پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۲۵
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
مدیر سینما سپیده، تهیه‌کننده فیلم تقاطع و یک منتقد سینما در گفت و گو با دیباچه مطرح کردند؛

معصومه شمسینی غیاثوند:  طرح شناور بلیط سینما‌ها توسط حوزه هنری و موسسه بهمن سبز با فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفاه» استارت خورد و فیلم «قرار قبلی» به کارگردانی «بهروز شعیبی» و تهیه کنندگی «محمود بابایی» نیز به این طرح پیوست. باید دید آیا این طرح می‌تواند سینما‌های کشور را که با رکود مخاطبان همراه است نجات دهد، زیرا برخی منتقدان این طرح را برای استقبال مخاطبان از سالن سینما کافی نمی‌دانند.  

مهدی نیک‌آیین، مدیر سینما سپیده در خصوص طرح بلیط شناور به دیباچه می‌گوید: به نظرم طرح بلیط شناور سینما طرح خوبی است. با توجه به در نظر گرفتن نوع فیلم‌های سینماها، بازیگران این طرح می‌تواند مناسب باشد و کمک به بازاریابی و فروش و تبلیغات بهتر فیلم‌ها می‌کند و سینما را از رکود بیرون بیاورد.

مدیر سینما سپیده اضافه کرد: این طرح در حال حاضر فیلم هناس اجرا می‌شود و دفتر پخش فیلم موسسه بهمن سبر به توافق رسیدند این طرح را اجرا کنند و با قیمت‌های شناور و متفاوتی از ۸ صبح تا ۱۰ شب داشته باشند. این طرح را سینما‌های حوزه هنری عملیاتی می‌کنند و طرحی جذاب برای مخاطبان است و با استقبال آن‌ها همراه خواهد بود.

طرح شناور بلیط سینما گیشه را پرُ رونق می‌کند/ حوزه هنری با اموال بیت‌المال فیلم خوب بسازد/ این طرح در نقش مُسَکِن عمل می‌کند

ناصر شفق، تهیه‌کننده سینما در خصوص طرح بلیط شناورر سینما به دیباچه می‌گوید: طرح بلیط شناور سینما‌ها در تمام دنیا مرسوم است و بهره گرفتن بیشتر از زمان یکی از مزایای طرح بلیط شناور سینما است، متنهی من اعتقادم دارم که حوزه هنری که صاحب اموال بیت المال است و خودش سرمایه‌گذاری خاصی برای ساخت یک فیلم نمی‌کند باید تخفیف ویژه و رایگان برای فیلم‌های خوب بدهد، فیلم‌هایی که پشت آن دارای تفکر و اندیشه است، نه فیلم‌هایی که  هم اکنون در بازار مکاره سینما وجود دارد و فیلم‌هایی سطحی است. طرح‌های شناور برای کل سینما‌ها است و حوزه هنری باید پرچم دار فیلم‌های دارای فکر و اندیشه باشد.

تهیه کننده فیلم تقاطع خاطرنشان کرد: فیلم‌های دارای تفکر و اندیشه برخلاف دهه شصت و هفتاد به خاطر شرایط اقتصادی از سینمای ایران رخت بسته است. این فیلم‌ها خریدار ندارد و فیلم‌های بی‌روح جایگزین آن شده است، فیلم‌هایی که از اول تا آخر دارای صحنه لایه پنهان نیست و بیشتر فیلم‌ها شعارگونه ساخته می‌شود.

شفق با بیان اینکه نمره سینمای ایران از ۱۰۰ زیر ۲۰ است، گفت: این نمره برای سینمای فاخر و نجیب ایران کم است و باید تدبیری اندیشیده شود که فیلم‌های خوب و قوی ساخته شود. در شرایط کنونی اگر فیلم‌های فاخر در سینما ساخته شود سازندگان فیلم اقتصاد سینما را از دست می‌دهند و تهیه‌کننده به تدریج از سینما فاصله می‌گیرد و برای همین تهیه‌کنندگان فیلم‌های تک فیلمی و دو فیلمی که فیلم دارای اندیشه ساخته اند کمتر شده است و از سینما فاصله گرفته‌اند.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: حوزه هنری باید حرکت‌هایی برای ساخت فیلم‌های فاخر داشته باشد نه اینکه فیلم‌های ضعیف ساخته شود. بخش خصوصی هم به دلیل عدم سیاست‌گذاری و برای زنده ماندن ناچار می‌شود که فیلم‌های سخیف و نازل بسازند و برای اینکه سینما در مسیر درست خودش قرار بگیرد لازم است سازمان‌هایی مثل شهرداری‌ها و وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امنیت شغلی فیلم سازان و سینماداران که الان خانه نشین شده‌اند ،برنامه ریزی داشته باشند تا یک دنیا تجربه این فیلم سازان به هدر نرود؛ اگر چه نسل جوان فیلم‌های خوب می‌سازند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

شاپور عظیمی،نویسنده و منتقد سینما درباره طرح بلیط شناور سینما به دیباچه، می‌گوید:  این طرح  حرکت خوبی است ،برای اینکه به شکل  بی‌رویه‌ای بلیط سینما‌ها گران شد و از سوی دیگر فیلم‌هایی که روی پرده سینما‌ها آمدند نتوانستند مخاطبان  را جذب کنند و  افزایش بلیط سینما‌ها به حرکتی  ضد سینما تبدیل شد و  مخاطبان را از سینما‌ها فراری داد.

این نویسنده و منتقد سینما ادامه داد :  اکنون یک خانواده  مثلاً سه نفره برای حضور درسینما و تماشای  فیلمی که دست آخر مخاطبان با اشک و گریه  از سالن  سینما بیرون می‌فرستد، باید مبالغ فراوانی هزینه کند که شاید البته این صرف هزینه در مورد فیلم کمدی  فرق می‌کند.

عظیمی با اشاره به اهمیت فیلم خوب برای جذب مخاطبان در سینما، گفت:  فیلم‌های تلخ به خودی خود نمی‌تواند تماشاگران را جذب سینما کتد  و فرقی نمی‌کند که شما قیمت بلیط را کم یا زیاد کنید. این طرح مثل مُسَکِن عمل می‌کند ،شاید مثلا  برای مدت کوتاهی نتیجه بدهد، اما سینما‌ها نیاز به حرکت‌هایی  ریشه‌ای و  بنیادی دارند.

این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه موسسه « سینماشهر» وابسته به  شهرداری هم از طرح بلیط شناور سینما استقبال کرده، گفت:  این طرح خوب است، ولی نمی‌تواند دوای قطعی برای صنعت سینما باشد. برخی فیلم‌ها هنوز به دلیل ممیزی یک سال تا یک سال و نیم است که با وجود داشتن پروانه ساخت، هنوز اکران نشده اند  ،که اگر به نمایش درآیند، شاید کاری کنند تماشاگران دوباره با سینما آشتی کند.

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: طرح بلیط شناور سینما می‌تواند هم باعث نجات باشد و هم به ضرر سینما  باشد. اگر این طرح  نزد مخاطبان سینما‌ها جا بیفتد و بعد‌ها به هر دلیلی این طرح لغو شود همین تعداد مختصر تماشاگرا سینما از دست  خواهد رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳