شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۳ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
در گفت و گو با «ایرج راد» و «مازیارعصری» مورد بررسی قرار گرفت
قیمت بلیت تئاتر و کنسرت یکی از معضلاتی است که گروه‌های نمایشی و مسئولان اجرایی کنسرت با آن مواجه هستند، قیمتی که هیچگاه زیر نظر مرجعی مشخص نشده است.

 معصومه شمسینی غیاثوند: کنسرت‌ها و تئاتر‌های لاکچری همواره مورد انتقاد اهالی فرهنگ و هنر قرار دارد، چند سال قبل، تئاتر موزیکال «بینوایان» به تهیه‌کنندگی «محمدصادق رنجکشان» و کارگردانی «حسین پاسایی»  و رهبری اکستر «بردیا کیارس»  با بازی «پارسا پیروزفر» و «پریناز ایزدیار» در سالن  هتل اسپیناس برگزار شدکه با هجمه‌ای از انتقاد‌ها همراه بود. امسال هم پروژه کنسرت‌نمایش «سی‌صد» کاری از  «سهراب پورناظری» به کارگردانی «امیر جدیدی» و تهیه‌کنندگی «محمدحسین توتونچیان» با بازی «جواد عزتی»، «مهران غفوریان» که در کاخ موزه سعدآباد برگزار می‌شود، موج جدید انتقاد‌ها را به همراه داشته است.

قیمت بلیت تئاتر و کنسرت یکی از مشکلات و معضلاتی است که گروه‌های نمایشی و مسئولان اجرایی کنسرت و تماشاگران با آن مواجه هستند، قیمتی که هیچگاه زیر نظر مرجعی مشخص نشده و قانونی برای اعمال آن وجود ندارد.  هرچند که عوامل این کنسرت و تئاتر‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیط زیر ۱۰۰ هزار تومان هم برای مخاطبان کم‌درآمد در نظر گرفته شده است، اما تعداد محدودی از این بلیط‌ها به مخاطبان اختصاص پیدا می‌کند.   به همین منظور با «ایرج راد»، رئیس هیئت مدیره خانه  تئاتر و «مازیار عصری» خواننده موسیقی پاپ گفتگوی داشتیم و علت افزایش تئاتر‌ها و کنسرت‌های لاکچری را پیگیری کردیم.

افزایش تئاتر‌ها و کنسرت‌های لاکچری با قیمت‌های نجومی/ مخاطبانی که توانایی پرداخت بلیط ۷۰۰ هزارتومانی را ندارند!

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر ضمن بی‌اطلاعی از برگزاری تئاتر کنسرت سی‌صد و قیمت لاکچری این نمایش کنسرت  به «دیباچه» می‌گوید: اینکه چرا اثری که لاکچری است مخاطبان بیشتری دارد، باید این آثار را باید مقایسه کنیم با تئاتر‌های که با مشقت‌ها و زحمات فراوان هر شب در صحنه به نمایش در می‌آید، اما هیچ فروشی ندارد. ضرر هم می‌کنند و تنها چهار نفر مخاطب دارد. نمی‌توان گفت که این آثار بد یا خوب هستند، اما اینکه چرا این طوری فروش نیاز به استدلال و مستنداتی دارد که در یک گفت‌وگوی کوتاه نمی‌توان این دلایل را بیان کرد.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در رابطه با نظارت بر روی برگزاری تئاتر‌های لاکچری با قیمت‌های نجومی گفت: خانه تئاتر حق نظارت بر روی اینگونه کنسرت نمایش را ندارد. اینکه چه تئاتری و با چه قیمتی اجرا شود و بر آن نظارت کند و این مسئولیت به عهده خانه تئاتر نیست. خانه تئاتر می‌تواند پیشنهاد گفتگو  بدهد و نظرش را مطرح دهد، اما نمی‌تواند جلوی تئاتری را بگیرد و بگوید شما حق آن را ندارید این تئاتر را اجرا کنید، خانه تئاتر می‌تواند نظر بدهد، اما  به عنوان مسئول نمی‌تواند جلوی برگزاری آن را بگیرد و بگوید چرا قیمت این تئاتر ۷۰۰ هزار تومان است.

این پیشکسوت عرصه هنر تئاتر در خصوص اینکه چه دلایلی باعث به وجود آمد تئاتر‌های لاکچری شده است، گفت: این کار نیاز به تحقیق و پژوهش دارد که چه عواملی دست به دست هم داده چنین اوضاعی را ایجاد کرده است. با چند کلمه نمی‌توانم پاسخگو باشم که این کار خوب یا بد است. مسائل مختلفی وجود دارد، اما ما انواع تئاتر‌هایی را با  جایگاه و امکانات خوبی داریم که مخاطبان از آن استقبال نکرده است. خیلی مسائل است که این شرایط را ایجاد کرده است اینکه چرا ما به اینجا رسیده ایم و چه عواملی باعث پشتیانی از این کار‌ها می‌شود قابل بحث کردن است و در یک گفتگوی کوتاه نمی‌توان به آن پاسخ داد.

مازیار عصری خواننده موسیقی پاپ به «دیباچه» در خصوص عدم توانایی مردم برای پرداخت بلیط‌های لاکچری و اینکه مردم عادی توانایی خرید این بلیط‌ها را ندارند،  می‌گوید: قدرت اقتصادی مردم کاهش پیدا کرده است، مردم عادی در خیلی جا‌ها  نمی‌توانند حضور پیدا کنند و شرکت کنند؛ مردم توانایی رفتن به رستوران را هم ندارند، قیمت روغن، مرغ و ماکارونی را در نظر بگیرد، بنابراین با این شرایط اقتصادی عادی است که مردم نمی‌توانند هزینه بالایی برای  رفتن به کنسرت متقبل شوند.

«عصری»  با بیان اینکه کنسرت را نمی‌توان بدون اسپانسر برگزار کرد گفت: دستمزد نوازنده‌ها، صدابردار و هزینه سالن اجرای کنسرت با افزایش زیادی همراه بوده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای برگزاری کنسرت‌ها فشار می‌آورد که ۲۰۰ صندلی از سالن ۱۶۰۰ نفری برای مهمانان خودش باشد. برای ۱۴۰۰ صندلی نیز باید هزینه‌ای به اماکن، سازمان آتش نشانی، اورژانس تعلق بگیرد، برای همین بازار سیاه برای فروش بلیط به وجود می‌آید و بلیط ۲۰۰ هزارتومانی را ۷۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

این خواننده موسیقی پاپ با بیان اینکه افزایش تورم و اقتصاد تاثیر مستقیمی برای حضور مردم در کنسرت‌ها دارد، گفت: قیمت بلیط ۷۰۰ هزار تومانی در مقایسه با تورم اقتصادی در کشور قیمت زیادی نیست. هرچند که تفریحی هم برای جوانان به جز رفتن به کنسرت وجود ندارد این در حالی است که تورم اقتصادی منجر به کاهش مردم عادی به عنوان مخاطبان کنسرت‌ها شده است؛ اگر جمعیت تهران ۸ میلیون نفر باشد شاید تنها ۱۲۰۰ نفر برای تماشای یک کنسرت مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار