چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۳  |  Wednesday, 19 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۱
دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره ادبی یوسف به دیباچه گفت

زهرا فرود: "جایزه ادبی یوسف" از جمله برنامه‌های فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس است که از سال ۸۵ تاکنون بصورت هر ساله با هدف تقویت داستان‌نویسی، ترغیب و تشویق نویسندگان جوان، شناسایی استعدادها، بروز خلاقیت‏‌ها و کمک به خلق و تولید داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس در تهران و سایر استانها برگزار می شود.همچنین هم‌افزایی ادبیات پایداری در مناطق مختلف کشور، تولید و خلق آثار ادبی فاخر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، تبلور اندیشه‌های داستانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۰ ساله، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، به عنوان پیشران فرهنگ ملی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، بازشناسی فرهنگ جهاد، شهادت و پایداری و پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم به جامعه از دیگر اهداف متعالی برگزاری این جایزه هستند. در این راستا با "ابوالفضل درخشنده"دبیر علمی دوازدهمین دوره" جایزه ادبی یوسف استان تهران " گفتگویی صورت گرفته که می خوانید:

جایزه ادبی یوسف

"ابوالفضل درخشنده "دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره ادبی یوسف، به دیباچه گفت : از آنجا که وظیفه هنرِ داستان نویسی، تأثیرگذاری و ایجاد تغییر در مخاطب است، یعنی دقیقا همان کاری که خداوند متعال با روایت زندگی گذشتگان جهت عبرت آموزی بندگان، در کتاب‌های مقدس انجام داده ، در نتیجه هنر نگارش در هر سبک و قالب نگارشی، ( خبر نویسی، خاطره نویسی، تاریخ نویسی، مقاله نویسی و...) وظیفه مهم و اساسی محسوب می شودکه تاثیر بسزایی در مهندسی فرهنگی کشور وانتقال انرژی به مخاطب جهت تغییر و ارتقاء دارد؛به همین دلیل نوع نگرش هیئت داوران این دوره ازجشنواره "جایزه ادبی یوسف" در بررسی آثار دریافتی، استفاده درست از تکنیک در جهت انتقال محتوای ارزشمند به مخاطب است به گونه ای که احساس برانگیزی در جهت تأثیر گذاری مخاطب باشد.

او افزود: توجه به تکنیک و محتوا که لازم و ملزوم هم هستند دو اصل مهم در بستر تولیدو خلق داستان به شمار می روند که در صورت توجه و بکار گیری آنها قطعا اثری مفید شکل خواهد گرفت. بنابراین لازم است، آثار ارسالی علاوه بر محتوای ارزشمند، از تکنیک مناسب نیز برای انتقال مفاهیم استفاده کرده باشند، نه اینکه صِرفا به صورت شعاری و مستقیم ارزش ها را بیان کرده باشند!

درخشنده اظهار داشت: در این دوره از جشنواره، داستان ها را در سه بخش بزرگ‌سال ، نوجوان و ویژه معرفی خواهد کرد ؛ محور اصلی داستان در بخش نوجوان باید براساس حوزه دفاع مقدس و رزمندگان اسلام باشد و در بخش بزرگسال نیز محور اصلی داستان ضمن حوزه دفاع مقدس و رزمندگان اسلام باید از موضوع جبهه مقاومت نیز بهره گرفته باشد همچنین در بخش ویژه نیز داستان های بایدبا محوریت"وحدت ملی،ایران قوی"خلق و ارسال شوند.

جایزه ادبی یوسف

دبیر علمی دوازدهمین دوره "جایزه ادبی یوسف استان تهران " بیان کرد: چون برگزاری هر جشنواره ادبی باید منتج به ارتقای سطح فرهنگی جامعه و از همه مهم تر ارتقای قلم هنرمندان داستان نویس شود. به همین منظور فرایند داوری آثار دریافتی به دبیرخانه «جشنواره ادبی یوسف»، قسمتی از فرایند جشنواره است و هیئت داوران ثابت در کنار نویسندگان آثار سعی خواهند کرد تا نقاط ضعف و قوت هر اثر را مشخص کنند تا با این روش، قلم نویسندگان را با تکنیک‌های هنر داستان نویسی بیشتر آشنا کنند.

از این رو در مرحله اول، هیئت داوران، آثار واصل شده را بر اساس کاربرک ۵ سوالی زیر مورد بررسی تکنیکی قرار می‌دهند تا ۱۰ اثر برتر مشخص شود.
الف. هماهنگی موضوع داستان با محورهای جشنواره ادبی( که در پوستر جشنواره درج شده است)
ب. عدم تعادل که نشانۀ انتخاب صحیح زاویه‌دید و زمان روایت داستان است
پ. . قابلیت گسترش فکر اولیه. (با عنایت به محدودیت ارسال آثار، حداکثر ۴۰۰۰ کلمه)
ت. احساس‌برانگیزی فکر اولیه و تأثیر گذاری بر مخاطب که نشانۀ توجه به تکنیک‌های داستان‌نویسی است.
ث. رعایت پی‌رنگ داستان در ایجاد عدم تعادل، گره‌افکنی، ایجاد بحران، نقطۀ اوج و گره‌گشایی
در مرحله دوم داوری، آثار منتخب در صورت تمایل نویسندگان با حضور آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نفرات برتر با رأی و نظر خود نویسندگان معرفی شوند. در این مرحله داوری، هیئت داوران با بررسی ۵۰محور تکنیکی ،هر اثر را بررسی و امتیاز دهی می نماید.

لازم بذکر است حجم داستان ها نبایداز چهار هزار کلمه تجاوز کند و در بخش نوجوانان باید طبق معیار داستان نوجوان و برای این گروه سنی نوشته شود.
آثار برتر ضمن دریافت جوایز به بخش مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند. همچنین هنرمندان نویسنده می‌توانند آثار خود را تا تاریخ 26 بهمن ماه سال جاری به روش های زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳