پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۵۸
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۳ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

دینا محمدی : « پندار اکبری » فارغ التحصیل رشته بازیگری، فعالیت هنری خود را در دو سالگی با سریال "طالب" به کارگردانی پدرش آغاز کرد، علاقه او به رشته های فنی نیز باعث شد تا او به سراغ تدوین 4 سریال تلویزیونی برود و در این سال ها کار عکاسی انجام می دهد.
او که این روزها نمایش "زنی در دوچهره" را به روی صحنه برده معتقد است: محتوای نمایش های صحنه ای باید از هر گونه شعار و شعار زدگی بدور باشند و پیام خود را در دل محتوای خود به روی صحنه ببرند به گونه ای که مخاطب با تماشای یک اثر به مضمون نمایش ها دست یابد.

پندار اکبری کارگردان نمایش "زنی در دو چهره" در ‌گفت و گو با دیباچه گفت: نمایشنامه ای که در حال حاضر روی صحنه است جزو یکی از نمایشنامه های کلاسیک جهان محسوب میشود و این نمایشنامه نوشته "میگل میورا" نمایشنامه نویس مطرح اسپانیایی است که نوشته های او اعتبار ویژه ای در اروپا دارد.

هزینه تولید یک اثر نمایشی بالاست و هیچ حمایتی وجود ندارد / سعی کردم نمایش

بازیگر مجموعه "گاندو"، "پنجمین خورشید" و "فاصله‌ ها"در ادامه افزود: کتابی از این نمایشنامه را در دست داشتم که علی رغم پر قدمت بودن از چاپ قدیمی نیز برخوردار بود و مدت ها در گوشه کتابخانه پدرم خاک می خورد و من بر حسب عادت همیشگی که گریزی به کتاب ها میزدم این نمایشنامه قدیمی به چشمم خورد و  برای مطالعه آن را برداشتم اما واقعیت این است، خواندن ترجمه‌ این اثر خیلی برایم سخت بود چون نوع ترجمه کتاب به شکل کاملا کلاسیک نگارش شده‌ بود. به گونه ای که با ادبیات عامیانه، فرسنگ ها فاصله داشت با این حال وقتی چند صفحه ای از آن را خواندم، حال و هوا و فضای قصه من را جذب خود کرد و هر چه بیشتر جلو رفتم بیشتر مجذوب شدم و همانجا جرقه تهیه تولید این نمایش بر ذهنم نقش بست و در نهایت همان لحظه تصمیم گرفتم تمام نوشته‌ های آن کتاب را بر روی صحنه تئاتر مصور کنم.در آن زمان که این تصمیم را گرفتم شروع دور کرونا و قرنطینه همگانی آغاز شد، بنابراین فرصت را غنیمت شمردم که در ایام با متن به صورت عمیق سروکله بزنم و در نهایت طی مدت یکسال توانستم نمایش نامه را برای به روی صحنه رفتن آماده کنم .

در متن این نمایش، باور آدمها به گونه ای ترسیم شده که شباهت بسیاری به زندگی روزمره دارد .به طور مثال در جایی از این نمایشنامه ،از کاراکتر اصلی به نام "مارسل" می‌بینیم که او معتقد است آدم ها آن چرا که از دیگران میشنوند باور می‌کنند نه آن چیزی که خود هستند، از این رو میتوان گفت: آنچه که مرا در به روی صحنه بردن این نمایش مجذوب کرد،باورهای درست و غلطی بود که باعث قضاوت کردن آدمها و تصمیمات مهم آن ها در زندگیشان است و گاهی همین تصمیمات، آدمها را تا ورطه شکست همراهی می‌کند.

من سعی کردم این محتواها تلخی هارا با چاشنی طنز آمیخته و در بازنویسی این اقتباس حال و هوای شاد و طنازانه ای را به متن نمایش نامه بی افزایم تا مخاطب به واسطه این نمایش با فضای مفرح و دلنشینی مواجه شود.

« اکبری »  پیرامون اینکه  آیا در نمایش تان نقد برخی فرهنگ‌ها و یا موضوعات اجتماعی و غیره هم شده، بیان کرد: در این نمایش نقدی صورت نگرفته بلکه به گونه ای سعی کردیم این نمایش طوری با مخاطب قرار بگیرد که او را با خود مواجه کند. یعنی مخاطب را به جایی برساند که او به این افکار دست یابد که اگر در چنین مسیری قرار می‌گرفت چه راهی را برای ادامه زندگی و یا حل مشکل اتخاذ می کرد.

« پندار اکبری » که در سریال "سراب" و "معراجی ها" به نقش آفرینی پرداخته، در پاسخ به این سوال که اثر نمایشی "زنی با دو چهره" چه ناگفته هایی را در دل خود دارد که بتواند مخاطب را تا پایان روایت هایش با خود همراه و همقدم کند ، افزود: از آنجا که به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر سعی کردم ،این نمایش به صورت شعاری نباشد،معتقدم یک اثر باید مفهومش را در دل خود نهفته داشته باشد به گونه ای که تماشاگر را ترغیب کند تا مفهوم را در حین تماشای اثر دریابد و برداشت درستی از محتوای کار داشته باشد به هر حال قضاوت و نقد را به عهده تماشاگر می‌گذارم.

هزینه تولید یک اثر نمایشی بالاست و هیچ حمایتی وجود ندارد / سعی کردم نمایش

او در ارتباط با حال وهوای این روز های تئاتر چگونه است، یادآور شد: از آنجا که هزینه های تولید یک اثر نمایشی بالاست و در این زمینه هیچ حمایتی نیز صورت نمی‌گیرد، نمی‌توان هزینه های صرف شده برای تولید یک نمایش را جبران نمود و همین طور دلیل استقبال کم تماشاگران از نمایش های صحنه ای، متاسفانه این عرصه از حال و هوای مناسبی بهره نمی‌برد به گونه ای که آثار پر رونق هم اکنون با تماشاگران کمتری مواجهه هستند.

اکبری در پایان گفت: نمایش "زنی در دو چهره" تا ۲۴ تیر ماه روی صحنه است و در تلاشیم  تماشاگرانی که این نمایش را ندیده اند در این فرصت بتوانند به تماشای آن بنشینند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیلوفر پارسا ، نسا یوسفی ، روناک برخوردار ، علیرضا دیلمی ، ماریه ماشاالهی،  پناه باقریان ، آیدا سرمست و پندار اکبری از بازیگران این نمایش هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲