شنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۱  |  Saturday, 01 October 2022

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

عبدالرضا اکبری بازیگر، کارگردان و مدرس بازیگری که در کارنامه هنری اش آثاری، چون "دلنوازان"، "شوق پرواز"، "آنام"، "بچه مهندس ۴" و... را دارد درخصوص آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و خطرات آن‌ها برای هنرجویان به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید :

« عبدالرضا اکبری » بازیگر، کارگردان، مدرس دانشگاه درخصوص وضعیت آموزشگاه‌های سینمایی گفت:  توصیه‌ی ما برای علاقه‌مندان این است که برای یادگیری به ثبت نام در دانشگاه‌ها مراجعه کنند و به صورت آکادمیک ۴ سال حداقل در دانشگاه آموزش ببینند و مدرک آن را دریافت کند، بسیاری از آموزشگاه‌ها افراد علاقه‌مند را جذب می‌کنند و تعداد بسیاری از آن‌ها بعد از آموزش به سمت هنروری گرایش پیدا می‌کنند و هنروران سینما را تامین می‌کنند، در گذشته دفاتری مخصوص این کار وجود نداشت و این افراد پاتوق‌هایی مانند خیابان منوچهری داشتند که تهیه کنندکان  و یا مدیران تولید مراجعه و بر اساس استعداد‌ها و ظاهرشان آن‌ها را انتخاب می‌کردند، درحال حاضر بسیاری از دفاتر متمرکز شده اند و هنرور معرفی می‌کنند و بعضا به آن‌ها آموزش هم می‌دهند.

آموزشگاه های بازیگری وعده های کذب می دهند /  برای یادگیری به ثبت نام در دانشگاه‌ها مراجعه کنید

بازیگر سریال "دلنوازان" تصریح کرد : اما مهمترین مسئله‌ی آموزشگاه‌ها چه با مجوز و چه بی مجوز برای افرادی که می‌خواهند به صورت جدی و هدفمند آموزش بازیگری ببیند، این است که وعده و قول‌های بی اساس و کذب می‌دهند و این افراد به دلیل نا آگاهی از فضای سینما و بازیگری  و تنها به دلیل شیفتگی به این عرصه با پرداخت پول‌های هنگفت به این آموزشگاه‌ها دچار خطا می‌شوند و چیزی هم آموزش نمی‌بینند. بعضی از آموزشگاه‌ها حتی وعده‌ی معرفی به پروژ‌های بزرگ می‌دهند که تنها ظاهر فریبنده‌ای دارد و در باطن کارساز نیست به دلیل اینکه بخش مهم و عظیم بازیگری تنها به تیپ و چهره برنمیگردد بلکه به سواد و دانش، خلاقیت و معرفت بازیگری است، اینکه شخص بتواند با خلاقیتش نقش‌های مختلفی را ایفا کند و تنها تقلید کننده نباشد.

اکبری اظهار داشت: تقلید گام اول برای بازیگری است، اما تمام بازیگری نیست، بخش کوچیکی است که با آن می‌توان شروع کرد، اما با تجزیه و تحلیل علمی نمایشنامه و فیلمنامه به لایه‌های پنهان آن می‌رویم و ابعاد جسمانی و روانی شخصیت را به تماشاگر عرضه می‌کنیم. متاسفانه بعضی از آموزشگاه‌ها مسئولیت و تعهد لازم را ندارند و وقت  و حوصله‌ی کافی برای آموزش بازیگری نمی‌گذارند.

این مدرس در پایان گفت: تعداد زیادی از همکاران ما تجربیات خوبی در این زمینه دارند که بسیار کارآزموده هستند و می‌توانند مدرس‌های بسیار خوبی هم باشند تا تمام تجربیاتشان را در اختیار علاقه‌مندان بگذارند، اما این افراد از آموزش دادن استقبال نمی‌کنند و یکی از دلایلش این است که به هر حال معلمی دستمزد‌های کمی دارد بنابراین این کار به دست افراد نا اهل و نا آشنا به مباحث سینمایی می‌افتد که تنها تعدادی جزوه خوانده اند و ازین طریق اصطلاحاتی یاد گرفته اند که برای آموزش همین اطلاعات ناکافی را ارائه می‌دهند درصورتیکه بازیگری حرفه‌ای است که در تمرینات مکرر شکل می‌گیرد و شخص باید در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرد تا بتواند به ظرفیتی برسد که نقشی را خلاقانه ارائه دهد.

گفت و گو از : سوگل امیری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
در گفت و گو دیباچه با "سید محمدرضا خوشرو "مدیر شبکه نسیم مطرح شد

شبکه نسیم بزودی پربار می‌شود / «خندوانه» تا پایان سال ۱۴۰۱ به روی آنتن نمی‌رود / « دورهمی و کتاب باز » هرگز تعطیل نمی شوند

۱۶:۳۶  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۱
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیباچه:

اخلاق حرفه‌ای در سینما از اهمیت زیادی برخوردار است/ سیمرغ‌ها در جشنواره‌ها باید معنای واقعی پیدا کند

۱۶:۲۸  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
گزارش تصویری دیباچه

شاهکار بچه‌های معلول و ناشنوا در تئاتر شهرزاد

۱۱:۲۶  -  ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
گفتگو دیباچه با داریوش مؤدبیان

تئاتر تلویزیونی حیثیت تولید تلویزیونی است / من همیشه خود را یک پژوهشگر می‌دانم

۱۷:۰۷  -  ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
«دیباچه» در گزارشی بررسی کرد؛

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کُشتی نمی‌دانیم؟

۱۷:۲۵  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۱