پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۱ - ۲۲ دی ۱۴۰۱
خبر‌های کوتاه از سینما و تئاتر

به گزارش  دیباچه  ، در این شماره از خبرهای کوتاه سینما و تئاتر ابتدا به سراغ اکران ویژه انیمیشن های « لوپتو » و « پسر دلفینی » در پردیس ملت می رویم.

اکران ویژه انیمیشن‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» روز پنجشنبه ۲۲ دی در پردیس سینما گالری ملت و به مناسب سالروز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

روند دادگاه کتایون ریاحی چگونه گذشت؟

طبق اعلام عوامل برگزارکننده این رویداد هنری ، به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام مادر، پردیس سینمایی ملت روز پنجشنبه ۲۲ دی از ساعت ۱۴ الی ۱۸، با اکران ویژه انیمیشن سینمایی «لوپتو» و «پسر دلفینی» و با حضور عروسک کاراکترهای انیمیشن های یاد شده، میزبان جمعی از کودکان و خانواده های کم برخوردار آنها می شود.

همچنین در بخش نمایش ویژه انیمیشن «لوپتو» نیز قرار است علاوه بر اجرای نماهنگ شاد کودکانه و نمایش عروسکی این فیلم، مراسم ویژه قرعه کشی جشنواره بزرگ هدایای لوپتویی مخصوص مخاطبان آن برگزار شود و به برگزیدگان پک کامل اقلام جانبی این انیمیشن اهدا شود.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، ایستگاه‌های فرهنگی «به نام مادر» را در ۱۱۰ نقطه منتخب از جمله پردیس سینمایی ملت در سطح شهر تهران برپا می کند. در این ایستگاه‌ها علاوه بر پذیرایی از شهروندان، با مشارکت کانون‌ها و گروه‌های مردمی در فضایی که تدارک دیده شده، هدایای خریداری شده برای مادران، کادو پیچ شده و به همراه شاخه‌ای گل و کارت تبریک به مخاطبان اهدا می‌شود.

اجرای ۲۰ گروه سرود منتخب نوجوانان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری متنوع از دیگر بخش‌های این برنامه است

بزرگداشت یک چهره پرداز حوزه تئاتر 

آیین بزرگداشت شهریار تیمورپور، از هنرمندان چهره‌پردازی تئاتر ایران جمعه ۲۳ دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.  

روند دادگاه کتایون ریاحی چگونه گذشت؟

 آیین بزرگداشت این هنرمند فقید به همراه مراسم افتتاحیه گالری فروش آثار نقاشی او از ساعت ۱۴ تا ۱۹ روز جمعه ۲۳ دی. ماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.  

این مراسم به همت انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر ایران، گروه طراحان «رویای هنر»، همکاری بیتال عالی مهر و تعدادی دیگر از دوستان و همراهان مرحوم شهریار تیمورپور میزبان علاقه مندان خواهد بود.  

شهریار تیمورپور از طراحان پیشکسوت چهره پردازی تئاتر ایران و یکی از همکاران سابق واحد گریم تئاتر شهر عصر روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری، دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند  پیشکسوت در ماه‌های گذشته به دلیل عوارض ناشی از بیماری کووید ۱۹ مدت زیادی تحت نظر تیم پزشکی بوده و بارها از ناحیه ریه دچار نارسایی و اختلال شده بود.  

شهریار تیمورپور به سال ۱۳۳۸ در شهرستان بجنورد به دنیا آمد. این هنرمند پس از طی دوران مقدماتی تحصیلی وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شده و مدرک کارشناسی نقاشی خود را دریافت کرد.

او علاوه بر فعالیت در عرصه نقاشی به صورت حرفه‌ای در حوزه طراحی گریم و چهره‌پردازی نیز مهارت داشت و طی این سال‌ها علاوه بر حضور در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج به عنوان گریمور در بسیاری از حوزه‌های مختلف تلویزیون و سینما و تئاتر حضور فعالی داشت.

زیباترین آثار او با تکنیک انتزاعی آب و مرکب، مجموعه دلقک‌هایی بودن که برآمده از ذهن خلاق و هنرمند او بود.

جشنواره تئاتر شیراز از امروز آغاز شد 

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای با حضور آثاری از هشت استان به شکل منطقه‌ای در شیراز آغاز به کار کرد.

از صبح پنجشنبه ۲۲ دی، بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای تئاتر، در شیراز آغاز به کار کرد و تا روز یکشنبه ۲۵ دیماه، ادامه خواهد داشت.

روند دادگاه کتایون ریاحی چگونه گذشت؟

 این دوره از جشنواره منطقه‌ای تئاتر، با نمایش "فنجان در طوفان چای" به کارگردانی مرتضی مرتضوی از استان قم، که در تالار استاد لایق شیراز روی صحنه رفت آغاز به کار کرد.

ساعت ۱۵ عصر امروز پنجشنبه ۲۲ دی، سالن استاد هودی، میزبان نمایش "میشوسوزوکی" به کارگردانی پویا عطایی از استان اصفهان خواهد بود.

تالار سبز مجموعه هنر شهر آفتاب، امروز ساعت ۱۸ نمایش "وقتی صدای صوت میاد سرت را بدزد" به کارگردانی علیرضا کاغذگران از استان یزد است.

چهارمین نمایشی که امروز در شیراز روی صحنه خواهد رفت، "صنم" کاری از امیرارسلان مهدوی از استان مازندران است که ساعت ۲۲ در سالن استاد لایق روی صحنه می‌رود.

 قرار است ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه نیز جلسه نقد و بررسی آثار نمایشی این دوره در محل تالار سبز مجموعه هنر شهر آفتاب برگزار شود.

در این دوره از جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور، شیراز میزبانی گروه‏‌های نمایشی از استان‏‌های اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، بوشهر، مازندران، یزد، را عهده‌دار خواهد بود

روند دادگاه کتایون ریاحی چگونه گذشت؟

دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی که به قید وثیقه آزاد شده بود، در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکلای او و فرزندش برگزار شد.

آنطور که خبرگزاری میزان از روند دادگاه  کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون منتشر کرده آورده است :  روز ۲۹ آبان در پی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر و  انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی و کشف حجاب جهت پاسخگویی به مقامات قضایی، احضار و بازداشت شد.

روند دادگاه کتایون ریاحی چگونه گذشت؟

دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی که به قید وثیقه آزاد شده بود، ۲۱ دی ماه در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکلای وی و فرزندش برگزار شد.

در ابتدای دادگاه نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای کتایون ریاحی را قرائت کرد.

طبق اعلام نماینده دادستان دادگاه بر اساس کیفرخواست صادره، مستندات پرونده بدست آمده از فعالیت متهم در شبکه‌های اجتماعی، اتهامات او شامل اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و تشویق به فساد بود که از نظر دادگاه و در راستای ماده ۳۴۱ این ماهیت را ترغیب و تشویق مردم به اعمال منافی عفت در فضای مجازی در نظر گرفته شد.

بعد از قرائت کیفرخواست، وکیل مدافع کتایون ریاحی به دفاع از موکلش براساس اتهامات صادره در کیفرخواست پرداخت.

در حین برگزاری دادگاه، کتایون ریاحی دچار افت فشار شد که در تماس با اورژانس و مراجعه تکنسین‌های این سازمان وی برای انجام درمان به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شد.

در پایان قاضی ختم جلسه را اعلام و خطاب به وکلای متهم ریاحی گفت: لایحه خود را به دادگاه تحویل دهند.

واکنش کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما

کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما در پی مطالب مطرح شده درباره دادگاه کتایون ریاحی از هنرمندان سینما و مطلب مطرح شده در زمینه غیاب نماینده خانه سینما و جزییات این اتفاق، توضیحاتی ارایه کرد.

 متن توضیحات کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما بدین شرح است:

«مطلع شدیم که امروز ۲۱ دی ماه جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی به سرکار خانم کتایون ریاحی بوده است؛ اگرچه این کمیته رسما از تاریخ جلسه مطلع نبوده است ولی لازم به توضیح است خانه سینما مدت‌ها پیش از مقامات قضایی درخواست حضور یک نماینده در جلسات محاکمه اعضا خود را داشته که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

بنا به اظهار سرکار خانم کتایون ریاحی، جلسه رسیدگی با حضور دوربین فیلمبرداری بوده که پس از قرائت اتهامات، ایشان دچار افت شدید فشار خون شده و توسط اورژانس سریعا به مرکز درمانی منتقل شده‌اند، و جلسه رسیدگی با حضور وکلای ایشان ادامه یافته است.
کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما اطمینان یافته که حال عمومی ایشان بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند.

لازم به ذکر است کمیته مذکور به صورت روزانه فهرست هنرمندان نیازمند حمایت حقوقی و قضایی را بروزرسانی کرده و در جلسات با مقامات قضایی در خصوص تک تک این افراد گفتگو و رفع اتهام و برائت ایشان را مطالبه می‌کند.
آخرین جلسه در این خصوص اوایل هفته جاری و با یکی از مقامات عالی رتبه قوه قضائیه برگزار شد و امروز نیز کمیته حمایت حقوقی خانه سینما پیگیر ۲ پرونده دیگر بوده است.
این کمیته وظیفه ذاتی و صنفی خود می‌داند تا رفع اتهام و اعاده حیثیت از همه سینماگران از جمله سرکار خانم کتایون ریاحی فعالیت خود را با درخواست سینماگران و نظر وکلایشان انجام دهد و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
با آرزوی سلامتی کامل برای خانم کتایون ریاحی و رفع اتهام از ایشان و سایر هنرمندان دارای پرونده قضایی، مجددا از همه سینماگرانی که به هر نحو دارای پرونده قضایی در رابطه با وقایع اخیر  هستند، در خواست می‌کنیم هرگونه تغییر در رسیدگی پرونده قضایی خود را به کمیته حمایت اطلاع دهند تا این کمیته  فرصت لازم برای حضور در محاکم و مشاوره به سینماگران را داشته باشد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳