جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها موظف به "نوبت‌دهی آنلاین" هستند، گفت: مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود از بیمارستان‌های فاقد نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کنند.

چند روز پیش بود که معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی موظفند که نوبت‌دهی الکترونیکی را داشته باشند، گفت: این نوبت‌دهی جزو سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها به شمار می‌آید که اگر وجود نداشته باشد، برای آنها نمره منفی در پی خواهد داشت.

بیمارستان‌ها موظف به «نوبت‌دهی آنلاین» هستند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

با وجود این یکی از معضلاتی که در شرایط حاضر در سیستم بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد، عدم امکان نوبت‌دهی الکترونیکی به بیماران در برخی بیمارستان‌ها یا ناکارآمد بودن سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین است که باعث شده بسیاری از مردم از روستاها به شهرها و مراکز استان و یا از سایر شهرستان‌ها به‌صورت حضوری به تهران مراجعه کنند تا بتوانند نوبت دریافت کنند و در این مسیر علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های بیشتر، دچار سرگردانی و اتلاف وقت می‌شوند.

تقریباً تمام بیمارستان‌های پرمراجعه، سیستم نوبت‌دهی برخط دارند!

در همین راستا، امین بیگلرخانی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر تقریباً همه بیمارستان‌هایی که تعداد مراجعان قابل توجهی دارند، دارای سیستم نوبت‌دهی آنلاین هستند؛ مردم پیش از مراجعه به بیمارستان‌ها با جستجو کردن نام بیمارستان وارد سایت آن شوند و نوبت خود را به صورت برخط دریافت کنند و در صورتی که نوبت‌دهی اینترنتی وجود نداشته باشد؛ برای اخذ نوبت به صورت تلفنی اقدام کنند.

بیگلرخانی با بیان این‌که براساس اعلام معاونت درمان، وزارت بهداشت نوبت‌دهی آنلاین را جزو شاخص‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها قرار داده و در صورتی که بیمارستانی این شاخص را دارا باشد نمره اعتباربخشی آن بالاتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بیمارستان‌ها به دنبال افزایش رتبه خود هستند، به سوی نوبت‌دهی آنلاین سوق داده می‌شوند.

۲ سازوکار وزارت بهداشت برای نظارت بر نوبت‌دهی برخط در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال که "برخی از بیمارستان‌ها نوبت‌دهی آنلاین را راه‌اندازی نکرده‌اند یا سیستم نوبت‌دهی آنها دچار اشکالات فنی است و عملاً امکان نوبت‌دهی وجود ندارد، وزارت بهداشت بر این مشکلات چگونه نظارت می‌کند؟" تصریح کرد: دو سازوکار برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد؛ اول آن که معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور می‌توانند بازخورد را از مردم دریافت کنند؛ دوم آن که مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود در این باره اقدام کنند تا در دست پیگیری قرار گیرد.

عدم اجرای کامل نظام ارجاع الکترونیک

وی درباره نظام ارجاع الکترونیک نیز گفت:‌ در نظام ارجاع سه سطح وجود دارد؛ سطح اول در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی روستایی است که در آنجا پزشک عمومی باید جمعیت تحت پوشش خود را ویزیت ‌کند و در صورتی که تشخیص بدهد بیمار نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارد، در سامانه، اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی بیمار را ثبت کند و او را به سطوح بالاتر یعنی پزشک متخصص ارجاع دهد. در این راستا یک نقشه ارجاع در وزارت بهداشت تدوین شده بود تا فرآیند ارجاع بیمار به درستی طی شود که وقتی یک پزشک عمومی در سطح اول، یک بیمار را ویزیت می‌کند و مثلاً متوجه مشکل قلبی او می‌شود؛ بتواند او را برای ویزیت شدن توسط متخصص قلب، ارجاع دهد تا در درمانگاه تخصصی سطح دو که یک متخصص قلب و عروق در آنجا حضور دارد؛ برای بیماران ارجاعی از سطح یک سهمیه‌ای مشخص برای ویزیت درنظر گرفته شود؛ از محل این سهمیه، یک نوبت متخصص قلب برای بیمار رزرو شود و به بیمار گفته ‌شود که در کدام تاریخ به کدام درمانگاه مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که این نظام ارجاع الکترونیک به صورت کامل اجرا شود از ترددهای غیرضروری کاسته می‌شود و بیماران دچار سردرگمی نمی‌شوند، ادامه داد: اجرای نظام ارجاع الکترونیک در چند سال اخیر کمرنگ شده است. این نظام ارجاع الان به طور کامل اجرا نمی‌شود اما وزارت بهداشت اجرای پزشک خانواده را در دستور کار خود دارد و به دنبال احیای ارجاع الکترونیک بیماران است.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳