سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

فریبا جلیل خانی : سریال «یاغی» ساخته محمد کارت این روزها به لطف بازی ستاره‌هایی چون پارسا پیروزفر، علی شادمان و طناز طباطبایی با پخش از شبکه نمایش خانگی سرو صدای زیادی به پا کرده است، سریال خوش ساختی که در مورد سرگذشت یک نوجوان کشتی گیر به نام «جاوید» است. قهرمان نوجوانی که ابتدا به دلیل نداشتن شناسنامه و عدم مشخص بودن هویتش خود را فردی به آخر خط رسیده می‌داند ولی در ادامه و با برطرف شدن این چالش و طی یک اتفاق و برخورد با «بهمن» با بازی پارسا پیروزفر که خود را حامی کشتی ایران معرفی می کند؛ موفق می‌شود در مسیر آرزوهای خود و ثروت باد آورده قرار بگیرد.

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کشتی نمی‌دانیم؟

شخصیت اصلی این سریال با حمایتهای مالی «بهمن» به تیم ملی کشتی ایران راه پیدا می‌کند و در یکی از مهمترین آوردگاه‌های ورزشی جهان نیز نشان طلای مسابقات را به دست می‌آورد. تا اینجای کار «یاغی» را بی شک می‌توان فیلمی در ژانر درام ورزشی قلمداد کرد.سریالی که حالا به دلیل قصه متفاوت آن ،مورد توجه عموم قرار گرفته و تا حدودی باعث جذب نوجوانان به سمت این رشته پرطرفدار شده است. تا به امروز سریال‌های ایرانی زیادی بودند که روی اقشار مختلف جامعه از جهات گوناگون تاثیر گذاشتند، سریال «یاغی» نیز با این روند و با توجه به مخاطبان فراوانش قطعا می‌تواند شروعی برای پیشرفت و علاقه‌مند کردن جوانان و نوجوانان به ورزش کشتی باشد که این اتفاق را می‌توان یکی از نکات مثبت این سریال به حساب آورد.

اما متاسفانه باید گفت فارغ از اثرات مثبت این سریال ، تمام قصه این فیلم تقریبا سطحی و  غیرقابل باوراست. چگونه می توان باور کرد فردی که یک خلافکار حرفه‌ای است و به دنبال این است که به عنوان سلطان کوکائین در ایران لقب بگیرد به راحتی می‌تواند یک تیم ورزشی را تشکیل داده و با تزریق کشتی گیران همان تیم به اردوهای تیم ملی راهی برای ادامه خلاف‌های خود آنهم با وسلیه قرارد دادن ملی پوشان یک کشور باز کند! نکته جالبتر این ماجرا حمایت علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ایران از این سریال است. دبیر پیشتر طی گفت وگویی به تمجدید از سازندگان این سریال پرداخت و آن را سریالی تاثیرگذار نامیده بود.

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کشتی نمی‌دانیم؟

اکبر فلاح، کارشناس و مربی کشتی آزاد در این رابطه به خبرنگار ورزشی«دیباچه» گفت: ببینید هر کسی برداشت خودش را از سریال دارد از دید من «یاغی» آنقدر هم ماهیت رشته کشتی را مورد هجمه قرار نداده است برای این حرفم نیز دلیل دارم. درست است که کشتی رشته با نماد و ماهیت پهلوانی و جوانمردی است و قطعا خلاف و خلافکار جایی در این رشته ندارد اما کشتی سالهاست که دیگر نماد پهلوانی را یدک نمی کشد.

وی تاکید کرد: منکر این نیستم که این سریال برای رشته کشتی باعث تبلیغ هم شد اما در این رابطه هم اغراق زیادی صورت گرفت. شاید در کل 10 درصد باعث اضافه شدن نوجوانان به این رشته ورزشی شد.چیزی که ما در سالنها می بینیم همین مقدار است نه بیشتر.

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کشتی نمی‌دانیم؟

دارنده مدال طلای جهان در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در صنعت فیلم سازی ایران همیشه از گوش شکسته ها به عنوان یک یاغی در فیلمها یاد می شود، هر چند افراد گوش شکسته در رشته هایی چون جودو هم وجود دارند ولی این شکل ظاهر را بیشتر با رشته کشتی تطبیق می دهند. اما ببینید در گذشته چه افرادی با گوش شکسته در فیلمها معرفی می شدند؛ افرادی مانند فردین، جهان پهلوان تختی که به فکر درد مردم بودند.

فلاح افزود: اما حالا گوش شکسته فیلمهای ایران یک مشت خلافکار و باج بگیر حرفه‌ای هستند و در این سریال هم که شاهکار جدیدی دیدیم آنهم حضور این افراد در بدنه تیم ملی! متاسفانه نماد پهلوانی خیلی وقت است که از این رشته رفته است. در شرایط فعلی کدام یک از قهرمانان ما از درد مردم، از فقر مردم حرف میزنند؟ اینکه بخواهیم از ظلم به کشتی صحبت و گلایه کنیم که نمی شود نماد پهلوانی ؛متاسفانه کشتی ایران خیلی وقت است که از آرمانهای خود فاصله گرفته است.

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کشتی نمی‌دانیم؟

این مربی کشتی آزاد در واکنش به حمایت علیرضا دبیر از این سریال نیز گفت: همانطور که گفتم هر کسی نظری دارد و احتمالا اشاره دبیر هم بیشتر بر تبلیغات مثبت این سریال برای کشتی بوده است.

فلاح در پایان در مورد حواشی اخیراین رشته به دلیل صحبت‌های تند دبیر بیان کرد: خیلی از حرفهایی که دبیر به عنوان رئیس این فدراسیون می زند درست است و باید مطرح شود، ولی شکل و شیوه بیان آنهم اهمیت دارد. دبیر دکتری دارد و تحصیلکرده است انتظار می‌رود نوع برخورد او با چالش ها نیز عامیانه نباشد. قطعا به همان اندازه که یک سریال می تواند اثرات مثبت و منفی بر روی یک رشته ورزشی داشته باشد افراد شاغل در آن رشته نیز خود سهمی پررنگتر از یک سریال جهت تبلیغ آن ورزش دارند.
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲