جمعه ۱۴ شهريور ۱۴۰۴  |  Friday, 05 September 2025
کد خبر: ۵۲۰۹۵
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
ساعد نیک ذات، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران به دیباچه گفت

خانه سینما مشکلات درون سازمانی دارد و باید اساسنامه آن تغییر پیدا کند! / معرفی نامه انجمنی که دو هزار عضو دارد فاقد اعتبار است و دیگر خاصیتی ندارد!

ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری و دبیر انجمن فیلمبرداران سینمای ایران درخصوص وضعیت خانه سینما و قدرت اجرایی آن گفت: ما به دلیل اینکه در سینما و حرفه مان سندیکا نداریم و بیشتر به شکل انجمن است، عملا نمی‌توانیم از خانه سینما توقع داشته باشیم. حضور هر مدیری با فراز و فرود‌هایی همراه بوده است، اما به دلیل اینکه با فعالیت سندیکا مخالفت می‌شود، در نتیجه قدرت اجرایی ندارد و هر انجمنی هم که قصد تاسیس داشته باشد باید از دولت مجوز بگیرد که عملا دولت در کار‌های آن دخالت می‌کند.

خانه سینما مشکلات درون سازمانی دارد و باید اساس نامه آن تغییر پیدا کند! / معرفی نامه انجمنی که دو هزار عضو دارد فاقد اعتبار است و دیگر خاصیتی ندارد!

او افزود: سینما نباید با پول و رانت دولتی بچرخد بلکه باید با سرمایه بخش خصوصی گردانده شود، این یکی از مشکلات اصلی ما است و، چون سینما با این سیستم هدایت می‌شود دولت به خود حق می‌دهد که در همه امور دخالت کند. همانطور که انتخابات هیئت مدیره خانه سینما را شاهد بودیم، گفته بودند کاندید‌ها را باید اول آن‌ها تایید کنند، این چه سازمانی است که می‌خواهد مشکلاتمان را حل کند، اما عملا سازمان‌های دیگری مانند وزارت ارشاد و یا معاونت سینمایی برای او تصمیم گیری می‌کنند؟ بنابراین دیگر استقلالی وجود ندارد و همچنین رأی مان خاصیتی ندارد، زمانی رأی می‌دهیم که شخصی انتخاب شود که توانایی هایش و تخصصش را می‌دانیم و او هم مشکلات ما را می‌داند.

این مدیر فیلمبرداری اظهار داشت: طبیعتا یک کارمند یعنی شخصی که در سیستم دولتی کار می‌کند نمی‌تواند برای یک سازمان خصوصی تصمیم گیرد به دلیل اینکه نتیجه و خروجی خوبی نخواهد داشت و معمولا دولت‌ها حمایت کننده هستند و بحث هدایت به یک فرد متخصص  سپرده می‌شود. ما برای مثال ده سال از وقت خود را برای تأسیس انجمن عکاسان ایران گذاشتیم و یک معرفی نامه برای این که عضو خود را به صندوق اعتباری هنر معرفی کنید ارائه می‌دادیم، اما در حال حاضر معرفی نامه انجمنی که دو هزار عضو دارد فاقد اعتبار است و دیگر خاصیتی ندارد، خانه سینما هم چنین ماجرایی دارد، اما چون بُعد اجتماعی بیشتری دارد و باتوجه به امکاناتی که دارد می‌تواند نقد پذیر باشد، بنابراین با هر عنوانی متاسفانه تحت کنترل در می‌آید به همین دلیل ما از خانه سینما هیچ گونه توقعی نداریم و این مشکل اصلی ما است.
نیک ذات بیان کرد: یک سری موارد هم وجود دارد که مربوط به وزارت ارشاد و نهاد‌های بالا دستی نیست مانند شکل بیمه، انعقاد و ساخت قرارداد تیپ که تکلیف ما را در انعقاد قرارداد مشخص می‌کنند به دلیل اینکه قرارداد‌هایی که داریم به نوعی دولتی است که وارد سینما شده و عملا کارآیی‌های لازم را ندارد و همه چیز یک طرفه است و حتی در نوع واژه‌ها هم نیز احترام وجود ندارد و خانه سینما باید به این مشکلات رسیدگی کند. درواقع اینجا تضاد وجود دارد بین ما و تهیه کنندگان که امروزه در سینمای ایران به چهار دسته تقسیم شده اند و به تبع آن‌ها به این قراردادی که  ۱۰، ۱۵ سال است گرفتارش هستیم دست پیدا کرده اند و ما همچنان به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم و این مسئله مربوط به دولت و حکومت نیست بلکه مشکلی بین خود صنوف سینما است.

مدیر فیلمبرداری فیلم «سگ بند» تصریح کرد: بین تهیه کنندگان و عوامل اجرایی که به عنوان طرف دوم قرارداد قلمداد می‌شوند، تضاد منافع وجود دارد؛ برای مثال ساعت کار، تعطیلی یک روز و نیم آخر هفته و...؛ ما همیشه به صورت مداوم در حال کار هستیم و نمی‌توانیم به کار‌های شخصی خود برسیم و وقتی فردی استراحت به میزان لازم نداشته و ساعت کاریش بیش از حد طولانی باشد در روند تولید و کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت. این موارد انتظاراتی است که ما چندین دوره از خانه سینما داشته ایم، اما هیچ اتفافی متاسفانه رخ نداده است. موردی که وجود دارد و با انجمن فیلمبرداران اتفاق نظر داشتیم این است که وقتی در خانه سینما شورا و هیئت مدیره تشکیل می‌دهند باید یک نماینده به صورت دائمی حضور داشته باشد و به عبارتی انتخابی نباشد برای مثال انجمن فیلمبرداران، انجمن بازیگران و... انجمن‌هایی که در روند ساخت یک فیلم نقش اساسی دارند یک نماینده که در خود انجمن انتخاب شده است را معرفی کنند تا در جلسات حضور داشته باشد.

خانه سینما مشکلات درون سازمانی دارد و باید اساس نامه آن تغییر پیدا کند! / معرفی نامه انجمنی که دو هزار عضو دارد فاقد اعتبار است و دیگر خاصیتی ندارد!

ساعد نیک ذات در پایان گفت: به عنوان مثال یک  فیلمبردار، می‌داند چه معضلاتی در تولید یک فیلم وجود دارد، چه مشکلاتی دستیاران فیلمبردار دارند و...، اما ما نمی‌دانیم این افرادی که انتخاب می‌شوند و در جلسات صحبت می‌کنند نماینده کدام یک هستند؛ بنابراین خود خانه سینما هم معضلاتی دارد که هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد و باید درون سازمانی حل شود و درواقع اساسنامه خانه سینما از این نظر باید تغییر پیدا کند، اما اگر به شکل بیرونی آن بخواهیم نگاه کنیم نظارت بر اعضایی که انتخاب می‌شوند به تبع نتیجه درونی هم خواهد داشت و تاثیر خود را می‌گذارد. البته افراد مختلف برای آن تلاش کرده اند، اما چون اساسنامه خانه سینما بر مبنای سندیکا نیست و به صورت انجمن است متاسفانه این مشکلات وجود دارد؛ انجمن‌ها تعریف‌های دیگری هم دارند، اما در ایران با این تعاریفی که داریم سندیکا درواقع حول یک شغل، مسائل مالی، معیشتی و ساعت کاری آن‌ها را در نظر می‌گیرد و انجمن‌ها بیش‌تر بر مبنای فرهنگی و محتوای آن شغل گفتگو می‌کنند و جمع می‌شوند.

گفتگو از: سوگل امیری 

مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴