در نمایشگاه مینی مالیسم و هنرمفهومی بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله، سل له ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان و...به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش دیباچه ، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران جزو مهمترین و ارزشمندترین آثار هنری دنیا هستند. هنر معاصر از سال۱۹۶۰ به این سو رویکردهای نوینی را تجربه و پشت سر گذاشته است، جالب اینکه برخی از شاخصترین آثار هنری شکل گرفته در این دوران در همین موزه هنرهای معاصر تهران هستند. از این رو است که آثار این گنجینه از مهمترین و البته گرانترین آثار هنری جهان بهشمار میروند.
از زمان تشکیل موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶، آثار ارزشمند هنرهای تجسمی از ایرانی گرفته تا جهانی در گنجینه موزه جای گرفتند و به مرور زمان بر ارزشهای آن افزوده شد؛ آثاری که البته در این سالها بارها و در غالب نمایشگاههای گوناگون به نمایش عمومی گذاشته شده است.
بیش از ۳ هزار اثر در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است که مجموعه آثار خارجی آن یک دوره ۱۵۰ ساله از امپرسیونیسم تا هنر مفهومی را تشکیل میدهد. در میان آثار خارجی، برخی از آنها جزو آثار گران قیمت در جهان محسوب میشوند و به نظر مادی و معنوی از ارزش بالایی برخوردار هستند. این روزها موزه هنرهای معاصر تهران میزبان برخی از مهمترین آثار مکاتب مینیمالیسم و کانسپچوال آرت است که برخی از آنها برای اولین بار به نمایش گذاشته شدهاند.
نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی موزه، نمایشگاه مینی مالیسم (کمینه گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی) با ارائه بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند ساعت ۱۷ سهشنبه ۳۱ خرداد ماه به کیوریتوری بهرنگ صمدزادگان افتتاح شده است و از روز اول تیرماه علاقهمندان میتوانند از این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کنند.
این نمایشگاه به مرور دو جریان سرنوشت ساز در تاریخ هنر یعنی مینیمالیسم (کمینهگرایی) و هنر کانسپچوال (هنر مفهومی) و تأثیرات و مشتقات آنها میپردازد. دو جریانی که در اواسط قرن بیستم مسیر جدید و بیسابقهای رادر تاریخ هنرهای تجسمی پایه گذاشتند و تعاریف مرسوم در باره اثر هنری به عنوان شیء زیباشناسانه را دچار تغییر کردند، میراثی که بعد از دوران اوج این دو جریان در سیر تاریخ هنر برجا ماند. این نمایشگاه به معرفی و بررسی نمونههایی از این جریانات هنری، زمینهها، مقدمات و همچنین میراث و تأثیراتشان میپردازد.
غولهای هنر معاصر/ از فرانک استلا، تا مارسل دوشان و دانلد جاد و جان بالدساری
در نمایشگاه مینی مالیسم و هنرمفهومی بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله، سل له ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک، دنیل اسپوئری، به نمایش گذاشته شده است.
ریشههای مینیمالیسم و کانسپچوال آرت
از سالهای ۱۹۶۰ به این سو در ایالات متحده امریکا، جنبش پاپ جای خود را به دو جریان مینی مالیسم با گرایشهای مختلف، و نیز هنر مفهومی با تصوری جدید نسبت به قلمرو هنر داد. این تحولات ازنظر ویژگیهای سبکشناختی، بستر جدیدی را فراهم ساخت که تفاوت آشکاری در منطق زیبایی شناسانه خود نسبت به شیوههای پیشین داشت. هنر مینیمال بانوع نگاه ایجازگرایانه خود توجه بیننده را منحصراً به روی هنر ِمحض معطوف ساخت و او را از هرآن چه که در طبقهبندی «غیر هنر» قابلشناسایی است، بر حذر داشت. از سوی دیگر «هنر مفهومی»مبتنی بر «ایده» است و تعاریف سابق از چیستی اثر هنری را کنار میزند. هنر مفهومی اساساً از الگوهای فکری سرچشمه میگیرد و در این راه از هر وسیله و موادی که با ابراز ذهنیتهای هنرمند سازگاری دارد، مدد میجوید.
استیتمنت(بیانیه) نمایشگاه
در استیتمنت(بیانیه) این نمایشگاه به این موضوع اشاره شده است که: نمایشگاه مینی مالیسم و کانسپچوال آرت، تلاش دارد بخشی از گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران را ارائه کند، که در میانه قرن بیستم میلادی تعریفی نوین از هنر را پیشنهاد داد که تا پیش از آن متصور نبود. اولویت بخشیدن به فکر واندیشه به جای جلال و شکوه زیبایی شناختی مدرنیستی، دگرگونیهای بزرگ در دنیای هنر پدید آورد و هنر را وارد ساحتهایی کرد که تعجبها را برانگیخت.