پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۰۲
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

 معصومه شمسینی غیاثوند: قاب تلویزیون زمانی از محبوبیت‌ و جایگاه فراوان در بین مخاطبان همراه بود و با پخش سریال‌های پُر مخاطب، خیابان‌ها خالی می‌شد. روزگاری که همه اعضای خانواده برای پخش یک سریال تلویزیونی و یا یک برنامه ورزشی لحظه شماری می‌کردند اما در سال‌های اخیر شاهد ریزش مخاطبان برنامه‌های تلویزیون بوده‌ایم،  موضوعی که پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما هم در دیدار با جمعی از هنرمندان به آن تاکید کرده است. این در حالی است که با افت کیفیت برنامه‌ها و سریال‌های صدا و سیما  بسیاری مخاطبان تلویزیون به شبکه‌های نمایش خانگی کوچ کرده‌اند.

جای‌خالی سریال‌های طنز و برنامه‌های ورزشی پُرمخاطب/ صدا و سیما با آدمای سفارش‌پذیر و کم‌تجربه کار می‌کند

شاهین شجری‌کهن، منتقد سینما و تلویزیون درخصوص علت کاهش مخاطبان تلویزیون به دیباچه می‌گوید: سازمان صدا و سیما در طول سال‌های گذشته به ویژه در تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده و برنامه‌هایی که خانواده‌ها، مردم عادی و کوچه بازار به عنوان آثار مفرح تماشا می‌کنند، برنامه‌ریزی مفصل و دقیقی نداشته است. برنامه‌های تلویزیون رویکرد گزارشی-خبری پیدا کرده است و متکی به برنامه‌های لایو، مسابقه تلویزیونی است؛ همچنین از لحاظ دراماتیک افت شدید را در سریال‌ها شاهد هستیم که یک دلیل آن این است که افراد کاردان و افرادی که در این حوزه خودشان را ثابت کردند به دلایل نامشخص در تلویزیون حضور ندارند در حالی که شما وقتی سریال خوب بخواهید باید کارگردان و نویسنده خوب باشد.

این منتقد سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: صدا و سیما باید شرایطی فراهم کند که هنرمند، برنامه‌ساز و بازیگر برای انتخاب همکاری با شبکه‌های خانگی تردید داشته باشد اما الان در پلتفرم‌ها شاهد هستیم که بازیگران دستمزد بالاتری را دریافت می‌کنند و ممیزی از نظر تولید کننده کمتر است؛ شاید ساترا یا نهادهای نظارتی سانسور اعمال کنند اما تولید کننده همراه با گروه  تولید است. تولیدکننده باید برنامه‌هایی را بسازد که به ذائقه مردم نزدیک است و باید کار کارشناسی انجام دهد که مردم چه می‌خواهند و نباید همه امکانات را در اختیار افراد خاص قرار داد و از فرمول‌های تکراری و روی موضوعاتی کار کرد که برای مردم جذابیت ندارد.

شجری‌کهن گفت: واقعیت جامعه ما چیز دیگری است که در تلویزیون به آن پرداخته نمی‌شود و در سینما و شبکه خانگی بیشتر این واقعیت‌ها بازتاب پیدا می‌کند. طبیعی است که مردم به سمت رسانه‌ای می روند که حرف آن‌ها را بیان کنند، برای همین تلویزیون از زمانی که ماهواره‌ها آمدند قافیه را باخت و در یک رقابت غیرکارشناسی کار را به جایی رساند که بخش زیادی از مخاطبان از شبکه‌های ماهواره خوراک خبری و سرگرمی خود را دریافت می‌کنند در حالی که در سال‌های گذشته تلویزیون مرجعیت و مخاطبان میلیونی داشت.

این منتقد سینما و تلویزیون درخصوص مشکلات بودجه صدا و سیما و تاثیرگذاری آن برای ساخت سریال‌های بدون کیفیت، گفت: به نظر بحث کمبود بودجه مطرح نیست و بیشتر بحث عدم توازن بودجه مطرح است. در سینما و سریال‌های نمایش خانگی بودجه‌های بی‌حساب و کتابی وجود دارد و برخی از سلبریتی‌ها دستمزدهای نجومی دریافت‌می‌کنند که نظم بازار به هم ریخته است. اسپانسرها پول‌های چندین میلیارد تومانی را جابه جا می‌کنند. بازیگری که افتخار خاصی ندارد و شناخته شده نیست دستمزدی دریافت می‌کند که آدم تعجب می‌کند.

شجری‌کهن خاطرنشان کرد: یک واقیعت هم این است که صدا و سیما اولویت اولش تولید آثار نمایشی و سریال نیست. می‌خواهند یک کارهای را روی آنتن تلویزیون داشته باشند در حالی که یک زمانی اولویت صدا و سیما این بود که برای ساخت سریال‌های مناسبتی برنامه‌ریزی می‌کرد که در فصل‌های مختلف و ایام مختلف مثل نوروز چه برنامه‌ای ساخته شود اما الان اتاق فکری در صدا و سیما وجود وجود ندارد و بیشتر برنامه‌ها در بخش سیاسی و اخبار دغدغه دارند و تلویزیون برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی هزینه نمی‌کند.

این منتقد سینما و تلویزیون در پایان با اشاره به جای خالی برنامه‌سازان و کارگردان‌های پُر مخاطب در صدا و سیما، گفت: آدم‌های سرشناس، صاحب سبک و صاحب امضا کار سفارشی و کار ضعیف نمی‌سازند و سعی می‌کند اعتبار خودشان را حفظ کنند. تلویزیون به سمتی رفته است که با آدمای سفارش پذیر و کم تجربه و بدون شناخت هنری کار می‌کنند در حالی که یک زمانی در تلویزیون افرادی که نمی‌خواهم اسم ببرم و همه اسم آن‌ها را می‌دانند کارگردان درجه یک سریال طنز و برنامه ساز برنامه بزرگ ورزشی بودند اما الان افرادی در تلویزیون کار می‌کنند که توانایی و تخصص ندارند ولی سفارش شده و سفارش پذیر هستند برای همین کیفیت آثار تلویزیونی و سریال‌ها کاهش پیدا کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳