پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ، در این شماره از اخبار جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از زاویه دید « چاشنی دیباچه » ،  ابتدا به سراغ  ماجرای لو رفتن اسامی ترکیب داوران جشنواره در فضای مجازی می پردازیم.  

کلکسیونی از اتفاقات عجیب را در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم؛ جشنواره ای با عملکردهای متفاوت هم از سوی برگزارکنندگان و هم از سوی اهالی سینما؛از تاخیر اعلام نام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ تا اعلام دیرهنگام اسامی هیات انتخاب و فیلم های بخش بین الملل و نهایتا سکوت جالب روابط عمومی جشنواره و نشست هایی که بعضا با حضور تهیه کننده و کارگردان برگزار می شود و یا حتی در موردی عجیب تهیه کننده به تنهایی در نشست حضور می باید.

قاعدتا نمیتوان از تلاش های تیم برگزار کننده جشنواره فیلم فجر به راحتی عبور کرد و به طور قطع هر جشنواره فیلمی که تا این لحظه در فجر انقلاب اسلامی برگزار شده، نقاط قوت زیادی داشته که هیچکسی نمی تواند منکر آن شود.آن چیزی که می تواند جشنواره امسال را با سال قبل و همینطور جشنواره سالهای آینده را متمایز کند و نقاط قوتش را بیشتر، توجه کردن به نقاط ضعف برگزاری جشنواره هایی است که هر دوره برگزار می شود و بهتر است مسئولان سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به آنها توجه داشته باشد که جشنواره فیلم فجر با بهترین خروجی ممکن در جهت اعتلای سینمای کشورمان همراه شود . 

اخبار کوتاه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر / از انتشار دو یادداشت متفاوت از سوی سازمان سینمایی در یک روز تا ماجرای لو رفتن ترکیب داوران!

درنهایت  باید دید در پایان جشنواره 41 ام فیلم فجر، آیا دبیر جشنواره نمره قبولی می گیرد یا خیر؟

از اتفاقات عجیب دیگر این دوره ،بحث تاخیر در اعلام اسامی هیات داوران جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است ،بطوریکه امروز در یکی از کانال تلگرامی پربازدید و در گروه های خبرنگاران، خبر لو رفتن ترکیب داوران جشنواره مورد توجه قرار گرفت. 

آنطور که عصر فوری خبر داده ، از چند روز قبل و در سکوت خبری بازبینی فیلم‌ها توسط داوران جشنواره آغاز شده است.

اخبار کوتاه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر / از انتشار دو یادداشت متفاوت از سوی سازمان سینمایی در یک روز تا ماجرای لو رفتن ترکیب داوران!

بر اساس این گمانه‌زنی، اصغر پورمحمدی مدیر فرهنگی، مجتبی راعی کارگردان سینما، پروانه معصومی بازیگر، محمد داوودی فیلمبردار، هارون یشایایی تهیه کننده و بهرام‌ دهقانی تدوینگر؛ از اعضای شاخص هیات داوری هستند.

برخی از خبرنگاران از سیاست سکوت و اطلاع رسانی قطره چکانی روابط عمومی جشنواره انتقاد کردند و انتشار این نوع اخبار را ناشی از این سیاست دانستند.

با چنین روندی باید امیدوار بود که قصه لورفتن اسامی فیلم های برنده سال قبل که بسیار برای اعتبار جشنواره فیلم فجر خبر ناخوشایندی بود ، تکرار نشود. 

انتشار دو یادداشت متفاوت از سوی سازمان سینمایی در یک روز

رئیس سازمان سینمایی کشور به مناسبت سالروز تولد « علی نصیریان » طی یادداشتی ضمن تبریک تولد وی برای این استاد پیشکسوت حوزه فرهنگ و هنر آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.

بخشی از یادداشت محمدخزاعی به این شرح است : 


" این جشنواره های سینمایی و هنری که سابقه بیش از 40 سال دارند با وجود شما بزرگان خاطره انگیز و جریان ساز بوده و خواهد بود.
از چندی پیش، سخنان زیبا و عمیق شما در عیادت از جنابعالی همچنان، در خاطرم هست که از دغدغه های تان برای پیشرفت سینما و جوانان گفتید و ما را به حمایت از استعدادهای جدید و گمنام های این عرصه تشویق کردید.
در شرایط کنونی، اگر چه برخی بدشان نمی آید دلسوزی ها و حتی، همین خبر کسالت تان را با منافع شخصی و سیاسی خویش گره بزنند ولی جامعه و مردم، هنر شما را در مقاطع مختلف تاریخ این مرز و بوم - در بزنگاه های دوران دفاع مقدس و حتی، در اتفاقات سال های اخیر به خاطر دارند و می دانند همواره، دل تان برای رشد و تعالی فرهنگ ایران زمین می تپد.

اخبار کوتاه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر / از انتشار دو یادداشت متفاوت از سوی سازمان سینمایی در یک روز تا ماجرای لو رفتن ترکیب داوران!
به دلیل افتخار همکاری ام با جنابعالی در چندین فیلم و جشنواره های سینمایی و نمایشی در سال های دور و نزدیک، با عمق نگاه، دغدغه ها و دلسوزی های ملی و فراملی شما آشنا هستم.
شما در سخت ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم. "

اما یادداشت بحث برانگیز مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی نسبت به تحریم کنندگان جشنواره فیلم فجر بسیار واکنش برانگیز شده است

بخشهایی از مهمترین قسمت این یادداشت به شرح زیر می آید:

" اصلی‌ترین ملاحظه و قاعده این تحریم و مبارزه آن است که مادامی که جمهوری اسلامی برقرار و چراغ سینمایش روشن است و جشنواره فیلم فجر در دایره فرهنگی و هنری‌اش برگزار می‌شود نه باید فیلمی بسازند یا بازی کنند و نه در جشنواره‌ای شرکت کنند. یکی از بارزترین وجوه رسانه‌های فراگیر امروز ، تاریخ‌نگاری آنهاست . رسانه‌ها ثبت و ضبط می‌کنند و برای مردم به یادگار می‌سپارند .  

انگشت شمار اسم‌هایی که به‌عنوان تحریم‌کنندگان سینما و جشنواره فیلم فجر اعلام موضع کردند به یاد داشته باشند که نامشان در حافظه جمعی و فردی مردم این سرزمین حک خواهد شد تا گذر زمان سنگ محکی باشد برای سنجش عیار ادعایشان ! "

چنین مبارزانی چنانچه به راهی که در پیش گرفته‌اند معتقد و به عهد خود پایبند باشند لاجرم باید بر سر این تصمیم باقی بمانند و مادامی که نظام جمهوری اسلامی برقرار است از هرگونه حضور در شئون مختلف سینمای ایران اعم از پشت دوربین ، جلوی دوربین ، پس تولید و غیره خودداری کنند . مردم منتظر روزها و ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو هستند تا این ادعای بزرگ را راستی آزمایی کنند! علیرغم اینکه تحریم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شکست سختی خورد اما از این پس همه ما نظاره‌گرِ رفتار آنانی هستیم که بر طبل این مبارزه کوبیدند !

این نوع واکنش تند و تهدید از سوی یکی از بالاترین مقام های سازمان سینمایی علیه سینماگرانی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر به هر دلیلی مشارکت نکردند، بدون شک نه تنها باعث آرامش در فضای سینما نخواهد شد ، بلکه در جریان برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور،باعث افزایش تنش در سینمای ایران خواهد شد؛ اینکه این مدیر سینمایی در چنین شرایطی که فضای فرهنگی کشور نیاز به گفتگوی بر پایه ی احترام دارد،چرا اکنون به یاد چنین یادداشتی افتاده خودش جای بسی تامل دارد.

اخبار کوتاه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر / از انتشار دو یادداشت متفاوت از سوی سازمان سینمایی در یک روز تا ماجرای لو رفتن ترکیب داوران!

همچنین در شرایطی که رئیس سازمان سینمایی با ارسال یادداشتی به مقام هنرمندی چون علی نصیریان ادای احترام می کند، انتشار نامه روح الله سهرابی با ادبیاتی نه چندان مدبرانه و مشخصا متنی سراسر احساسی ، در تقابل با اندیشه های هنرمندی مانند علی نصیریان است.

چند خبر دیگر از جشنواره 

بیش از ۸۳ هزار نفر به تماشای آثار فجر ۴۱ نشستند

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای مردمی جشنواره بین المللی فیلم فجر اولین آمار رسمی فروش بلیت سینماهای مردمی این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، براساس اعلام مدیر امور سینماهای جشنواره فجر ۴۱ در چهار روز اول جشنواره بیش از ۸۳ هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند که در این میان سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینما شهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند. فرجی در ادامه افزود: پردیس های تازه تاسیس پرند مال و قرچک با توجه به سال اول تاسیس و افتتاح همزنان با جشنواره فیلم فجر استقبال دور از انتظار داشتند.

برنامه اولین نمایش فیلم های بخش بین الملل در سینمای رسانه

به گزارش روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در اولین روز نمایش این آثار که امروز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ساعت ۱۵ در سالن ۳ پردیس ملت آغاز میشود، فیلم «زمستان درون» به کارگردانی امیربشیر محصول مشترک کشورهای (هند، فرانسه و قطر) به نمایش در می آید. در سانس دوم ساعت ۱۷:۳۰ فیلم سینمایی «ماه کامل» به کارگردانی آمار سایخان محصول کشور (مغولستان) و در سانس سوم ساعت ۲۰ فیلم سینمایی حکیم به کارگردانی بسیل الخطیب محصول کشور (سوریه ) به نمایش در می آید .

گفتنی است؛ برنامه نمایش فیلم های بخش بین الملل به صورت روزانه اعلام میشود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳