جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار دیباچه؛ سینماگران همواره برای بیان دغدغه های اجتماعی تلاش کرده و سعی می کنند تا حدی مشکلات موجود در جوامع انسانی و معضلات اجتماعی را به تصویر بکشند تا ذره ای از این معضلات و آسیب ها حل شود و خانواده ها بتوانند با آگاهی بیشتر از آسیب ها و معضلات فرزندان خود را نیز آگاه کنند، البته نباید نقش مهم آموزش و پرورش را در راستای آگاه سازی و آموزش ها فراموش کرد.
ممکن است برخی افراد فیلم ها و سریال ها را فقط به چشم سرگرمی نگاه کنند اما مسئله مهمی که وجود دارد در تمام فیلمنامه ها درد یا دغدغه ای نهفته است که فیلم ها آن را با زبان های مختلف و حتی بصورت غیرمستقیم بیان می کنند.
سینمای ایران همواره سعی کرده آسیب های اجتماعی را به گوش مسئولان و مردم برساند و در زمینه آگاه سازی قدم بردارد اما باید گفت زمانی که یک فیلم با موضوع معضلات اجتماعی ساخته می شود بسیاری از مردم و حتی مسئولان از نگاه مستقیم و بیان صریح کلمات در آن فیلم انتقاد می کنند ، بسیاری از خانواده ها این فیلم ها را مناسب نمی دانند و فکر می کنند اگر افراد خانواده از این معضلات آگاه شوند ممکن است تاثیرات مخربی بر آن ها داشته باشد. که باید گفت تا حد زیادی این نگاه غلط است و اگر آموزش ها و آگاه سازی ها صورت نگیرد نمی توان از بروز آسیب ها پیشگیری کرد.
نوجوانان و جوانان امروزی با مسائل متفاوتی رو به رو هستند که اگر آموزش و آگاهی بخشی از سوی خانواده ها و از سوی آموزش و پرورش صورت نگیرد، نوجوانان در دام این معضلات گرفتار خواهند شد که عواقب آن خانواده ، مدرسه و جامعه را درگیر خواهد کرد.
از همین رو به سراغ « مصطفی راستینه » رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی رفتیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.
« راستینه » با اشاره به تاثیر فیلم ها در راستای آگاهی بخشی به افراد جامعه گفت: قدرتی که هنر و فیلم سازی دارد هیچ روانشناسی ندارد، چند سال پیش اوباما رئیس جمهور آمریکا از هالیوود تقدیر کرد زیرا می گفت قدرت آمریکا بخاطر فیلم های هالیوود است و آن فیلم ها فرهنگ های کشورها را تسخیر و مانند فرهنگ خودشان می کنند، بچه ها عاشق بازیگران هالیوودی مانند اسپایدرمن و بت من می شوند در صورتی که در کشور خودشان اسطوره های بسیاری دارند اما از آن جایی که صدا و سیما و فیلم سازان نمی توانند این قدرت را انتقال دهند، این مسئله به وجود می آید.‌فیلم توانایی زیادی دارد ، بچه ها و خانواده ها می توانند از فیلم ها الگو بگیرند.

قدرتی که هنر و فیلم سازی دارد هیچ روانشناسی ندارد/نمی توان اقتدار سلبریتی ها را در وضعیت اجتماعی کشور انکار کرد
« راستینه » با اشاره به فیلم هایی با موضوعات آسیب های اجتماعی مانند «مجبوریم» و «رگ خواب» بیان کرد: فیلم خوبی مانند «رگ خواب» نوشته سعید نعمت الله و با بازی لیلا حاتمی و کوروش تهامی ساخته شد و از سوی بنیاد هم مورد تقدیر قرار گرفت که بسیار خوب به بحث ازدواج سفید پرداخت و خیلی نرم آن را موشکافی کرد. اگر این داستان ها نوشته و ساخته شود و هنرمندان خوبی در آن ایفای نقش کنند طبیعتاً روی خانواده ها و جوانان تأثیرگذار خواهد بود. به هرحال ما نمی توانیم اقتدار سلبریتی ها را در وضعیت اجتماعی کشور انکار کنیم و اگر سلبریتی ها در زمینه آسیب های اجتماعی و سلامت روان دغدغه مند باشند ، می توانند کارهای خوبی را با تعامل نهادهای مربوطه در این حوزه بسازند.
رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خصوص انتقاد زیادی که به فیلم هایی با موضوعات آسیب های اجتماعی می شود، گفت: سازمان نظام روانشناسی لیستی از روانشناسان زرد را منتشر کرد که در روزهای ابتدایی مورد نقد افراد زیادی قرار گرفت اما بعد از چند روز همه موافق این کار شدند،طبیعتا بیان آسیب های اجتماعی برای خانواده ها نگران کننده خواهد بود و ممکن است بگویند بهتر است این آسیب ها بیان نشود اما تا زمانی که آگاه سازی انجام نشود خیلی از اتفاقات رخ نخواهد داد.
وی افزود: برای مثال پیامکی که از سوی قوه قضاییه و پلیس فتا برای مردم فرستاده می شود که بر روی لینک هایی که ارسال می شود ، کلیک نکنید زیرا حساب بانکی شما خالی می شود و اگر این آگاهی صورت نمی گرفت اتفاقات بدی برای مردم می افتاد، آگاهی سبب می شود تا حال جامعه خوب باشد . قرار نیست ما آگاه باشیم تا دنیا را تغییر دهیم ، آگاهی باعث می شود ما خودمان را تغییر دهیم و همین سبب تغییر محیط اطراف و جامعه خواهد شد.
راستینه با اشاره به فیلمنامه نویسی در حوزه آسیب های اجتماعی بیان کرد: فیلمنامه نویسان باید این خوراک را به فیلم سازان بدهند ، باید نویسندگان هم در زمینه آسیب های اجتماعی که شورای اجتماعی وزارت کشور و روانشناسان بیان کردند، وارد شده و بصورت غیرمستقیم و مستقیم به این موضوعات پرداخته و به مردم راهکار ارائه دهند تا گرفتار این آسیب ها نشوند.

گفت و گو از : مینا قنبری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲