جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،حرفه‌ی بازیگری و بازیکنی همیشه طرفداران خود را داشته است. اینکه محبوبیت کدام بیشتر است هنوز محل تردید است. از این رو همیشه بودند بازیکنانی که وارد عرصه‌ی بازیگری شدند و این رشته را محک زدند. اما کم بودند بازیگرانی که وارد عرصه‌ی فوتبال شده باشند و آن را دنبال کنند.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

 حضور فوتبالیست‌های بازیگر جلوی دوربین نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. به طور مثال دیوید بکهام و رونالدوی برزیلی از جمله کسانی هستند که وارد عرصه‌ی بازیگری شدند؛ در ایران نیز کم نبودند بازیگرانی که وارد این حرفه شدند. برخی به طور حرفه‌ای آن را دنبال کردند و درخشیدند و برخی دیگر در سکانسی کوتاه بازی کرده و فوتبال را دنبال کردند. در این گزارش به این فوتبالیست‌ها اشاره می‌شود.

پژمان جمشیدی؛ پول‌سازترین هنرپیشه‌ی فوتبالیست در سال‌های اخیر

«پژمان جمشیدی» را می‌توان از موفق‌ترین هنرپیشگان فوتبالیست دانست. مدافع سابق تیم پرسپولیس که با سریال «ساختمان پزشکان» وارد بازیگری شد.

جمشیدی علاوه بر مجموعه‌های تلویزیونی، در فیلم سینمایی «آتش بس۲» و چندین تئاتر هم ایفای نقش کرده است. سریال «سال‌های ابری» آخرین سریالی است که وی در آن به عنوان بازیگر حضور داست. «پژمان۲» عنوان مجموعه‌ای است که به زودی جمشیدی در آن به ایفای نقش خواهد پرداخت.

پژمان جمشیدی متولد شهریورماه ۱۳۵۶ بازیکن سابق فوتبال است که در طول فعالیت حرفه‌ای خود در فوتبال ایران برای باشگاه‌های سایپا، پرسپولیس و پاس تهران و فولاد خوزستان و نیز برای تیم ملی ایران بازی کرده است. او زمانی که به فوتبال حرفه‌ای می‌پرداخت بازیکن شناخته شده و توانمندی بود و دوران فوتبالی موفقی را پشت سر گذاشت؛ اما عشق و علاقه‌ی او به سینما و بازیگری و تئاتر او را به سمت این هنر سوق داد. به طوری که می‌توان گفت جمشیدی از پول‌سازترین و فعال‌ترین بازیگران سینمای ایران در سال‌های اخیر است.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

او حرفه‌ی بازیگری‌اش را نخست در سال ۱۳۹۰ با بازی در قسمتی از مجموعه‌ی تلویزیونی ساختمان پزشکان و سپس در سال ۱۳۹۲ و با بازی در نقش اصلی مجموعه‌ی تلویزیونی پژمان آغاز کرد. او برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های سوءتفاهم (۱۳۹۶)، شیشلیک (۱۳۹۹) و علفزار (۱۴۰۰) نامزد دریافت جایزه‌ی سیمرغ بلورین از جشنواره‌ی فیلم فجر شد. همچنین نقش‌آفرینی او در مجموعه‌ی تلویزیونی «زیرخاکی» برایش تندیس جشن حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی در تلویزیون را به همراه داشت. همچنین جمشیدی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ برای بازی در نقش مکمل فیلم یادگار جنوب در جشنواره فجر نامزد شد و دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کرد.

علی انصاریان؛ هنرپیشه‌ی پرکار، بازیکن پر سر و صدا

علی انصاریان در ۲۸ فیلم سینمایی، یک فیلم کوتاه و ده‌ها سریال تلویزیونی از جمله، سریال‌های نقطه چین و زیر آسمان شهر بازی کرد. سپس در سریال‌های «چارخونه» و «خانه اجاره‌ای» به ایفای نقش پرداخت. انصاریان در سال ۱۳۹۴، به خاطر فیلم «سوختن» کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم یاس شد. او در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال ۱۳۹۸ با فیلم کوتاه «قفل» به عنوان بازیگر نقش اول مرد حاضر شد.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

در سال ۲۰۲۰ میلادی، در جشنواره بین‌المللی فیلم بلک برد (Blackbird) آمریکا که در نیویورک برگزار شد، علی انصاریان نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مرد به خاطر بازی در فیلم کوتاه قفل شد.

او قرار بود در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بازیگر در فیلم رمانتیسم عماد و طوبا شرکت کند که اجل، مهلت را به او نداد. در آیین پایانی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی که ۲۱ اسفند ماه ۹۹ در تهران برگزار شد، لوح یادبود به خانواده علی انصاریان توسط وزیر ورزش و جوانان اهدا شد. ۴ ماه پس از درگذشت علی انصاریان، در خرداد ۱۴۰۰، او عنوان بهترین هنرپیشه مرد برای بازی در فیلم «کولبرف» را از جشنواره فیلم بلغارستان دریافت کرد.

انصاریان متولد تیر ۱۳۵۶ بود که کار خود را در سال ۱۳۷۵ با بازی در باشگاه فوتبال فجر سپاسی شیراز آغاز کرد و در پرسپولیس به اوج رسید. سرانجام در سال ۱۳۹۰ از فوتبال خداحافظی کرد. انصاریان پس از فوتبال در حرفه سرگرمی و تلویزیون فعال شد. او در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ دو هفته پس از بستری شدن در بیمارستان فرهیختگان تهران بر اثر ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ درگذشت.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

علی پروین و حمید استیلی؛ «فوتبالیست‌ها»

علی پروین متولد مهر ۱۳۲۵ در تهران بازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس است. او در ۷۶ بازی ملی ۸ گل به ثمر رساند و دو بار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی تجربه کرد.

علی پروین که از پرافتخارترین مربیان پرسپولیس به‌شمار می‌رود؛ اواخر دهه ۷۰ بود در کنار حمیدرضا استیلی و فاطمه گودرزی بازیگر نام آشنای سینمای ایران به ایفای نقش پرداخت. فیلم «فوتبالیست‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی، در سال ۷۹ اکران شد. او در سریال «آخرین سلطان» نیز روبه‌روی دوربین قرار گرفت.

حمیدرضا استیلی متولد ١٢ فروردین ١٣۴۶ بازیکن و مربی فوتبال است. او ۸۰۰ بازی ملی در کارنامه خود دارد و بیشتر فعالیت‌های باشگاهی خود را در پرسپولیس گذرانده است.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

کریم باقری و آرش برهانی؛

کریم باقری بازیکن با سابقه‌ی فوتبال در سال ۱۳۸۹ توانست نقش کوتاهی را در سریال «در مسیر زایندرود» به عنوان بازیگر مهمان بازی کند. این دو بازیکن با پیشنهاد حسن فتحی جلوی دوربین او رفتند و نقش خودشان را در این مجموعه بازی کردند که برای آزادی یک فوتبالیست محکوم به اعدام، تلاش می‌کردند.

آرش برهانی در سال ۹۲ هم در سریال «پژمان» نقش کوتاهی را ایفا کرد.

کریم باقری متولد ۱ اسفند ۱۳۵۲ در تبریز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است. باقری با ۵۰ گل ملی، دومین گلزن برتر تیم ملی ایران شناخته می‌شود. او در مراسم بهترین‌های لیگ ایران، به عنوان مرد اخلاق دهه‌ی هشتاد فوتبال ایران برگزیده شد.

آرش برهانی متولد شهریور ۱۳۶۲ کرمان بازیکن فوتبال پیشین است. برهانی با استقلال توانست یک بار نیز آقای گل فوتبال ایران شود. او در ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ از فوتبال خداحافظی کرد.

بازیکنانی که بازیگر شدند/ از پژمان جمشیدی تا احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده به خاطر چهره فتوژنتیکش از جمله فوتبالیست‌هایی بود که همواره مورد توجه کارگردان‌های سینما برای بازیگری بود. عابدزاده سرانجام سال ۷۸ جلوی دوربین کاظم معصومی رفت و با بازی در فیلم «ازدواج غیابی» پا به عرصه بازیگری گذاشت.

ماجرای فیلم «ازدواج غیابی» یک داستان خیالی است که مبنای واقعی ندارد و زندگی شخصی و خصوصی عابدزاده را روایت می‌کند. البته بازی عابدزاده در این فیلم چندان هم برای سازندگان آن بی‌دردسر نبود و اواسط فیلمبرداری بود که عابدزاده به خاطر اختلاف مالی‌اش با تهیه‌کننده از بازیگری در این فیلم انصراف داد و بقیه داستان بدون حضور عابدزاده فیلمبرداری شد.

عابدزاده متولد ۴ خرداد ۱۳۴۵ در آبادان، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال تهران و باشگاه پرسپولیس تهران است. او با تیم پرسپولیس چهار بار و با استقلال یک بار به مقام قهرمانی در بالاترین رده لیگ فوتبال ایران دست یافته‌است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲