سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

« فریبا عرب » می گوید فیلم «بیست و یک هفته بعد» به نحوه مواجهه یک زن با بارداری ناخواسته، سقط جنین، سوگ و مسائل روانی پس از آن می پردازد. فراموش نباید کرد که هر زنی پس از سقط جنین، احساسات پیچیده ای دارد که ممکن است خوشایند، ناخوشایند و یا ترکیبی از هر دوی آنها باشد. سوگ و افسردگی از مهم ترین واکنش های روحی و روانی مادران به سقط جنین است. پس از سقط جنین حتی می‌تواند به اندازه سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده باشد و امیدوارم که این فیلم بتواند راه گشا برای خانواده ها در مواجهه با این مسائل باشد.
با این تهیه کننده گفتگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:


موضوع فیلم «بیست و یک هفته بعد» چیست؟


اگر بخواهم به صورت دقیق و شفاف درباره موضوع و تم اصلی این فیلم کوتاه صحبت کنم باید بگویم که محور اصلی این فیلم روی موضوع «بارداری‌ناخواسته» و مسائل و حواشی آن است. بارداری ناخواسته یکی از مسائلی است که امروزه و در عصر حاضر به عنوان یک مشکل و مسئله چالش‌برانگیز و اجتناب‌ناپذیر مطرح است. متاسفانه امروزه تعداد قابل توجهی از افراد و خانواده‌ها با این مشکل و معضل به صورت مستقیم و غیر مستقیم مواجه هستند. این وضعیت به هر دلیل که باشد خانواده‌ها و افراد را دچار تنش کرده و آن‌ها را وادار به گرفتن تصمیماتی سخت در شرایط سخت روانی و احساسی و دور از منطق می‌کند.

«بیست و یک هفته بعد» از بارداری ناخواسته می‌گوید/سوگ و افسردگی از مهم‌ترین واکنش‌های روحی و روانی مادران به سقط جنین است
هدف از ساخت این فیلم جلب توجه افکار عمومی به این موضوع و چالش‌هایی است که افراد در چنین شرایطی مواجه می‌شوند و گاه ناچار به گرفتن تصمیماتی پر مخاطره می‌شوند. ما امیدواریم مخاطبان با دیدن این فیلم به این نتیجه برسند که تصمیم‌گیری‌های عجولانه بیشترین پشیمانی و ناراحتی‌های جسمی و روحی‌روانی به دنبال دارد و تا سال‌ها می‌تواند به چالش اصلی زندگی افراد منجر شود. ما از مشاوران متخصص حوزه‌های پزشکی و روانشناسی و بهداشت در نوشتن این فیلمنامه بهره گرفتیم و فیلمنامه چندین بار ویرایش شد و از نظرات کارشناسان و‌ متخصصان برای تاثیرگذاری بیشتر پیام فیلم بهره گرفتیم. در نهایت امیدوارم این فیلم بتواند به عنوان یک تولید هنری با مخاطب ارتباط برقرار کند و به صورت غیر مستقیم و در ناخودآگاه مخاطب موثر باشد.
امید ما این است که جوانان و خانواده‌ها با دیدن این فیلم از نزدیک و با مدد مدیای تصویر مسائل و مشکلات و مخاطرات این اتفاق را از نزدیک لمس کنند و در آینده برای مدیریت بحران احتمالی در زندگی فردی از این تجربه تصویری بهره بگیرند.


چطور با کارگردان این فیلم همکاری شما شکل گرفت؟


راستش این دومین همکاری من با کارگردان این فیلم در مقام تهیه کننده است. از آنجایی که در همکاری اول با این کارگردان در فیلم «چپ دست» از دغدغه او برای طرح مشکلات و‌ معضلات اجتماعی به ویژه مسائل زنان مطلع شدم از طرح او برای همکاری در ساخت فیلم دوم استقبال کردم. با توجه به تجربه و مطالعه ای که با این موضوع در امریکا داشتم، تلاش کردم از نظرات تخصصی بهترین متخصصان در داخل و خارج از کشور برای نهایی کردن فیلمنامه بهره ببرم. افزون بر این به عنوان تهیه کننده تلاش کردم بهترین عوامل و شرایط کاری را برای ساخت این فیلم مهیا کنم چرا که معتقدم حرف درست و پیام خوب با ارائه کیفی مناسب تاثیرگذارتر خواهد بود. به همین دلیل به جزئیات کار نیز اهمیت دادم. برای مثال موسیقی این فیلم به جهت تخصص و تجربه به آهنگسازی در امریکا سفارش داده شد و خوشحالم که به خوبی در خدمت فیلم و پیام آن بوده است.


به عنوان تهیه کننده این فیلم را چطور ارزیابی می کنید؟


هر چند فرآیند تدوین نهایی فیلمنامه و مسائل فنی کمی زمان برد و از پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما فراتر رفت اما با توجه به نتیجه کار من به شخصه از این فیلم راضی هستم. رضایت من به تنهایی کافی نیست و موفقیت فیلم در ارائه پیام پس از مواجهه فیلم و مخاطب توسط کارشناسان و منتقدان و خود مخاطبان قابل ارزیابی و سنجش خواهد بود.


هدف از ساخت این فیلم چیست؟

بگذارید ابتدا چند نکته مهم از تحقیقات اولیه ‌مان در ارتباط با موضوع فیلم را یادآوری کنم.اول اینکه ما در تحقیقات خود به این نکته رسیدیم که همراهی نزدیکان زنی که به طور خواسته یا ناخواسته سقط جنین داشته و ابراز اینکه حال او را درک می کنند اهمیت بسزایی در بهبود حال او دارند و نباید از این موضوع غفلت کرد. فراموش نباید کرد که هر زنی پس از سقط جنین، احساسات پیچیده ای دارد که ممکن است خوشایند، ناخوشایند و یا ترکیبی از هر دوی آنها باشد و باز بر اساس تحقیقات ما زنانی که سقط جنین را در سه ماهه دوم با تاخیر انجام می دهند و یا از سوی دیگران مجبور به سقط می‌شوند بیشتر از سایرین دچار ناراحتی روحی می‌شوند. با این مقدمه حالا می خواهم هدف اصلی از ساخت این فیلم را توضیح دهم. سوگ و افسردگی از مهم ترین واکنش های روحی و روانی مادران به سقط جنین است. پس از سقط جنین حتی می‌تواند به اندازه سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده باشد.
ما تلاش کردیم به صورت عینی در این فیلم نحوه مواجهه یک زن با بارداری ناخواسته، سقط جنین و سوک و مسائل روانی پس از آن را نشان دهیم و امیدوارم که در این کار موفق شده باشیم چرا که بهترین تلاش خود را برای این هدف انجام دادیم.

گفتگو از : غزاله سعادتی

برچسب ها: فریبا عرب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲