به گزارش دیباچه ، « مجید یحیایی » از مجریان جوان عرصه رادیو و تلویزیون است که کار خود را در رسانه از سال ۸۹ با فعالیت در باشگاه رادیویی جوان آغاز کرد ؛ او که هم اکنون با برنامه های" صبحانه ایرانی " و "مردم نگار"از شبکه دوسیما وبرنامه" تهران ورزشی "از رادیو با مخاطبان در ارتباط است می گوید: به عنوان یک جوان از چهره های معروف و سلبریتی عرصه اجرا گله مند هستم چون در شرایط کنونی جامعه نتوانستند امانتدار خوبی باشند وبه این حوزه اعتباری اضافه کنند.در واقع کسانی که بواسطه رادیو و تلویزیون به چهره های شاخصی تبدیل شده اند باید به این جایگاه احترام بگذارند وکسب اعتبار برای فعالیت نسل بعد در این حوزه را از آنها سلب نکنند.
"مجید یحیایی" به خبرنگار دیباچه گفت :عوامل زیادی در موفقیت اجرای یک برنامه دخیل هستند و به گونهای پایه و اساس یک برنامه خوب و موفق را می توان درسطح تهیه و تولید محتوا و به طور کل چگونگی ایده برنامه خلاصه کرد که در ابتدای تولید هر برنامه شکل گرفته و جلو میرود؛ مسابقه فوتبال بهترین گزینه برای تفهیم این گفته است یعنی مجری در واقع همان مهاجم فوتبالی است که گل را به ثمر می نشاند ولی در کنار او، آدمهای زیادی هستند که برای به ثمر رساندن یک برنامه یا حتی مسابقه تلاش میکنند.به طور کل مجری در موفقیت و ماندگاری یک برنامه تلویزیونی می تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد تاثیرگذار باشد چون او می تواند برنامه را با ایجاد فضای خوب جلو ببرد و به استانداردهای درست برساند. البته همه اینها مستلزم برخورداری آن برنامه از ایده خوب و تهیه کنندگی ایده آل است و در غیر این صورت هر چند مجری توانا باشد، به طور قطع برنامه خوبی از کار در نمی آید .پس ،از دکور گرفته تا مباحث فنی و محتوا و حتی میهمانان حاضر در استودیو میتوانند در کنار مجری در موفقیت یک برنامه سهیم باشند.
مردم نگار خاطره بازی است ،تحلیلی نمی کند
مجری برنامه "مردم نگار" پیرامون این برنامه افزود:همانطور که از عنوان برنامه برمیآید، " مردم نگار" برنامه ای است که بیشترین تمرکزش بر روی مردم است و از آنجا که همزمان با برگزاری رویداد بزرگ جام جهانی همه رسانه ها ضمن پرداختن به آن و انتشار اخبار ، مطالب و برنامه های متنوع پیرامون جام جهانی سعی نمودند در حد بضاعت در راستای این رویداد تولید محتوا داشته باشند، " مردم نگار" نیز روی آنتن آمد و درکنار همه این برنامه ها ایستاد، البته متفاوت از سایر برنامههای سیما که مرتبط با جام جهانی هستند روی آنتن رفت از این جهت که این برنامه آنچنان به دنبال دعوت از سلبریتیها و چهرههای معروف نبود، تحلیل فنی نکرد و اخبار و اطلاعاتی درباره بازی های در حال انجام به مخاطب نداد . در واقع این برنامه با چشم اندازی به فوتبال و جریان آن در زندگی مردم ساخته شد و اینکه همه به نحوی با آن درگیر هستند و از فوتبال در ورزشگاه ها، زمین های چمن وحتی زمین های خاکی محله های خود خاطره دارند.در هرحال در "مردم نگار" به سمت این گونه موضوعات و آدمهایی رفتیم که روزگاری علاقه بسیاری به فوتبالیست شدن داشتند اما هم اکنون شغل دیگری دارند که نشان دهیم فوتبال رشته ای برای تمام فصول است ،متعلق به زمان خاص و یا برگزاری رویدادی نیست و در زندگی مردم جریان دارد .به طور کل در این برنامه بیشتر خاطرهبازی میشود و مهمانانی حضور می یابندکه چهره نیستند اما با فوتبال زندگی می کردند و می کنند و جام جهانی بهانهای شد تا این برنامه با نگاه و زاویه دید متفاوت نسبت به فوتبال به پخش برسد.
این مجری در ارتباط با لزوم وجود ژانر در اجرا اظهار داشت: داشتن ژانر و سبک در اجرا بسیار مهم است و معتقدم افرادی که در عرصه اجرا فعالیت دارند باید در یک حوزه خاص تخصص داشته باشند و نباید به شاخه های مختلف ورود کنند چون در این صورت بر باور مخاطب نخواهند نشست پس، از سوی او پس زده می شود. همچنین علاوه بر سبک نکته مهمی که وجود دارد نوع زیست مجری است؛ یعنی چطور زندگی کرده و می کند،یعنی اگر قرار است در حوزه ورزشی مثل فوتبال اجرا داشته باشد باید نسبت به این موضوع از همان کودکی علاقمند باشد و در حین اجرای برنامه موضوعات، اخبار و مطالب مختص به این رشته ورزشی را پیگیری کند و نسبت به آنها آگاهی یابد .بنابراین نمی شود ژانر داشته باشی اما نوع زندگیت نسبت به کاری که انجام میدهی متفاوت باشد یا مثلاً اگر یک مجری قراراست در زمینه اجتماعی اجرا کند باید ابتدا خود دغدغه این حوزه را داشته باشد،یا حتی در حوزه پزشکی کسی که سکاندار اجرای چنین موضوعاتی می شود در کنار برخورداری از سواد این عرصه نیاز است از مسائل حوزه پزشکی نیز مطلع باشد.
او درباره کارشناس بودن مجری پیرامون اجرای برنامه ادامه داد: اگر چه مجری باید نسبت به محتوای برنامه ای که قرار است آن را اجرا کند مسلط باشد اما این که لزوما باید کارشناس باشد خیر اینگونه نیست ؛چون برای او به عنوان مجری یکسری مباحث و توانایی های دیگری همچون مدیریت و سکانداری برنامه تعریف شده است.
"یحیایی" درباره اینکه فن بیان چقدر در یک اجرای موفق می تواند سهم داشته باشد بیان کرد: بهره مندی از فن بیان ،پارامتری مهم در امر اجراست؛ البته این موضوع وقتی برای عرصه اجرا در رادیو مطرح باشد امری مهم تر و سخت تلقی می گردد ،چون در این حوزه توانایی مجری باید به گونه ای باشد که بتواند صرفاً به واسطه کلامش با مخاطب ارتباط بگیرد و اگر کسی در این زمینه دچار مشکل باشد به طور قطع اجرای خوبی نخواهد داشت.پس، برای یک اجرای موفق باید یک سری تمرینات و آموزش هایی را پشت سر گذاشت؛ البته ناگفته نماند چه بسیار افرادی در این حوزه مشغول آموزش هستند که خود تجربه کافی از فن بیان ندارند و با این وجود می طلبد افرادی که قصد حضور در این کلاسها را دارند، نسبت به تخصص فرد آموزشدهنده اطمینان و شناخت کامل داشته باشند.
این مجری که ۱۲ سال است در رادیو و رسانه ملی فعالیت دارد و حدود۴ سال با برنامه های زنده روی آنتن بوده ، درباره پارامترهای ماندگار شدن اجرا می گوید : مطالعه داشتن یکی از مولفه های مورد نیاز برای داشتن یک اجرای خوب و ماندگار است اما پارامترهای زیادی دراین زمینه دخیل اند، همچون شرایط جامعه ،رسانه ای که مجری بواسطه آن با مخاطب مواجه می شود ، نوع برنامه ای که تولید می شود وحتی ساعت پخش برنامه از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت و ماندگاری یک اجرا هستند اما به طور کل به عنوان کسی که چندین سال است در تلویزیون هستم وپیش از این در رادیو فعالیت داشتم معتقدم به غیر از مباحث تسلط،محتوا،ژانر و... آنچه که بویژه امروز در مانا شدن یک اجرا سهم بیشتری دارد، چیزی نیست جز فضای حاکم بر این حوزه؛یعنی هم اکنون کار در این عرصه بسیار سخت است و اگر کسی بخواهد در این حوزه فعالیت کند مسیر سختی را درپیش خواهد داشت چون ضمن زیاد بودن برنامه ها وبدنبال آن شکل گرفتن رقابتهاونیز افزایش تعداد رسانه ها باید در مسیر اجرا طوری عمل کرد که مخاطب از میان برنامه های متنوع ، برنامه ای که به عنوان مثال من برعهده دارم ،را برای تماشا انتخاب کند.
سلبریتی های عرصه اجرا امانتدار خوبی نسبت به این حوزه نبودند
اوافزود: باتوجه به اتفاقات اخیر به عنوان یک جوان از همه پیشکسوتان عرصه اجرا ، قدیمی هایی که در تلویزیون بودند، معروفند و سلبریتی اند گله مند هستم؛ از کسانی که کار اجرا انجام می دادند و هنوز همه در این حوزه فعالیت دارند چون امانتدارهای خوبی نبودند. البته ناگفته نماند شاید کسب شهرت،دیده شدن،پول درآوردن و یا هر هدف شخصی برایمان به عنوان مجری مهم باشد که قابل احترام هستند، اما باید بدانیم در جایی مشغول کاریم که متعلق به خودمان نیست در واقع ملک شخصیمان به حساب نمی آید، بلکه فضایی است که قرار است نسل های بعد از ما هم در آنجا کار کنند و کار ما را ادامه دهند؛ در واقع اکثر کسانی که در رادیو وتلویزیون بودند امانتدار خوبی نبودند، چون نتوانستند به اعتبار این کار اضافه کنند، یعنی زمانی که دیگر نمی خواهند در این رسانه ها باشند اعلام کنند و بگویند ما می رویم و کار را به جوانترها می سپاریم اما متاسفانه قادر به چنین عملکردی نبودند.
مجید یحیایی ادامه داد : آنها آدمهایی شدند که آمدند و از رسانه، اعتبار و شهرت گرفتند وپول درآوردند ،سپس رفتند و حاشیه و مشکلات زیادی ایجاد کردند به گونه ای که به طورمثال، منِ جوان که تازه وارد عرصه اجرا شده ام باید جوابگوی حاشیه سازی آنها هم باشم و این خیلی موضوع نامطلوب وبدی است.لازم است گفته شود این موضوع از جوانانی هم که اکنون وارد این عرصه شده اند ساقط نیست، یعنی آنها هم براساس توانایی و کاراکتر خود وظیفه دارند در عرصه اجرا به گونه ای عمل کنند که امانتدار خوبی تلقی شوند نه اینکه وقتی به جایی رسیدند ،جوگیر شوند به طوریکه کار را برای نسل بعد از خود سخت تر کند، با همه این اوصاف بزرگنمایی نیست که بگویم کار امروز کار اجرا کار بسیار سختی است که موفق شدن در آن با سختی های زیادی همراه است و در آخر اینکه معتقدم آدم هایی که در رسانه و یا هر جایی دیگر مشغول کار هستند به آن جا یعنی جایی که ضمن رشد نمودن اعتبار کسب کرده اند، احترام بگذراند و این امر باید اتفاق بیافتد چون در غیر اینصورت مشکلات روز به روز بیشتر می شود.
مجری برنامه "صبحانه ایرانی"و "مردم نگار" و "تهران ورزشی "در پایان خاطرنشان نشان کرد : کسانی که بدنبال اخبار هستند و یا نسبت به مسائل مختلف مطالبه ای دارند برنامه صبحگاهی "صبحانه ایرانی" از شبکه دو ،گزینه خوبی برای آنها محسوب می شود چون با تماشای آن به جواب برخی از سوالاتشان خواهند رسید .
گفت و گو از : زهرا فرود