پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

زهرا فرود: "پدرام کریمی" نویسنده فیلمنامه اثر سینمایی "اتاقک گلی" که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر توانست درچند بخش متفاوت، ۴سیمرغ بلورین را از آن خود کند با بیان اینکه برای نگارش فیلمنامه این اثر یکسال از عرصه اجرا در تلويزيون فاصله گرفته می گوید: تماتیک یا تِم محور بودن دو لایه عاشقانه و جنگ در فیلم سینمایی "اتاقک گلی" از شاخصه های مهم در کسب موفقیت این فیلم در جشنواره ۴۱فجر بود.

اتاقک گلی

"پدرام کریمی" نویسنده " نویسنده فیلمنامه "اتاقک گلی " به خبرنگار دیباچه گفت :"اتاقک گلی "در واقع در ابتدا ایده ای چند خطی ، در رابطه با دو نوجوان بود که تصمیم داشتند عازم جبهه شوند، درحقیقت ابتدا فیلمنامه این فیلم فقط در قالب یک اسم قرار داشت تا یک طرح جامعی که بتوان از آن اثری سینمایی تولید کرد.زمانی که نگارش این ایده به من پیشنهاد شد احساس کردم داستان برای تبدیل شدن به یک کار سینمایی کشش و جاذبه لازم را ندارد و پیشنهاد دادم طرح جدیدی با موضوع و مضمون دیگری نوشته شود.

او افزود: پیش از نگارش فیلمنامه این اثر، "داوودصبوری"،تهیه کننده" اتاقک گلی" مصاحبه هایی را با تعدادی از رزمندگان حاضر در عملیات مِرصاد انجام داده بودند و پس از حضور من این گفتگوها همچنان ادامه داشت؛ به هر حال چون موضوع عملیات مرصاد کاملا مشخص بود و از سویی دیگر خاطرات مشترکی به طور خاص از بچه های لشکر 27 محمد رسول الله نیز وجود داشت، در میان آنها حضور راننده کامیونی که تعدادی از رزمندگان را به سه راه اسلام آباد می رساند نظر من را جلب کرد و فکر کردم می شود موضوع این فیلم را از زاویه دید او طرح و ترسیم کرد و با این رویکرد نگارش فیلمنامه را آغاز کردم. نگارش فیلمنامه ی اولیه درحدود 3 ماه طول کشید و در این میان بازنویسی هایی نیز شکل گرفت اما در مجموع تا پایان تصویربرداری، این بازنویسی ها ادامه داشت؛ یعنی فیلمنامه به دلایل تولیدی چندین بار مورد بازنویسی قرار گرفت. چرا که" اتاقک گلی"به سبب مشکلات تولید و تهیه، بیش از 50 روز تعطیلی داشت و کار هم قرار بود به جشنواره برسد به همین علت و به اجبار سکانس هایی، گرفته نشد و حدود 18 سکانس با یکدیگر ادغام شد (به دلیل آنکه به برف و سرما خورده بودیم و به دلیل بخار دهان بازیگران مجبور شدیم برخی سکانس ها را صورت لانگ شات یا به صورت سکانس – پلان بگیریم) یا ترفند هایی برای گرفتن آن پیش بینی شد.

"کریمی " که علاوه بر کار نویسندگی، یکی از مجریان موفق تلویزیون است و در عرصه بازیگری نیز فعالیت داشته بیان کرد: در طول نگارش فیلمنامه،خوشبختانه محمد عسگری (کارگردان) به گروه اضافه شد و این تعامل وفهم مشترک با کارگردان، باعث شد که درام "اتاقک گلی" ضمن پردازش به عملیات مرصاد ، لایه های عاشقانه ی پررنگ تری به خود بگیرد. البته این دو لایه یعنی بخش جنگ و قسمت عاشقانه، به لحاظ درونمایه همدیگر را پررنگ تر می کردند و به لحاظ تماتیک با هم مرتبط بودند . به این معنا که تم یا مفهومی به کار سنجاق نشد و محتوای کار از درون اثر بیرون آمد.

اتاقک گلی

او با بیان اينکه مهمترین رویکرد و شاخصه ی فیلمنامه "اتاقک گلی" عاشقانه ای در میان جنگ است، پیرامون متغییر بودن ریتم روایی داستان ادامه داد :طبیعی است هر اثری، سکانس به سکانس با توجه به درونمایه و مفهوم خود، دارای ریتم و ضرب آهنگ متغیر باشد اما در "اتاقک گلی" چون با دو بستر متفاوت ( عشق و جنگ ) روبرو هستیم به طور کلی متفاوت بودن ریتم و ضرب آهنگ، نمود بیشتری دارد .

روایت عاشقانه در لایه اول فیلم، رمز موفقیت اتاقک گلی بود

"کریمی " گفت : قرار دادن موضوع عاشقانه در دل جنگ در واقع هم فضای جنگ را تلطیف کرد هم به مضمون اثر کمک نمود و این موضوعی بود که در ابتدای نگارش فیلمنامه، ذهنم را درگیر کرد اما طرح آن در نسخه ی اول، در لایه دوم اثر روایت می شد و زمانی که جناب" مجید مجیدی" به عنوان مشاور در پروژه حضور یافتند، به درستی و دقیق توصیه کردند که هر چقدر عاشقانه ی داستان را پررنگ تر کنید در واقع کمک کردید به تبیین و پررنگ تر کردن مفاهیم بخش جنگ . و این همان « فوت کوزه گری » بود که باعث شد من به عنوان نویسنده "اتاقک گلی" و "محمد عسگری" به عنوان کارگردان اثر، تلاش کنیم تا بخش عاشقانه ی اثر به لایه ی اول تبدیل شود و روایت جنگ ،در پس زمینه فیلم اتفاق بیفتد .

ثبت ومصور نمودن مظلومیت و شجاعت مردم کُردزبان کشورم از انگیزه های من در نگارش "اتاقک گلی" بود

"پدرام کریمی" درباره افزودن ذهنیات خوددر فیلمنامه که ریشه در اتفاقات واقعی دارند اظهار داشت: به طور قطع هر فیلمنامه نویس بخش زیادی از زیست و تجربیات خود را در نگارش دخیل می کند، موضوع منافقین و فجایعی که در ابتدای انقلاب مرتکب شده بودند و البته همچنان ادامه دارد بخش مهم و تاثر برانگیز زندگی من و همسالانم محسوب می شود . تصویر پیرمرد کفاشِ محل که تنها به دلیل ظاهر مومنانه ترور شد و یا معلم دینی مدرسه که از پنجره ی کلاس هنگام تدریس، مقابل چشم دانش آموزان به شهادت رسید و ... بخشی از خاطرات و شناخت من از این گروهک است .همچنین نمایش و ثبت مظلومیت و شجاعت مردم کرد زبان کشورم که همیشه درحفظ کیان ایران پیش قدم بودند ازجمله انگیزه های من در نگارش این فیلمنامه بود .

او تصریح کرد : ما سعی کردیم در بخش جنگ تا حد ممکن به اصل عملیات وفادار باشیم اما ملاحظات درام در اولویت بود .به عنوان مثال شهدای شاخص سه گردان حمزه، مقداد و مُسلِم را در قالب یک گُردان فرض کردیم یا دو روستا را تبدیل به یک روستا کردیم؛ ولی آنچه که به عنوان داستان زندگی شاهو ( راننده کامیون) به عنوان شخصیت اصلی فیلم و مسائل و مصائب و تلاش او برای نجات مادر و خزال و روستا روایت می شود زاییده ی ذهن نویسنده است .

اتاقک گلی

"کریمی" در پایان خاطر نشان کرد: درحال حاضر مشغول نگارش سریالی برای یکی از پلتفرم ها هستم و ان شاالله تصمیم داریم با "محمد عسگری" کارگردان فیلم "اتاقک گلی"، روی فیلمنامه ی جدید دیگری کار کنیم که به محض قطعی شدن اطلاع رسانی خواهدشد. همچنین در ارتباط با عرصه اجرا نیز باید بگویم زمانی که فیلمنامه می نویسم به هیچ عنوان نمی توانم به اجرا فکر کنم و فیلمنامه ی" اتاقک گلی حاصل کار نکردن یکساله ی من در تلویزیون است".البته ناگفته نماند که علاقه ی اصلی من به سمت نوشتن و فیلمنامه نویسی است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲