چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲  |  Wednesday, 07 June 2023

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۷ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، علیرضا زنگنه منتقد سینما در یادداشتی نوشت : 

در دورانی که اغلب تاک‌شوها یا رئالیتی‌شوهای وطنی یادآور نمونه‌های خارجی یا نمونه‌های موفق داخلی هستند، مجموعه دست به مهره تلاش کرده تا راه تازه‌ای را برای ایجاد سرگرمی بگشاید و آن هم عبارت است از بازی سازی به جای بازسازی.

بازی‌سازی از جمله اصطلاحات در ورزش‌های گروهی و ازجمله فوتبال است و توانایی مفیدی است که هر تیمی بدان نیاز دارد تا بتواند به هدف نهایی که پیروزی بر رقیب است، برسد. تیمهایی که بازیکنان بازی‌ساز دارند خیلی راحت می‌توانند شرایط رسیدن تیم خود به دروازه حریف را فراهم کنند.

بازی‌سازی به‌جای بازسازی

در هنر سرگرم کنندگی نیز در کنار الگوبرداری از نمونه های موفق تولید تاک‌شو یا رئالیتی‌شو باید بازی‌سازی را جدی گرفت یعنی باید به سمت و سویی رفت که حتی اگر ساختار را الگو میکنیم باز در طراحی ایرانی محصول به دنبال ارائه آموزه‌های جدیدی باشیم که بتواند مخاطب را به خود جلب کند.

رئالیستی شوی دست به مهره که به شبکه خانگی عرضه شده از محدود برنامه های سال‌های اخیر است که اصل خود را بر ایجاد بازی های جدید برای ارتباط گیری با مخاطب قرار داده است. پیش از این نمونه های زیادی از رئالیتی شوهای رقابت محور را از شام ایرانی تا مافیا و... دیده بودیم که همگی در رقابت سازی دنباله روی نسخه های فرنگی بودند.

آنچه دست به مهره را متمایز می‌کند همین تلاش برای بازی سازی به جای بازسازی است یعنی سازندگان سعی کردند خودشان خالق بازی های مفرح باشند تا اینکه به بازسازی نمونه های قبلی بپردازند. امید سهرابی کارگردان این مجموعه با همراهی برادران یاری تیم تولید سریال به جای آن که سرمایه تولید را صرف کپی برداری از یک نمونه موفق کنند و فی المثل باز مافیا بسازند، آمده‌اند و مسابقه ای پر از بازی های جورواجور طراحی کرده اند تا هم ایده هایی به کافه بازی ها بدهند و هم به دیگر برنامه سازان بگویند حتی با حداقل ها هم می‌شود بازی‌های تازه ای را برای مخاطب خلق کرد...

بازی سازی دست به مهره با حضور جمعی از چهره های شناخته شده بازیگری رقم خورده ولی نوعی کنترل چهره ها برای پرهیز از اغراق در بازی به چشم می‌خورد و به واقع سازندگان سعی کرده اند به حاضران بفهمانند که اینجا مجالی برای شوآف نیست و اگر می‌خواهند بازی کنند باید آن شخصیت واقعی خود به عنوان هنرپیشه را کنار گذاشته و با خود واقعی‌شان بازی کنند.

خوشبختانه درک بالای علیرضا خمسه، هومن برق نورد، سیاوش چراغی پور، امیرحسین رستمی و به خصوص غلامرضا نیکخواه از اینکه بازی، مختصات خود را دارد موجب شده لحظات گرم و با ضرباهنگ بالایی بر مجموعه دست به مهره مستولی گردد.

دست به مهره به خاطر تنوع در اجرای بازی های جدید و متفاوت و غیرقابل پیش بینی، وجه تعلیق آمیز خود را هم دارد؛ وجهی که باعث می‌شود مخاطب نتواند به پیش بینی کامل اپیزودهای اثر پرداخته و نتیجتا تماشای هر قسمت به اندازه قسمت قبل، نوآوری خود را داشته باشد و از این حیث مخاطب را راضی خواهد کرد.

برچسب ها: رئالیستی شو
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش «نقطه ویرگول»

ارتباط بسیار نزدیکی بین ما و تماشاچیان برقرار شده است/ نمایشِ تک پرسوناژ را یک چالش می‌دانم!

۱۰:۱۹  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با اسدالله شکرانه، نویسنده

ادبیات با بن بست مواجه شده است | فرهنگ سازی در زمینه خواندن کتاب به عهده نویسنده نیست

۱۷:۲۱  -  ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با بازیگر نقش "اسماعیل میرشکار"

روایت رضا اکبرپور از حادثه ناگواری که سر صحنه سریال « گیل دخت » برایش رخ داد!

۱۹:۴۵  -  ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
«مانی جعفرزاده» آهنگساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

همکاری آهنگسازان ایرانی و کانادایی در یک اثر/هنر می‌تواند صبر و آرامش را در مخاطب تقویت کند

۱۶:۵۴  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در گفت‌وگو با دیباچه:

آثار ضعیف و بدون سندیت تاریخی، جایی در جشنواره ملی تئاتر رضوی نداشت / جوایز این دوره ،سه برابر افزایش یافته بود!

۱۰:۱۲  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
برندسوزی با دست فرمون صدا و سیما!

چرا قدیمی‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون پس از درگذشت «بهرام شفیع» به پایان نرسید؟

۱۲:۳۵  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
عضو سابق تیم‌ملی تکواندو در گفتگو با "دیباچه" مطرح کرد؛

دست کم گرفتن رقبا برایمان گران تمام‌ می‌شود/ ملی‌پوشان ایران توانایی کسب مدال را دارند

۱۶:۴۵  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یک کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ""دیباچه" مطرح کرد؛

جام ملت‌های آسیا، عیار قلعه نویی را مشخص می کند!

۱۰:۲۸  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
«حمید گروگان» نویسنده در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد؛

انتشار کتاب «قانون» برای جوانان/ نویسنده باید از زاویه دیدِ مخاطب به سوژه نگاه کند!

۱۴:۵۹  -  ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
پربازدیدها