يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۶ - ۲۸ دی ۱۴۰۱
محدثی خراسانی در گفتگو با دیباچه:
عضو هیئت علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در نظام فرهنگی ما جایگاه شایسته‌ای برای شعر در برنامه‌ریزی کلان و تامین بودجه پیش‌بینی نشده است.

معصومه شمسنی غیاثوند :  هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر توسط خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس افتتاح شد و اختتامیه این جشنواره نیمه دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد. به گفته دبیر علمی این جشنواره هر چند شاهد رشد ۲۰ درصدی آثار ارسالی به این جشنواره در بخش‌های پنج‌گانه شعر کلاسیک، شعر نو، شعر محاوره، کودک و نوجوان و پژوهش بوده‌ایم، اما باید اعتراف کنیم با وجود استقبال مطلوب شاعران در حوزه نقد و پژوهش شعر به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

 مصطفی محدثی خراسانی، یکی از اعضای هیئت علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به دیباچه در مورد جایگاه شعر در کشور می‌گوید:  شعر یکی از قدیمی‌ترین و بومی‌ترین هنر‌ها در سرزمین ما است و تنها هنری است که هیچ بخش آن وارداتی نیست و صد درصد مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی است. تا قرن‌ها شعر تنها رسانه فرهنگ‌ساز  کشور بوده است و امروز هم عمومی‌ترین و فراگیرترین هنری بوده که با همه فارسی‌زبانان ارتباط دارد و به تعبیری شعر هنر ملی و ثروت ملی ما است.

هنر شعر جایگاهی در نظام برنامه‌ریزی و بودجه کشور ندارد/ در خانه کتاب تنها یک اتاقک برای شعر تدارک دیده شده است

صاحب اثر «شاعران پروازی» می‌افزاید: شعر در طول سیر تاریخی خود اگرچه با فراز و فرود‌هایی مواجه بوده است، اما وقتی به تاریخ شعر نگاه می‌کنیم، همواره مسیر رو به رشد و تکامل را طی کرده است. اگر سیاست‌های  نظام کلان و راهبردی ما نظام فرهنگی ضمانت اجرایی داشته باشد و پیگیری شود به یقین  برکات و ثمراتی برای شعر به همراه دارد.

 صاحب اثر «هزار مرتبه خورشید» می‌گوید: در نظام فرهنگی ما جایگاه  شایسته‌ای برای شعر در برنامه‌ریزی کلان و تامین بودجه پیش‌بینی نشده است و ضمانت اجرایی ندارد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت سینمایی و معاونت  قرآنی و اداره  موسیقی دارد، اما شعر جایگاهی ندارد و یک اتاقک در خانه کتاب برای دفتر شعر تدارک دیده شده است که یک نفر طول سال پیگر کار‌ها  باشد.

 صاحب اثر «گزیده ادبیات معاصر شماره ۴۶» گفت:  در واقع این مراسم هفدهمین جشنواره شعر فجر نیست و همان جایزه کتاب سال است که هر سال برگزار می‌شود، یک بخش جشنواره شعر فجر بوده است که در جایزه کتاب سال آورده‌اند. در این جشنواره کتاب‌های شعر چاپ شده را معرفی می‌کنند و به نفرات برتر جایزه جشنواره شعر فجر داده می‌شود و به نظر من رفع تکلیف به حساب می‌آید. جشنواره شعر فجر باید برنامه  اصلی برای شاعران در سطح  کشور باشد و موجی را بین شاعران راه بیاندازد.

شاعر و ادیب سرشناس معاصر کشور با اشاره به استقبال مردم از شعر، گفت: مردم هنوز هم مخاطبان اصلی شعر هستند و هر شخصی در سطح، جایگاه و تحصیلاتی که دارد به نحوی  با شعر مرتبط است در گفتگو‌های عامیانه و کوچه بازاری معمولا به نحوی از عنصر شعر استفاده می‌شود، اما ظرفت زیادی در رسانه‌های کشور وجود دارد که می‌تواند  رتباط مردم با شعر را با برنامه‌ریزی بیشتر کند.

صاحب اثر «سلوک باران» با اشاره به کم‌کار‌های نهاد‌های فرهنگی در رابطه با شعر، عنوان کرد: صدا و سیما در این سال‌ها کم کاری کرده است، اما اخیرا رویکرد  خوبی در صدا و سیما شده است و از زمانی که علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر و موسیقی صدا سیما شده است در اخبار ساعت ۸ شبکه چهار به عنوان خبر  تازه‌ترین کتاب شعر منتشر شده شاعران معرفی می‌شود، در گزارش زنده شبکه خبر گزارش‌هایی از انجمن ادبی هفتگی شهرستان ادب پخش می‌شود که هنوز برای مردم جاذبه دارد.

صاحب اثر «طنین کوه» با بیان اینکه شعر در رسانه‌های امروز جایگاه گذشته خود را ندارد، گفت: روزنامه‌ها و مجلات بیشتر دنبال کار سیاسی تا فعالیت فرهنگی هستند و صفحات شعر جاذبه گذشته را ندارد. یک زمانی روزنامه اظلاعات صفحه «بشنو از نی» را داشت که بسیاری از شعرا، علاقمندان و دانشجویان سه‌شنبه‌ها منتظر آن بودند. زمانی سردبیر مجله شعر  حوزه هنری بودم و این مجله بین مردم و شاعران محبوبیت داشت و باعث حلقه ارتباطی بین مردم و شاعران بود، اما متولیان آن را تعطیل کردند و نگذاشتد انتشار این نشریه ۲۰ ساله استمرار پیدا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار