پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۴  |  Thursday, 18 September 2025
کد خبر: ۵۲۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱

بیمارستان‌ها موظف به «نوبت‌دهی آنلاین» هستند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

به گزارش دیباچه ، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها موظف به "نوبت‌دهی آنلاین" هستند، گفت: مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود از بیمارستان‌های فاقد نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کنند.

چند روز پیش بود که معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی موظفند که نوبت‌دهی الکترونیکی را داشته باشند، گفت: این نوبت‌دهی جزو سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها به شمار می‌آید که اگر وجود نداشته باشد، برای آنها نمره منفی در پی خواهد داشت.

بیمارستان‌ها موظف به «نوبت‌دهی آنلاین» هستند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

با وجود این یکی از معضلاتی که در شرایط حاضر در سیستم بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد، عدم امکان نوبت‌دهی الکترونیکی به بیماران در برخی بیمارستان‌ها یا ناکارآمد بودن سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین است که باعث شده بسیاری از مردم از روستاها به شهرها و مراکز استان و یا از سایر شهرستان‌ها به‌صورت حضوری به تهران مراجعه کنند تا بتوانند نوبت دریافت کنند و در این مسیر علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های بیشتر، دچار سرگردانی و اتلاف وقت می‌شوند.

تقریباً تمام بیمارستان‌های پرمراجعه، سیستم نوبت‌دهی برخط دارند!

در همین راستا، امین بیگلرخانی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر تقریباً همه بیمارستان‌هایی که تعداد مراجعان قابل توجهی دارند، دارای سیستم نوبت‌دهی آنلاین هستند؛ مردم پیش از مراجعه به بیمارستان‌ها با جستجو کردن نام بیمارستان وارد سایت آن شوند و نوبت خود را به صورت برخط دریافت کنند و در صورتی که نوبت‌دهی اینترنتی وجود نداشته باشد؛ برای اخذ نوبت به صورت تلفنی اقدام کنند.

بیگلرخانی با بیان این‌که براساس اعلام معاونت درمان، وزارت بهداشت نوبت‌دهی آنلاین را جزو شاخص‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها قرار داده و در صورتی که بیمارستانی این شاخص را دارا باشد نمره اعتباربخشی آن بالاتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بیمارستان‌ها به دنبال افزایش رتبه خود هستند، به سوی نوبت‌دهی آنلاین سوق داده می‌شوند.

۲ سازوکار وزارت بهداشت برای نظارت بر نوبت‌دهی برخط در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال که "برخی از بیمارستان‌ها نوبت‌دهی آنلاین را راه‌اندازی نکرده‌اند یا سیستم نوبت‌دهی آنها دچار اشکالات فنی است و عملاً امکان نوبت‌دهی وجود ندارد، وزارت بهداشت بر این مشکلات چگونه نظارت می‌کند؟" تصریح کرد: دو سازوکار برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد؛ اول آن که معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور می‌توانند بازخورد را از مردم دریافت کنند؛ دوم آن که مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود در این باره اقدام کنند تا در دست پیگیری قرار گیرد.

عدم اجرای کامل نظام ارجاع الکترونیک

وی درباره نظام ارجاع الکترونیک نیز گفت:‌ در نظام ارجاع سه سطح وجود دارد؛ سطح اول در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی روستایی است که در آنجا پزشک عمومی باید جمعیت تحت پوشش خود را ویزیت ‌کند و در صورتی که تشخیص بدهد بیمار نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارد، در سامانه، اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی بیمار را ثبت کند و او را به سطوح بالاتر یعنی پزشک متخصص ارجاع دهد. در این راستا یک نقشه ارجاع در وزارت بهداشت تدوین شده بود تا فرآیند ارجاع بیمار به درستی طی شود که وقتی یک پزشک عمومی در سطح اول، یک بیمار را ویزیت می‌کند و مثلاً متوجه مشکل قلبی او می‌شود؛ بتواند او را برای ویزیت شدن توسط متخصص قلب، ارجاع دهد تا در درمانگاه تخصصی سطح دو که یک متخصص قلب و عروق در آنجا حضور دارد؛ برای بیماران ارجاعی از سطح یک سهمیه‌ای مشخص برای ویزیت درنظر گرفته شود؛ از محل این سهمیه، یک نوبت متخصص قلب برای بیمار رزرو شود و به بیمار گفته ‌شود که در کدام تاریخ به کدام درمانگاه مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که این نظام ارجاع الکترونیک به صورت کامل اجرا شود از ترددهای غیرضروری کاسته می‌شود و بیماران دچار سردرگمی نمی‌شوند، ادامه داد: اجرای نظام ارجاع الکترونیک در چند سال اخیر کمرنگ شده است. این نظام ارجاع الان به طور کامل اجرا نمی‌شود اما وزارت بهداشت اجرای پزشک خانواده را در دستور کار خود دارد و به دنبال احیای ارجاع الکترونیک بیماران است.

منبع: تسنیم
مطالب برگزیده
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴