پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۸۰
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۴۰۱
گفت و گوی «دیباچه» با اولین هنرجوی فارغ التحصیل نقش سیاه از کانون نمایش های سنتی

دینا محمدی : داود داداشی به عنوان اولین هنرجوی فارغ التحصیل نقش سیاه از کانون نمایش های سنتی بعد از انقلاب دارای مدرک درجه ۲ هنری از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است. او با ایفای نقش در نمایش هایی چون سلطان مبدل، میرزا عبدالله و جنگ جهانی، چشم تنگ، میرزا فرفره، دختر شاه پریان با حاکم ملایر، پهلوان و نوبهار، تخت و خنجر، دارو دلدار و رام کردن زن سرکش و مجموعه های چون لبخند نوروزی ،زیر بازارچه، نوروزنامه، نوروزعروسک ها، سرزمین کهن ، روزای بد به در، را در کارنامه هنری خود ثبت کرده؛  او معتقد است: این افتخار را دارم که به مدت ۴۰ سال در نقش سیاه بازی فعالیت می‌کنم و این را می‌گویم که نباید مخاطب را با حرف های نادرست و بدور از شان و عرف جامعه خنداند.

داود داداشی ، در گفت و گو با دیباچه گفت:نمایش سیاه بازی به هیچ عنوان تاکنون ندید گرفته نشده و نسل جدید با اینگونه نمایش های سیاه بازی و یا تخت حوضی آشنایی دارند، به گونه ای که معتقدم « سیاه » هرگز نمی میرد و همیشه ماندگار و زنده است.

سیاه، نماینده مردم در روی صحنه است / نباید مخاطب را با حرف‌های نادرست و به دور از شأن و عرف جامعه خنداند!

او که در مجموعه تلویزیونی "معمای شاه" به کارگردانی محمدرضا ورزی به عنوان بازیگر حضور داشته، بیان کرد: مردم با دیدن این نمایش ها انس و الفت میگیرند، چراکه این نوع نمایش ها به عنوان آئین های سنتی و ملی ما عجین شده اند.

تئاتر ملی، هویت ماست ؛یکی از شاخصه های تئاتر این آب و خاک، نمایش سیاه بازی، تخت حوضی و تعزیه است. این مقوله هیچ وقت از ذهن مردم پاک نمی شود و مردم همیشه دوست دارند و خواهند داشت.

او که از دست بزرگان این رشته در اختتامیه دومین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی « خرقه سیاه پوشی» را از آن خود کرده، با اشاره به اینکه استقبال از نمایش های تخت و حوضی و نمایش نامه های خارجی متفاوت بوده بیان کرد: در زمان قبل از انقلاب، نمایش سیاه بازی و تخت حوضی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و هر شب به جای یک فیلم سینمایی، نمایش کمدی سیاه بازی پخش می‌شد؛  می‌توان به جرات گفت، سیاه بازی بعنوان دریافت لقب سلطان نمایش،نماینده مردم است؛سیاه با حرف، حقش را می گیرد، زبان تیز، برنده و گزنده ای دارد و برای مخاطب جذاب است و مخاطب هر زمان به تماشای نمایش سیاه بازی می‌نشیند، قطعا با آن ارتباط برقرار می‌کند، بخاطر همین است که مردم سیاه را دوست دارند.

« داداشی » در ادامه با اشاره به این موضوع که در خارج از کشور نمایش "سیاه بازی" را به روی صحنه برده است، یادآور شد: این گونه نمایش های مرتبط با آئین های سنتی کشورمان، در خارج از ایران با استقبال خوب مخاطبان مواجه  شده و نسل جدید متوجه این مهم می شوند که ما شخصیت هایی چون مبارک و حاجی فیروز داریم که حاجی فیروز، صورتی سیاه و لباس قرمز رنگی بر تن دارد اما آن طور که باید و شاید از آن آگاهی ندارند و ما سعی داریم در قالب اینگونه نقش ها، به مخاطب آن را یادآور شویم.

سیاه، نماینده مردم در روی صحنه است / نباید مخاطب را با حرف‌های نادرست و به دور از شأن و عرف جامعه خنداند!

این هنرمند که دیپلم افتخار منتخب جشنواره آئینی سنتی نمایش "قصه باغ زالزالک" ، "دختر چوپان" و "افاده ها طبق طبق" ، را دریافت کرده، گفت: من با بزرگان این عرصه همچون دکتر داوود فتحعلی، مرحوم سعدی افشار ، جواد انصافی، مجید افشار، همکاری داشتم و اگر به ۱۰۰ سال پیش برگردیم، درمی‌یابیم که نمایش سیاه بازی و تخت حوضی قدمت بسیاری دارد که اینطور نمایش سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده و نزد بزرگانی چون مرحوم مهدی مصری، ذبیح الله خان ماهری، رضا عرب زاده در دهه ۵۰ و ۶۰ توسط مرحوم سید حسین یوسفی، مرحوم‌سعدی افشار و دهه ۷۰ به بعد با حضور بزرگان این عرصه شکل گرفت.

او افزود: برای خودم این سوال بود افرادی که از حالت روحی و روانی خوبی برخوردار نیستند، چطور با دیدن نقش سیاه متوجه می‌شوند که این نقش شیرین و کمدی است و سعی کرده با نقش سیاه هم ذات پنداری کنند. ما برای شاد کردن مردم به این ابزار ها نیاز داریم تا بتوانیم برای ساعاتی بدور از هیاهو و دغدغه های روزمره، دلشان را شاد کنیم و ما سعی کردیم بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشیم و چه خوب می شود سازمان بزرگ صداو سیما بعنوان رسانه ای گسترده و مهم، حمایت همه جانبه ای از تئاتر سیاه بازی داشته باشد و به آن بها دهد.

داداشی بازیگر نمایش سیاه بازی و تخت حوضی بیان کرد: اجرای نمایش سیاه بازی را به صورت‌ آکادمیک فرا گرفتم و در اجرای اینگونه نمایش های سنتی آموختم که به هر قیمتی نباید تماشاچی را خنداند چرا که یک کمدین باید عناصر کمدی را بلد باشد که چگونه مردم را بخنداند و من زیر نظر بزرگان این عرصه آموختم که چگونه مردم را بدون هیچ بی‌احترامی و یا هجویات، بخندانم ؛و به قول استاد مشایخی که میگفت؛ "شما روی صحنه هر کاری کنید مردم می‌خندند اما به چه قیمتی؟ " پس ما می‌توانیم با رعایت و ترفند درست، لبخند بر لبان مخاطبان داشته باشیم.
تئاتر تخت حوضی ما به عنوان یک درخت تنومند بوده که نیاز به آبیاری دارد اما متاسفانه، بعضی ها به جای آبیاری، شاخ و برگ آن را قطع می‌کنند.

این هنرمند عرصه پیشکسوت سیاه بازی یادآور شد: اگر به تئاتر ،به صورت درست و زیبا نگاه شود ،در این حوزه می توانیم به ثبت جهانی و یونسکو دست یابیم. حتی کارگردان و نمایشنامه نویس مشهور فرانسوی میگوید: "من امروز میبینم که چارلی چاپلین در ایران متولد شده" ؛ بهترین عناصر نمایشی که می‌توان در جهان مطرح کرد؛ تعزيه خوانی و سیاه بازی است، بنابراین توجه به این عرصه باید بیشتر شود و می طلبد مسؤلین به این جایگاه، بهای ویژه تری را اختصاص دهند.

سیاه، نماینده مردم در روی صحنه است / نباید مخاطب را با حرف‌های نادرست و به دور از شأن و عرف جامعه خنداند!

« داداشی» در پایان، پیرامون اینکه تئاتر ملی ما زنده است و حمایت همه جانبه می طلبد، گفت: سیاه بازی در این عرصه مظلوم و مهجور واقع شده، بنابراین با بارورکردن و توجه بیشتر به اینگونه نمایش که  آئین سنتی و ملی کشورمان محسوب می‌شود، خواهیم توانست از به فراموشی سپرده شدن آن جلوگیری کنیم و این عرصه را حتی برای احیا به نسل جدید بسپاریم و این مقوله با حمایت همه جانبه مسئولان می تواند بهتر به مسیر خود ادامه دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲