به گزارش دیباچه ، سامانه سهیم درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال کشور در راستای ارائه خدمات الکترونیکی راه اندازی شده است؛ در این درگاه ۹ خدمت الکترونیکی نظیر تغییر نام و درخواست کارت ملی، گواهی تجرد ارائه می شود و هدف تعامل دو سویه با مردم و کاهش مراجعات است.
این سامانه از طریق تلفن همراه هم دسترسی داره و همچنین ۹ خدمت دارد و برای مراجعات الکترونیکی و غیر حضوری است.
در این راستا دکتر افشار خاکباز معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خبرنگار دیباچه گفت: بهمنظور رعایت حقوق شهروندی و اطلاع شهروندان محترم از وضعیت اطلاعاتِ مرتبط با خانوادۀ شان در
پایگاه مذکور سامانه هویت یکتای ایرانیان (سهیم) با نشانی https://sahim.sabteahval.ir به منظور نمایش و اصلاح اطلاعات پایگاه خانواده توسط سازمان ثبتاحوال کشور ارائه گردیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین، فرزندان و همسر هرشخص ایرانی را نمایش میدهد.
این مقام مسئول بیان کرد: نکته دیگر این است که اطلاعات پایگاه خانوار ( روابط سببی- نسبی) برای ارائه خدمات دیگر در آینده در آن درج می شود.
وی افزود: خدماتی مانند تغییر نشانی، پیگیری و شکایت، درخواست صدور کارت هوشمند ملی، مدارک پیدا شده، گواهی تجرد، پایگاه خانواده و انتخاب نامه در این درگاه ارائه میشود؛ در آینده افزودن خدمات مربوط به خانواده تحت عنوان پایگاه خانوار در دستور کار قرار دارد، تا یارانه و موارد قانونی مرتبط با خانوادهها از این طریق صورت گرفته و اطلاعات این درگاه منبع باشد.
خاکباز گفت: این درگاه درجهت تعامل دو طرفه با مردم است. هرگونه ویرایش و افزودن اطلاعات در این درگاه به صورت رایگان بوده و مردم میتوانند در کمترین زمان اطلاعات خود را ثبت کنند.
وی اظهارکرد: اطلاعات شهروندان از طریق این درگاه به روز شده و خدمات امن و راحت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؛ از اهداف راه اندازی این درگاه میتوان کاهش مراجعات، ارائه خدمات امن و راحت، تسریع در ارائه خدمات، افزایش کیفیت کمی و کیفی، ارائه خدمات گسترده به عموم مردم، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، سرعت در ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، تعامل بیشتر، افزایش امنیت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و مقابله با مفاسد حضوری را نام برد.
خاکباز گفت: تمام افراد برای ورود به این درگاه الکترونیکی باید ابتدا در سامانه هدا احراز هویت ثبت نام کنند تا بتوانند از خدمات بهره مند شوند.خدمات باید از طریق این درگاه به آسانی در اختیار مردم قرار گیرد، ما به دنبال هوشمندسازی و اقدامات به صورت الکترونیکی هستیم.
گفت و گو از : انسیه آبشاری