازنشستگی گسول (ستاره بزرگ اسپانیا) حالا برادران گومز نقش بسیار حیاتی برای تیم ملی بسکتبال اسپانیا دارند. در کل بسکتبال این کشور ساختاری قوی پشت خود دارد و با همین ساختار قوی سال هاست که موفقیت هایش را امتداد بخشیده است.

ایران، بدون جوانگرایی

بسکتبال ایران فرسوده به نظر می رسد. منتقدانِ ریز و درشت بسکتبال در سال های اخیر تا توانسته اند به این موضوع اشاره کرده اند. همین که حامد حدادی در 38 سالگی همچنان ستاره اول بسکتبال ایران به شمار می رود وخامت حال بسکتبال مشخص است. نخستین انتقادی هم که به تیم ملی بسکتبال ایران می شود همین است، این فرسودگی و این پیر بودن تیم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ البته کمتر از چهار ماه تا آغاز جام جهانی بسکتبال باقی مانده است و به نظر نمی رسد بتوان در این مدت کاری کرد جز اینکه تیم روال استاندارد آماده سازی را تا زمان آغاز جام جهانی در پیش بگیرد.

رضاپور، کارشناس بسکتبال در اینباره نیز گفت: در جام جهانی 2014 محمد جمشیدی و بهنام یخچالی با قدرتمندترین بازیکنان اسپانیایی تنه به تنه شدند، اما اکنون اوضاع متفاوت است. این بازیکنان تجربه بیشتری دارند و می خواهند اینبار نمایش بهتری داشته باشند. البته نکته مهمی وجود دارد.

وی افزود: ما قرار است با تیمی به جام جهانی برویم که قبلا هم با همان تیم رفته بودیم، یعنی اینکه بر خلاف رقبایمان در جام جهانی تغییر نکرده ایم و اعتقادی به جوانگرایی نداریم.

فرسودگی در راه جام جهانی!

این کارشناس بسکتبال تاکید کرد: تنها کاری که تیم باید انجام بدهد در پیش گرفتن یک روند منطقی برای آماده سازی است. ما با دوباره قرار گرفتن در برابر بسکتبال اسپانیا اینبار کارهای مهم تری انجام خواهیم داد. ضمن اینکه به نتیجه گیری در برابر ساحل عاج امید داریم. تیم ساحل عاج در برنامه‌های توسعه‌ای NBA در آفریقا قرار دارد. آنها هم لیگ خودشان را دارند اما به نظر نمی رسد حریف ما شوند.

گروه بندی جام جهانی بسکتبال

گروه A: آنگولا ،دومینیکن، فیلیپین و ایتالیا

گروه B: سودان جنوبی، صربستان، چین و پورتوریکو

گروه C: آمریکا، اردن، یونان و نیوزلند

گروه D: مصر، مکزیک، مونته‌نگرو و لیتوانی

گروه E: آلمان، فنلاند، استرالیا و ژاپن

گروه F: اسلوونی، کیپ‌ورد، گرجستان و ونزوئلا

گروه G: ایران، اسپانیا، ساحل عاج و برزیل (به میزبانی جاکارتا)

گروه H: کانادا، لتونی، لبنان و فرانسه

مسابقات گروه‌های اول تا چهارم در مانیل، گروه‌های پنجم و ششم در اوکیناوا و گروه‌های هفتم و هشتم در جاکارتا برگزار می‌شود؛ با این تبصره که تیم ملی آمریکا به فیلیپین می‌رود، اسلوونی در ژاپن بازی می‌کند و بازی‌های کانادا در اندونزی برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار