دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲  |  Monday, 05 June 2023

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه،روح‌الله نشیبا روزنامه نگار در یادداشتی نوشت:

در دورانی که غلبه محصولات خارجی بخصوص انیمیشن ها موجب شده مخاطبان کودک ایرانی کاملا در معرض این محصولات باشند، اینکه سریال‌هایی مثل دیو و ماه پیشونی با ریشه های اساطیری شرقی تولید می‌شود و به صورت گسترده در شبکه خانگی عرضه میشود، اقدامی مفید برای بازگرداندن مخاطب ایرانی به سمت محصول ایرانی است.

چه بسیار داستان‌هایی جذاب که حین تبدیل به فیلم و سریال ابتر مانده‌اند و چه بسیار داستان‌هایی با جذابیت پایین که حین اجرا و به واسطه کیفیت بالای تصویرسازی، رشد کرده و محصولی قابل اعتنا شده‌اند.
اینکه همزمان بشود هم داستانی جذاب برای روایت انتخاب کرد و هم طوری داستان را آداپته و به تصویر بدل کرد که مخاطب از تماشای کار لذت ببرد، نیاز دارد به حضور تکنیسین‌های خبره در رأس کار. تکنیسین‌هایی که از نگارش فیلمنامه تا تولید و کارگردانی را دربرگیرد.

حواسمان به مخاطب کودک باشد

در تولید سریالهای کودک و نوجوان اهمیت تخصص‌گرایی در امور مختلف بالاتر هم می‌رود چون مخاطب کودک و نوجوان در معرض انبوه محتواهای سرگرم کننده مختلفی است که از فضاهای رسمی تا غیررسمی را دربرمی‌گیرد و اینکه میان این همه محصولی خاص را انتخاب کند یقینا برمیگردد به حفظ استاندارد از فيلمنامه تا تولید.
سریال دیو و ماه پیشونی که اخیرا در شبکه خانگی ارائه شده از آثاری است که سعی کرده هم در داستان پردازی و هم در تولید و هم اجزای مختلف تصویرسازی از رنگ‌بندی تا نورپردازی و انتخاب زوایای مناسب برای داستان گویی فانتزی، استاندارد عمل کند شاید به دلیل تجربه بالای هم حسین قناعت کارگردان آن و هم سابقه بالای مهدی و صادق یاری تهیه‌کنندگانی که سابقه تولید یا عرضه سریالهایی مختلف از گلشیفته و سیاوش تا هشتگ خاله سوسکه و... دارند.
سنت رویاپردازی تصویری قدمتی طولانی دارد و دقیقا به همان سال‌های اولیه اختراع سینما برمیگردد؛ در سال‌های اخیر البته دوز تخیل نگاری در تولیدات سینما و تلویزیون ایران پایین آمده و یک دلیلش تنبلی کارگردانانی است که بیشتر ژست کارگردانی برایشان اهمیت دارد تا پیشبرد ایده های تازه. سریال دیو و ماه پیشونی از جمله آثاری است که سازندگان آن برای رویاپردازی به عنوان عاملی موثر برای جلب مخاطب نگریسته اند.
سابقه تهیه‌کنندگان کار مهدی و صادق یاری به سالها فعالیت در حیطه ویدیورسانه بازمی‌گردد و در عین حال همین اواخر یک فانتزی دیگر به نام هشتگ خاله سوسکه را در شبکه خانگی داشتند که آنجا هم رویا نقش مهمی در پیشبرد داستان داشت.
در دیو و ماه پیشونی به غیر از حاکمیت نوعی قصه گویی شیرین رویاپرداز، کوشش زیادی شده که در فضاسازی تصویری هماهنگ با داستان، نوعی حرکت روبه جلو را شاهد باشیم و در این مسیر آن شادابی و تر و تازگی تصویر کمک می‌کند به جلب بیشتر مخاطب.
هدف اصلی دیو و ماه پیشونی جلب مخاطب کودک بوده است ولی به نظر می‌رسد نوعی ارتباط ورزی میان کاراکترها در دل داستانی فریبنده از اغوای شیطانی و اتکای اخلاقی برای رهایی می‌تواند مخاطب بزرگسالی را که به همراه فرزندان به تماشای سریال نشسته را هم راضی کند.
دیو و ماه پیشونی را حسین قناعت ساخته که بخش عمده موفقیتش مرهون انتخاب ژانر کودک و ادامه و پیشرفت در آن است. او سابقه ساخت پیشی میشی، دزد و پری و قهرمانان کوچک و... را دارد و حالا در کنار برادران یاری به عنوان تهیه‌کننده، سریالی ساخته که هم در کارنامه خودش قدمی روبه جلو است و هم در کارنامه سریال سازی شبکه خانگی می‌تواند قابل قبول باشد.
درست است که انیمیشن‌های کمپانی های معظم هالیوود به بخش اصلی سبد سرگرمی سازی مخاطب کودک و نوجوان این سالها بدل شده‌اند با این حال هنوز می‌توان با رعایت استانداردهای مختلف از موسیقی تا تصویر و در عین حال پیدا کردن داستان های شیرین ایرانی سریالهایی مثل دیو و ماه پیشونی ساخت که مخاطب کودک در همان نگاه اول جذب تازگی آنها شده و در ادامه سریال را با دقت دنبال کند.

برچسب ها: کودک ، انیمیشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش «نقطه ویرگول»

ارتباط بسیار نزدیکی بین ما و تماشاچیان برقرار شده است/ نمایشِ تک پرسوناژ را یک چالش می‌دانم!

۱۰:۱۹  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با اسدالله شکرانه، نویسنده

ادبیات با بن بست مواجه شده است | فرهنگ سازی در زمینه خواندن کتاب به عهده نویسنده نیست

۱۷:۲۱  -  ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با بازیگر نقش "اسماعیل میرشکار"

روایت رضا اکبرپور از حادثه ناگواری که سر صحنه سریال « گیل دخت » برایش رخ داد!

۱۹:۴۵  -  ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
«مانی جعفرزاده» آهنگساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

همکاری آهنگسازان ایرانی و کانادایی در یک اثر/هنر می‌تواند صبر و آرامش را در مخاطب تقویت کند

۱۶:۵۴  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در گفت‌وگو با دیباچه:

آثار ضعیف و بدون سندیت تاریخی، جایی در جشنواره ملی تئاتر رضوی نداشت / جوایز این دوره ،سه برابر افزایش یافته بود!

۱۰:۱۲  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
برندسوزی با دست فرمون صدا و سیما!

چرا قدیمی‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون پس از درگذشت «بهرام شفیع» به پایان نرسید؟

۱۲:۳۵  -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
عضو سابق تیم‌ملی تکواندو در گفتگو با "دیباچه" مطرح کرد؛

دست کم گرفتن رقبا برایمان گران تمام‌ می‌شود/ ملی‌پوشان ایران توانایی کسب مدال را دارند

۱۶:۴۵  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یک کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ""دیباچه" مطرح کرد؛

جام ملت‌های آسیا، عیار قلعه نویی را مشخص می کند!

۱۰:۲۸  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
«حمید گروگان» نویسنده در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد؛

انتشار کتاب «قانون» برای جوانان/ نویسنده باید از زاویه دیدِ مخاطب به سوژه نگاه کند!

۱۴:۵۹  -  ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش «زوج ناجور»

کمدی را برای حال بهتر مردم انتخاب کردم/ کسی به آسیب‌های تئاترِ ایران اهمیت نمی‌دهد

۱۶:۴۸  -  ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
پربازدیدها