يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

معصومه شمسینی غیاثوند : نماهنگ تاریخی و مذهبی مسافران خورشید، روایتی شبه واقعی درباره کاروان زیارت امام حسین (ع) به تهیه‌کنندگی «محمد جواد آشتیانی» و به کارگردانی «علی ملاقلی‌پور» و از مجموعه شعر «سید حمیدرضا برقعه‌ای» است که توسط مرکز موسیقی ماوا سازمان هنری رسانه ای اوج ساخته است. این نماهنگ همزمان با فرا رسیدن ایام ماه محرم و سوگواری امام حسین (ع) و یارانش از برنامه مخاطب خاص شبکه سه سیما رونمایی شد.

ساخت نماهنگ تاریخی همانند فیلم تاریخی پرهزینه‌ است/ استفاده از تابلوی ظهر عاشورای مرحوم استاد اسماعیل زاده در نماهنگ

محمد جواد آشتیانی، تهیه‌کننده نماهنگ مسافران خورشید درباره این نماهنگ به دیباچه می‌گوید: یک ماه و نیم گذشته ساخت نماهنگی با این موضوع به ما پیشنهاد شد، به دلیل اینکه با توجه به ایام ماه محرم و سوگواری امام حسین (ع) و یارانش این اثر جای کار کردن داشت ساخت این نماهنگ را پذیرفتیم. هرچند قبل از ساخت این نماهنگ قصد داشتیم در زمینه عید غدیر با علی ملاقلی‌پور کار همکاری کنیم که این فرصت پیش نیامد.

تهیه کننده نماهنگ مسافران خورشید خاطرنشان کرد: بعد از نگارش فیلمنامه توسط علی ملاقلی پور به این نتیجه رسیدیم که این اثر تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی باشد، پیش تولید این هماهنگ سه هفته طول کشید و در نهایت این نماهنگ در ایام ماه محرم در برنامه مخاطب خاص از شبکه سه سیما پخش شد، همچنین در شبکه نسیم چند بار این نماهنگ پخش شده است.

آشتیانی در خصوص ویژگی‌هایی این نماهنگ گفت: نماهنگ‌های برای مراسم‌های مذهبی و همچنین رویدادهای ملی تدارک دیده می‌شود، تفاوتی که این نماهنگ با سایر کارها داشت این بود که این نماهنگ کار تاریخی بود، برای همین پرخرج و پر هزینه‌تر به نسبت سایر دیگر نماهنگ‌ها بود، استفاده از تجهیزات، لباس و دکور و حیواناتی مثل اسب و شتر برای ساخت نماهنگ تاریخی همانند فیلم‌های تاریخی لازم است، علاوه بر این برای ساخت این نماهنگ نمی‌شد از هنرور ساده استفاده کرد و از بدلکاران استفاده شد.

ساخت نماهنگ تاریخی همانند فیلم تاریخی پرهزینه‌ است/ استفاده از تابلوی ظهر عاشورای مرحوم استاد اسماعیل زاده در نماهنگ

تهیه‌کننده نماهنگ مسافران خورشید گفت: این نماهنگ در بیابان‌های اطراف جاده تهران و قم فیلمبرداری شد، همچنین دو روز در شهرک غزالی کار تصویربرداری آن انجام گرفت، به دلیل تاریخی بودن این نماهنگ ما نمی‌توانستیم به راحتی از دکور و لوکیشن این فیلم به سادگی عبور کنیم برای همین ساخت این اثر سخت‌تر شد.

علی ملاقلی‌پور کارگردان نماهنگ مسافران خورشید به دیباچه درباره این نماهنگ می‌گوید: به عقیده من ساخت اثر برای انبیا و اولیای الهی باید دارای هویت و ارزش والایی باشد و بتواند با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند. از حدود یک سال پیش آقای آشتیانی پیشنهاد همکاری با ماوا برای ساخت نماهنگی برای عید غدیر را مطرح کردند که میسر نشد که در نهایت وقتی ساخت این نماهنگ پیشنهاد شد ساخت آن را پذیرفتم.

کارگردان نماهنگ مسافران خورشید افزود: پس از آشنایی با شعر آقای برقعه‌ای به نظرم این شعر فضای دراماتیک را برای ساخت این نماهنگ داشت. با توجه به اینکه این شعر به دوره قاجار مربوط بود و کاروانی که برای زیارت عازم کربلا بودند و با راهزنانی مواجه می‌شوند که برای سرقت کاروان از سلاح تپانچه استفاده می‌کردند. در واقع این فضا تدعی‌گر واقعه عاشور و غارت کاروان زیارتی به کربلا بود.

تعداد بازدید : 0

کارگردان نماهنگ مسافران خورشید، در خصوص روایت تاریخی در این هماهنگ گفت: سبک کار تاریخی این اثر و روایت ظاهری باعث ایجاد قصه در این مجموعه شد. برای همین از لباس‌ها و لوکیشن مربوط به این دوران استفاده کردیم که طراحی صحنه آن را «محسن غلامی» و طراحی لباس آن را «سمانه حسینی» به عهده داست. بخشی از این نماهنگ در شهرک غزالی و بخشی در بیابان‌های بکر و دره‌های اطراف قم و مربوط به صحنه غارت کاروان در چهار روز فیلم‌برداری شد.

ملاقلی‌پور با اشاره به استفاده از المان‌های هنر ایرانی و اسلامی در این نماهنگ خاطرنشان کرد: به عنوان یک فیلمساز برای رفتن به سمت فضای تصویری از الگوی هنر ایرانی اسلامی استفاده کردم از نقاشی قهوه خانه و تابلوهای « ظهر عاشورا» و «اسرای کربلا» مرحوم «استاد حسن اسماعیل‌زاده» استفاده کردم و سایر نماها تخیلی طرحی شده بود و به صورت استوری بورد طراحی شده بود. نمای آخر کاشی هم از بر اساس تابلوی نقاشی «حُر» اثر استاد «کاظم چلیپا» بود و در تصویری هم از نقاشی حضرت عباس (ع) اثر هنرمند معاصر«حسن روح الاامین» استفاده شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳