جمعه ۱۴ شهريور ۱۴۰۴  |  Friday, 05 September 2025
کد خبر: ۵۱۸۷۳
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مهراج محمدی در گفت و گو با «دیباچه» مطرح کرد :

لیدر‌های نسل جدید موسیقی ایران از ماهواره می‌آید / با بی اخلاقی و ناسزا نمی‌توان برای گوش مخاطب ارزش قائل شد

«دیباچه»- احسان انصاری:موسیقی امروز ایران اگرچه با استعدادهای جدیدی مواجه شده  اما در تولید آثار ماندگار با چالش مواجه است و اغلب موسیقی هایی که تولید می شود پس از مدت کوتاهی از خاطره ها محو می شود. از سوی دیگر بسیاری از خوانندگانی که در دهه های گذشته فعالیت می کردند و آثار آنها نیز مورد استقبال قرار می گرفت امروز ترجیح می دهند در چنین فضایی کار نکنند.یکی از خوانندگانی که در ده های گذشته و به خصوص در دهه هشتاد از محبوبیت زیادی برخوردار بود اما امروز ترجیح داده کمتر کار کند مهراج محمدی است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی شرایط امروز موسیقی ایران با مهراج محمدی گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

مهراج محمدی در این زمینه گفت:درهای موسیقی نسبت به گذشته باز شده و جوانان زیادی در موسیقی فعالیت می کنند.من معتقدم همین که درهای موسیقی باز شده و سلایق مختلفی در موسیقی فعالیت می کنند باعث آگاهی بیشتر مخاطبان شده است.از سوی دیگر تا زمانی که موسیقی با کیفیت پایین وجود نداشته باشد موسیقی استخوان دار و قوی به چشم نمی آید.نباید انتظار داشت همه خوانندگان از موسیقی استخوان دار و اشعار فاخر استفاده کنند.به همین دلیل نمی توان موسیقی که فاخر نیست را کنار بگذاریم و عنوان کنیم عمر موسیقی تمام شده  و موسیقی ایران به بیراهه رفته است.شاید درهای موسیقی بیش از اندازه باز شده است و آن هم به دلیل سیاستی بود که قصد داشتند موسیقی را به جاده خاکی بکشانند.

وی ادامه داد:موسیقی امروز ایران منحرف نیست و بلکه در برخی مقاطع جاده خاکی می زند اما باز دوباره به مسیر اصلی خود باز می گردد.در بین کسانی که امروز در عرصه موسیقی فعالیت می کنند کسانی حضور دارند که از استعداد و توانایی کافی برخوردارند و کارهای موفقی ارائه می کنند.این  وضعیت در دوران ما نیز وجود داشت. با این وجود که در دوران ما محدودیت هایی بیشتری وجود داشت.

لیدر‌های نسل جدید موسیقی ایران از ماهواره می‌آید / با بی اخلاقی و ناسزا نمی‌توان برای گوش مخاطب ارزش قائل شد

این خواننده پاپ تصریح کرد:در شرایط کنونی تنها چند خواننده که اغلب نیز در ایران زندگی نمی کنند موسیقی را زیر سوال برده اند.البته رویکردی که این خوانندگان دنبال می کنند ممکن است برای ما خوشایند نباشد اما در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار بگیرد.رویکردی که این افراد در پیش گرفته اند دلیلی بر این نیست که همه را به یک چوب برانیم.ما باید بپذیریم که هر کاری که در عرصه موسیقی ارائه می شود مخاطب خودش را دارد.یک خواننده باید برای گوش مخاطب ارزش قائل باشد. این بزرگترین مزیت یک هنرمند در عرصه موسیقی است.بدون تردید با فحش و ناسزا دادن در  موسیقی نمی توان برای گوش مخاطب ارزش قائل شد. اگر کسی چنین موسیقی را دوست دارد بحث دیگری است.کسی هم نمی تواند برای دیگران انتخاب کند که چه نوع موسیقی  گوش کند. هر کسی خودش حق انتخاب دارد که چه نوع موسیقی را گوش کند.در موسیقی ابتذال وجود ندارد و بلکه این اشعار هستند که ابتذال را وارد موسیقی می کنند.

 محمدی خاطرنشان کرد: نسل جدید موسیقی سطحی نگر شده است و همه چیز را دم غنیمتی می بینند.دلیل اصلی این وضعیت این است که اساتید و خبرگان کار به دلایل مختلف خانه نشین شده اند و تنها گوش می دهند.به همین دلیل کار به دست جوانان و نوجوانان افتاده و آنها نیز لیدر خود را از ماهواره پیدا می کنند. بزرگترین چالشی که در زمینه موسیقی داریم از تلویزیون است.تلویزیون به دلیل محدودیت هایی که ایجاد می کند جوانان را به سمت ماهواره سوق می دهد و ماهواره نیز تلاش می کند با ایجاد جذابیت برای جوانان آنها را به طرف خود بکشاند.نشان ندادن ساز و فضا سازی بر علیه موسیقی شاد از جمله مواردی است که جوانان را به سمت ماهواره سوق می دهد. محدودیت های تلویزیون در حالی صورت می گیرد که جوانان در اینترنت به هر آنچه که دوست داشته باشند دسترسی دارند.

 وی  گفت: در دوران ما استاد فریدون شهبازیان با همه محدودیت هایی که وجود داشت جوانان را به سمت تلویزیون می کشاند.در زمانی که ما کار می کردیم ، دولت وقت شرایطی در کشور ایجاد کرد تا مردم بیشتر با تلویزیون ارتباط برقرار کنند و زیاد به ماهواره توجه نمی کردند.در این دوران فضا برای کار کردن  در عرصه موسیقی باز شد و به همین دلیل نیز شیرین ترین و بهترین دوران موسیقی ایران پس از انقلاب در دوره فعالیت کاری من رقم خورد.نگاهی که وزارت ارشاد و در راس آن رئیس جمهور وقت نسبت به موسیقی داشت به اندازه ای وسیع و به روز بود که باعث شکوفایی موسیقی شده بود. هر کدام از خوانندگانی که بعدها در موسیقی کشور جایگاه پیدا کردند کار خود را از آن دوره آغاز کردند.

برچسب ها: مهراج محمدی
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴