«دیباچه»-احسان انصاری: آیا صداوسیما با بحران مخاطب مواجه شده است؟ فاصله گرفتن برخی هنرمندان با صداوسیما چه پیامدهایی برای کیفیت تولیدات صداوسیما خواهد داشت؟آیا صداوسیما در تغییر نسل مجریان موفق عمل کرده است؟ مجریان جدید صداوسیما با چه چالش هایی مواجه هستند؟«دیباچه» برای پاسخگویی به این سوالات با هرمز شجاعی مهر مجری پیشکسوت صداوسیما گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.
شجاعی مهر در این زمینه معتقد است:در صداوسیما همه چیز برای اینکه بیشترین میزان مخاطب وجود داشته باشد فراهم است.با این وجود در شرایط کنونی صداوسیما با بحران مخاطب مواجه شده است. این در حالی است که صداوسیما باید با مردم دوست و رفیق باشد تا مردم به رسانه ملی اعتماد داشته باشد.من نمی توانم به صورت دقیق وقاطعانه در این زمینه اظهار نظر کنم. با این وجود این احتمال وجود دارد که بحران مخاطب در صداوسیما ممکن است از ضعف مدیریت و تصمیم گیری ها باشد.شرایط امروز صداوسیما مانند کسی است که دارای ایده و فکر است،پول خوبی هم در اختیار دارد اما در بیزینس خود ناموفق است و به همین دلیل نمی تواند توفیق زیادی به دست بیاورد.
این مجری پیشکسوت تلویزیون ادامه داد: نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که به نظر می رسد، حرف و خواسته مردم در اولویت نخست مسئولان صداوسیما قرار ندارد.رویکرد صداوسیما در ساخت برنامه های مختلف از جمله در سریال سازی باید براساس خواست و دغدغه مردم باشد.این در حالی است که تلویزیون این نکته مهم را فراموش کرده و بدون توجه به خواسته های مردم کار خود را انجام بدهد.مدیریت و محتوا نیز با هم در ارتباط هستد و این مدیریت است که تشخیص می دهد، چه محتوایی باید وجود داشته باشد و چه محتوایی نباید در دستور کار قرار بگیرد.توصیه من به مسئولان صداوسیما این است که به مردم اهمیت بدهند و دغدغه های آنها را در ساخت برنامه های تلویزیونی لحاظ کنند.صداوسیما باید حرف دل مردم را بزند. مردم دوست دارند درباره عشق و محبت در صداوسیما صحبت شود و سریال ها و فیلم هایی که ساخته می شود در این فضا باشد.
مجری سابق برنامه سیمای خانواده درباره فاصله گرفتن برخی هنرمندان از صداوسیما تصریح کرد: به هر حال باید بپذیریم که جایگاه و خانه بسیاری از هنرمندان صداوسیما است و به همین دلیل هنرمندان نباید صحنه را خالی کنند و باید فاصله خود را صداوسیما نزدیک تر کنند و تلاش کنند تولیداتی داشته باشند که براساس خواست و دغدغه مردم باشد.هنرمندان نباید با صداوسیما قهر کنند.صدا وسیما خانه هنرمندان است. مگر می توان شرایطی را تصور کرد که کسی از خانه خود قهر کند و دیگر باز نگردد؟
وی درباره تغییر نسل مجریان در صداوسیما گفت: اینکه نسل مجریان صداوسیما تغییر می کند اتفاق خوبی است.من نزدیک به چهل سال در صداوسیما حضور داشتم و از نزدیک مشاهده کردم که دو یا سه نسل از مجریان تغییر کرد. افرادی دربین این نسل ها بودند که خوش درخشیدند و جایگاه قابل قبولی در بین مردم پیدا کردند.با این وجود نسل جدیدی که در صداوسیما حضور پیدا کرده این کاره نیستند و شباهتی به مجری ندارند.اغلب این افراد ابتدایی تری مسائل اجرا را رعایت نمی کنند.اینکه به آنها یاد نداده شده ویا بلد نیستند مشخص نیست.اگر بهترین شرایط برای برنامه سازی در اختیار داشته باشید اما مجری قوی و تأثیرگذاری در اختیار نداشته باشید قطعأ آن برنامه موفق نخواهد بود و راه به جایی نمی برد.
شجاعی مهر در پایان خاطرنشان کرد: نوع حرف زدن،تیپ و قیافه و کلماتی که یک مجری به کار می برد تأثیر مستقیمی روی این موضوع دارد که مخاطب آن را بپذیرد.در گذشته فراخوان ها و آزمون هایی برای انتخاب مجریان در صداوسیما وجود داشت و با یک سازوکار مشخص مجریان انتخاب می شدند. این در حالی است که در شرایط کنونی این سازوکار از بین رفته است. به نظر می رسد در انتخاب مجریان روابط بر ضوابط حاکم شده و مجریان براساس رابطه و بدون در نظر گرفتن شایستگی های لازم انتخاب می شوند.