سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۴۷
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۶ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

سمیه سادات موسوی:  قسمتی از دلنوشته یک معلول «گاهی مثل کرم ابریشم، که توی پیله اس و منثظر پروانه شدنه. نمیدونم چه وقت پروانه میشم؟! ولی کاش خیلی طول نکشه، گاهی روحم دیگه تحمل این طرف خاکی را نداره» گاهی شنیدن صدای کوتاه معلولین و توجهمان به شکننده بودن دلشان، دستمان را می‌گیرد و چشم هایمان را باز می‌کند تا دورتر‌ها را نزدیک ببینیم. برای فرهنگ سازی، ارتقا جایگاه معلولین، همدرد شدن با آن‌ها تلاش کنیم. قدم برداشتن برای رفع مشکلات آن‌ها می‌تواند کمی از دغدغه هایشان کم کند چرا که همیشه درد برای همسایه نیست و شاید روزی خود ما تجربه گر این ثانیه‌ها شویم.

بهروز مروتی، مدیر کمپین حمایت از حقوق معلولین معتقد است، طبق ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولین، صدا و سیما مکلف است، ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به فرهنگ سازی، مسائل و مشکلات معلولین اختصاص دهد، اما این قانون اجرایی نشده است. یکی از مشکلات افراد معلول، فرهنگ سازی است. اگر فرهنگ حضور افراد معلول در جامعه ارتقا پیدا کند، قوانین حمایت از حقوق معلولین هم به تبع آن اجرا خواهد شد.

۹۹ درصد از قانون حمایت از معلولین هنوز اجرایی نشده/مدیران به معلولین نگاه خیریه‌ای نداشته باشند / احسان علیخانی کسی نیست که تازه وارد باشد!

بهروز مروتی در گفت و گو با خبرنگار دیباچه در خصوص هدف از ایجاد کمپین حمایت از حقوق معلولین می‌گوید: در فاز اول، هدف از ایجاد این کمپین، تصویب قانون حمایت از حقوق معلولین بود که در آبان ماه سال ۹۵، بعد از آن که احساس کردیم که مسئولین صدای معلولین را نشنیده و لایحه حمایت از معلولین چندین بار از مجلس به شورای نگهبان و بالعکس پاس کاری شد، این کمپین را ایجاد کردیم و در نهایت موفق شدیم که در بیستم اسفند ماه سال ۹۶ مجلس را مجاب کنیم که به قشر معلول جامعه توجه نموده که در نهایت با پیگیری‌ها لایحه حمایت از حقوق معلولان تصویب شد و توانستیم بودجه اندکی برای قانون حمایت از معلولان بگیریم.
او افزود: ما توانستیم در کمپین، دستگاه‌ها را در اجرای برخی از بند‌های "قانون حمایت از حقوق معلولین “ملزم کنیم که قانون را اجرا کنند. در حال حاضر هم تمرکز ما بر روی اجرای مفاد این قانون است.

۹۹ درصد از قانون حمایت از حقوق معلولین هنوز اجرایی نشده است

مدیر کمپین حمایت از حقوق معلولین با گلایه از اینکه خیلی از اقدامات از جمله مناسب سازی شهر‌ها هنوز انجام نشده است، اظهار داشت:استخدام ۳ درصدی معلولین، پرداخت حق پرستاری به معلولینی که در خانه نگهداری می‌شوند، مناسب سازی شهر و ... متاسفانه انجام نشده و باید گفت که ۹۹ درصد اجرای" قانون حمایت از حقوق معلولین" هنوز عملیاتی نشده است. متاسفانه دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند. مجلس هم پیگیر نیست و خیلی نظارت نمیکند و دستگاه اجرایی هم تکلیفشان را انجام نمی‌دهند.
مروتی گفت: روند مناسب سازی بسیار کند است. شهرداری و شورای شهر بیشتر شعاری کار می‌کنند و عملی در پس این شعار‌ها که میدهند نیست.بیش از ۹۵ درصد ایستگاه‌های مترو دسترس پذیر نیست و افراد دارای معلولیت نمی‌توانند استفاده کنند.در تهران همه ایستگاه‌های بی آر تی مناسب سازی نشدند؛واقعا معلولین ما امکانات بدیهی در شهر را ندارند.

۹۹ درصد از قانون حمایت از معلولین هنوز اجرایی نشده/مدیران به معلولین نگاه خیریه‌ای نداشته باشند / احسان علیخانی کسی نیست که تازه وارد باشد!

او با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا الان باید حداقل ۴ گزارش در مجلس ارائه می‌شده که دستگاه‌ها چه میزان از قانون حمایت از حقوق معلولین را اجرایی کردند؟! اما در حال حاضر گزارشی داده نشده است، تصریح کرد:طبق ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان صدا و سیما مکلف است، ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته در ساعت‌های مختلف به فرهنگ سازی و مشکلات و مسائل افراد معلول اختصاص دهد، اما این قانون اجرایی نشده است. یکی از مشکلات معلولین فرهنگ سازی است که اگر فرهنگ حضور افراد معلول در اجتماع ارتقا پیدا کند، قوانین هم اجرا می‌شود.
مدیران به معلولین، نگاه ترحم آمیز و خیریه‌ای دارند و نگاهی نیست که حقوق معلولین را به رسمیت بشناسند و این به خلا فرهنگ در جامعه بر می‌گردد.
مروتی با اشاره به برنامه جوکر و تمسخر معلولین در این برنامه گفت: احسان علیخانی که تهیه کننده این برنامه است کسی نیست که تازه وارد باشد یا تجربه نداشته باشد. ما انتظار داریم نگاه به معلولان تمسخر آمیز نباشد و صدا و سیما در جهت رفع مشکلات معلولین و همین طور فرهنگ سازی قدمی بردارد.
مروتی اظهار داشت: متاسفانه ما فکر می‌کنیم معلولیت برای ما و اطرافیان ما نیست در حالیکه فقدان معلولیت را نمی‌شود تضمین کنیم. همان طور که با یه زمین خوردن ساده یا با یک تصادف افراد معلول می‌شوند.سالانه ۷۰ هزار نفر بر اثر، تصادفات جاده‌ای معلول داریم.قریب به ۳۰ هزار نفر نوزاد معلول از بدو تولد داریم.در سال حدود ۴۰ هزار کارگر حین کار بر اثر سانحه دچار معلولیت می‌شوند.با همین آمار سر انگشتی باید گفت که معلولیت برای همه وجود دارد و گاهی در سالمندی به نوعی معلولیت را تجربه خواهیم کرد.
مدیر کمپین حمایت از حقوق معلولین تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که زیر ساخت‌هایی برای افراد معلول، مثل کشور‌های توسعه یافته آماده شود تا این قشر که ۱۵ درصد جامعه هر کشور رو به توسعه را تشکیل می‌هند، بتوانند زندگی عزتمندانه و همراه با کرامت انسانی داشته باشند و از انزوا و گوشه نشینی بیرون بیایند. چرا که عدم زیرساخت‌ها باعث شده افراد دارای معلولیت در خانه هایشان زندانی باشند. همان چیزی که افراد جامعه در دوران کرونا تجربه کردند، افراد معلول یک عمر تجربه می‌کنند.افرادی داریم که ده‌ها سال، از خانه بیرون نیامدند.
در بحث معشیت هم معلولین ما با مشکل موجه هستند. یک فرد دارای معلولیت با مستمری چهارصد و بیست هزار تومانی، چگونه می‌تواند زندگی خود را بگذراند. خواهش ما این است که مسئولین نگاه دغدغه‌مند به مسائل افراد معلول داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲