جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۴۰
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

فاطیماه میرزایی : در بهار امسال بود که « عبدالرضا سهرابی » با صدور حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد به عنوان مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

در این چند ماهی که او عهده دار این سِمت شد تلاش کرد اقدامات متعددی را برای هنرهای تجسمی کشور انجام دهد. هرچند که در این مسیر با چالش هایی روبرو بود که از آن جمله می توان به برگزاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در جریان اتفاقات چند ماه گذشته کشور و حواشی این جشنواره اشاره کرد. اما او در این مدت، از جشنواره پانزدهم به عنوان نقطه عطفی که اولین ها در آن رقم خورد، یاد کرده است و حالا، در آستانه فصل بهار و سال نو، به ارائه آماری در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۱ مرکز هنر‌های تجسمی پرداخت و درمورد اقدامات انجام شده این مرکز در یک سال اخیر، توضیحاتی داد.

ماجرای برگزار نشدن حراج تهران چه بود؟

عبدالرضا سهرابی، مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد، از رسانه به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان فعالیت های مرکز هنر‌های تجسمی یاد کرده و تأکید کرد که تلاش آن ها در سال ۱۴۰۱ این بوده است که میان مرکز هنرهای تجسمی و رسانه ها، هم افزایی به وجود آورند. زیرا بر این باور است که انتقادهای سازنده می توانند باعث سازندگی شوند.

او با ارائه آماری از عملکرد مرکز هنرهای تجسمی کشور بیان کرد: امسال، در مجموع ۳۸۷ مجوز برای برگزاری نمایشگاه در نگارخانه‌های مختلف صادر شده است؛ به طوری که در ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد این مجوز‌ها ۳۱۲ بود که در ۹ ماه به ۳۵۱ مورد افزایش پیدا کرد و از ابتدای سال هم، ۸ مجوز برای تأسیس نگارخانه‌های جدید صادر شده و تا پایان امسال، در مجموع، ۵۸ مجوز برای تمدید فعالیت نگارخانه‌ها اختصاص پیدا کرده است.

سهرابی، درمورد صدور گواهی هنری برای بعضی از هنرمندان هنر‌های تجسمی گفت: در ۶ ماه اول سال،۲۷ مورد گواهی و تا پایان سال جاری، ۴۶ گواهی هنری برای هنرمندان تجسمی صادر شده است.

او با اشاره به تعداد مجوز‌های صادر شده برای خروج آثار هنری تصریح کرد: ۱۰۷۸ اثر هنری در ۶ ماه اول سال توانستند مجوز خروج از کشور را دریافت کنند که این تعداد در ۹ ماه به ۱۷۴۰ و در مجموع، تا پایان سال به ۲۳۸۴ مورد رسید که در نهایت، با خروج ۳۵ اثر از کشور مخالفت شد و آن‌ها موفق به دریافت مجوز نشدند و در واقع، اغلب آثار خارج شده از کشور یا در داخل به فروش رسیده و یا به منظور شرکت در نمایشگاه‌ها ارسال شده بودند که این موضوع بسیار مهمی است چراکه با ارزآوری برای کشور همراه است.

مدیر کل هنر‌های تجسمی تأکید کرد: با توجه به این که یکی از موضوعات جدی برای هنرمندان، ارتباط با صندوق اعتباری هنر است، در ۶ ماه ابتدای سال، ۱۸۲ هنرمند و تا پایان سال، ۳۲۹ هنرمند به معرفی صندوق اعتباری هنر معرفی شدند و برای ۱۴۴۸ نفر هم، تمدید عضویت این صندوق صورت گرفت که ۴۱۷ هنرمند برای بیمه و ۱۳۳ نفر برای دریافت وام و همچنین، ۵ نفر به منظور دریافت مستمری و ۳ نفر هم برای دریافت کمک‌های بلاعوض به صندوق اعتباری هنر معرفی شدند.

سهرابی با اشاره به جایزه ویژه درنظر گرفته شده مرکز هنرهای تجسمی برای خبرنگار و رسانه برتر سال، بیان کرد: درنظر داریم که در سال آینده برای اولین بار، جایزه ویژه‌ای را به رسانه و خبرنگار برتر هنر‌های تجسمی هدیه کنیم که بعداً به ارائه جزئیات آن خواهیم پرداخت.

او در خصوص برگزاری دوسالانه‌های هنری امسال گفت: با توجه به این که دوسالانه‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود تعریف می شوند، امسال، حتی با توجه به شرایط پیش آمده در کشور، اقدام به برگزاری دوسالانه نگارگری کردیم و برای این منظور، تلاش و زحمات زیادی صورت گرفت تا کار‌ها طبق روال پیش بروند و خدا را شکر، این اتفاق هم افتاد و بدنبال آن، برای سال ۱۴۰۲ هم در صدد برگزاری دو دوسالانه هستیم‌ و اگرچه مرکز هنرهای تجسمی آمادگی برگزاری دوسالانه ها را دارد، اما با محدودیت منابع مالی برای این منظور روبرو هستیم.

ماجرای برگزار نشدن حراج تهران چه بود؟

سهرابی، با اشاره به موضوع برگزار نشدن حراج تهران اضافه کرد: برگزار نشدن حراج تهران به این خاطر نبود که مجوزی برای آن صادر نشد بلکه اشکال حقوقی برای درخواست این حراج وجود داشت که باید این مسئله مرتفع شده تا مجوز لازم صادر می شد که متأسفانه، این کار صورت نگرفت و درخواستی هم ارائه نشد.

به گفته مدیر کل هنر‌های تجسمی، قرار است اصلاحیه‌ای در دستورالعمل نگارخانه‌ها اِعمال شود تا مدیر نگارخانه، علاوه بر نگارخانه‌داری بتواند حراج هم برگزار کند. یعنی لزوماً نباید موسسه فرهنگی، حراج برگزار کند؛ به طوری که مدیر نگارخانه هم باید بتواند طبق چارچوب و استاندارد‌های موجود، درخواست خود را برای برگزاری حراج ارائه کند.

سهرابی با اشاره به برگزاری حراج‌های هنری به عنوان یکی از بستر‌های گردش اقتصاد هنر افزود: برگزاری حراج‌های هنری، یکی از بستر‌های گردش اقتصاد هنر است و در حال حاضر، دو حراج به فهرست حراج‌های سال آینده اضافه شده اند و همچنین، در مرکز هنر‌های تجسمی، شورای خرید آثار تجسمی ایجاد شده است تا بتوانیم تا حد امکان آثار هنرمندان را خریداری کنیم.

برچسب ها: حراج تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳