شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

زهرا فرود : "امیرحسین قهرایی" از کارگردانان پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون است که او را به عنوان اولین سازنده مجموعه" دوربین مخفی "در ایران می شناسند. او که کارگردانی مجموعه های خاطره انگیز "علی کوچولو" و " چاق ولاغر" را بر عهده داشته، موفق شد برای ساخت فیلم سینمایی "بازیوو" در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان پروانه زرین بهترین کارگردانی در بخش سینمای ایران را از آن خود کند." قهرایی که قرار است آخرین سری از مجموعه "دوربین مخفی" را تولید کند "می گوید: فیلم سینمایی "بازیوو" که بزودی اکران خود را آغاز می کند اگر چه اثری کودکانه است اما در قالب یک کار خانواده پسند تولید شده و سعی دارد مخاطب را حتی برای لحظاتی از فرازونشیب های پیرامونش دور کند. او معقتد است سینمای کشور قابلیتهای بسیاری در تولید آثار فانتزی دارد به گونه ای که اگر بودجه تامین باشد حتی می تواند با هالیوود رقابت کند.

"امیرحسین قهرایی " کارگردان فیلم سینمایی" بازیوو" به خبرنگار دیباچه گفت: درست است فیلم سینمایی "بازیوو" که با سرمایه حدود ۴ میلیارد ساخته شد، به مدت دوسال از به روی پرده رفتن باز ماند اما هم اکنون بدلیل افزایش قیمت بلیط و اشتیاقی که مخاطب به واسطه بازگشایی سالن های سینما دارد شاید بتواند با آمدن به روی پرده ، خسارتی که بدلیل وقفه در اکران داشته را ،جبران کند.

« بازیوو » اول تیر به سینماها  می آید / سینمای ایران به لحاظ تولید آثار فانتزی می تواند با هالیوود وارد رقابت شود / سورپرایز آخرین سری دوربین مخفی !

 

او افزود:معتقدم هم اکنون که دسترسی به ویژوال افکت ها یا همان جلوه های ویژه بصری زیاد شده وهر آنچه که نویسنده تخیل کند می تواند آن را مصور نماید و همچنین ذهن کودکان خلاق امروز فانتزی پسند گردیده بنابراین چه بسا ازاین طریق بتوان راحت تر بیننده را جذب کرد .چون کودک امروز چندان به رئالیتی رغبتی نشان نمی دهد وعلاقه ای به آن ندارد ولی هر آنچه را که در آن ذره ای خلاقیت توأم با مسائل فانتزی دخیل باشد می پذیرد کمااینکه در اکثر تولیدات کودک ازجمله" هری پاتر"،"ارباب حلقه ها" وحتی کار "چاق ولاغر "که خود کارگردانی آن را برعهده داشتم به جرأت دلیل موفقیت را می توان، فانتزی بودن فضا تلقی کرد چرا که وقتی در یک اثر نمایشی ، قوه تخیل کودک ضمن به بازی گرفته شدن ،مورد توجه قرار گیرد قطعا آن اثر از سوی مخاطب با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد .

این کارگردان در ارتباط با شتابی که در ریتم فیلم سینمایی" بازیوو" وجود دارد بیان کرد: کودکان ذهنشان به نسبت بزرگترها از شتاب بیشتری برخورداراست یعنی اگر اطلاعات بیشتری را در زمان کمتری در اختیارشان قرار دهیم نه تنها بهتر وسریعتر آنها را هضم و جذب می کنند بلکه از آن دریافتی ها، لذت بیشتری نیزخواهند برد. همچنین امروزه‌ ریتم سینما موازی با ضرباهنگ زندگی سرعت بیشتری به خود گرفته واینگونه نیست که برای تولید یک اثر درعرصه کودک وحتی بزرگسال، دوربین بکاری ونقش آفرینان در یک لانگ شات ادای دیالوگ نمایند چرا که این سبک آثار دیگر نمی تواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی،هنری وحتی روحی مخاطب کودک و همینطور بزرگسال امروز باشد. ازاین رو به عنوان کارگردان دوست دارم هنگام تولید یک اثر بویژه برای مخاطب کودک، از شات ها ونماهای خورد استفاده کنم و بیشتر به جزئیات یا موضوعات خلاق وشاد بپردازم ، درواقع یک نمای مُعَرف ،مَد نظرم است که ضمن نشان دادن موقعیت قصه،به ریزه کاری های کل داستان بپردازد و چون ذهن کودک به لحاظ جذب اطلاعات بسیار قوی است آنها را با سرعت بالا دریافت کرده وپیش می رود.مثلا وقتی یک کودک در تلفن همراه مطلبی را تایپ می کند خیلی سریعتر از ما بزرگترها این کار را انجام می دهد چون واحد زمان برای او کوتاه تر است به گونه ای که عملکردهای ما را ،اسلوموشن می بیند در حالیکه ما او را پرسرعت می دانیم در نتیجه علاقمندم ریتم آثارم تند باشد که با کارکرد مغز کودک هماهنگ باشد.

« بازیوو » اول تیر به سینماها  می آید / سینمای ایران به لحاظ تولید آثار فانتزی می تواند با هالیوود وارد رقابت شود / سورپرایز آخرین سری دوربین مخفی !

کارگردان مجموعه "شب زدگان" در پاسخ به این سوال که" بازیوو" چقدر می تواند پاسخگوی نیازهای ذهنی کودکان باشد بیان کرد: بچه ها نیازهای ذهنی زیادی دارند و من هم فیلسوف نیستم و قصدم آموزش به کودکان نیست فقط می خواهم برای دوساعت سرشان را گرم کنم که از این واقعیت سیاه اطرافمان حداقل برای لحظاتی فارغ باشند و در واقع روحشان از این همه هیاهیو جدا شود واستراحت کند.

قهرایی پیرامون مضمون "بازیوو" اظهارداشت: مضمون آموزشی این فیلم آن است که اگر کسی بخواهد تنها و با تکیه بر توانایی دیگران به قدرت دست یابد موفق نمی شود وهمدل وهم زبان بودن توأم با اتحاد است که می تواند تضمین کننده موفقیت باشد.

کارگردان" شوخی با ستارگان" بیان کرد:از آنجا که همیشه در تولیدات خود یک عملکرد جدید به لحاظ ساختار داشته ام در" بازیوو" نیز با بهره گیری از cg که مخفف"computer generated character"است روند تولید را پیش بردم (کاراکترهایی که می توان آنها را با رایانه ساخت) چون در این اثر آدم آهنی ،پرواز در فضا ، غیب شدن و کارهای عجیب وغریب داریم بنابراین این نوع کارها برای بچه ها جذاب خواهد بود و معتقدم کودکان این فیلم را دوست خواهند داشت و ضمن همذات پنداری ازآن لذت خواهند برد.

قهرایی ادامه داد:سینمای ایران قابلیت بسیاری در راستای تولید آثار فانتزی دارد؛ یعنی ما در این عرصه از افرادی بهره مند هستیم که به لحاظ فنی، ساخت کاراکتر به وسیله رایانه، نورپردازی وگریم توانمند وقوی هستند به گونه ای که عمکرهایشان با هالیوود برابری می کند، البته اگر بودجه فراهم باشد. به‌ هرحال ساخت کاراکتر با کامپيوتر (CGI) زمان رندر یا پرداخت صحنه بیشتری می طلبد وهرچقدر نیاز باشد که جزئیات و عملکردهای کاراکترها را دریک اثر، واقعی تر ورئال نشان دهی به تبع آن نیازمند زمان بیشتری به جهت خروج یک صحنه سه بُعدی از نرم افزار مورد نظر خواهی بود از این جهت این نوع انیمیشن ها باید در فضای"رندر فارم ها" تولید شوند یعنی فضایی متشکل از چندین کامپیوتر به هم پیوسته ، که به‌ طور مثال یک ثانیه انیمیشن را در مدت زمان ۵ ساعت پرداخت و از نرم افزار سازنده خارج می کنند .بنابراین چون در این حال هزینه خروجی انیمیشن تولیدی، بالا می رود باید بودجه را در نظر گرفت. به طور کل همه این موارد متکی به میزان بودجه تهیه کننده است.

« بازیوو » اول تیر به سینماها  می آید / سینمای ایران به لحاظ تولید آثار فانتزی می تواند با هالیوود وارد رقابت شود / سورپرایز آخرین سری دوربین مخفی !

"قهرایی" خاطرنشان کرد:سینمای کودک اگر صرفا برای کودک باشد و فقط آنها امکان لذت بردن از آن را داشته باشند ممکن است به لحاظ گیشه تبعات مطلوبی برای فیلمسازان بدنبال نداشته باشد.ولی "بازیوو" به گونه ای ساخته شد که از آن بتوان به عنوان یک کارِخانوادگی نام برد و والدین نیز همراه کودکان خود از بازیگران شيرين وماجراهای آن که توأم با اتفاقات بزرگسالانه رقم خورده لذت ببرند مخصوصا اینکه داستان فیلم درباره گیم(game بازی هایی که با دستگاه و ازجمله رایانه انجام می شود ) است یعنی اتفاقات "بازیوو "در قالب یک گیم خلق شده اند.به طور کل اگر سینمای کودک بتواند درکنار ذائقه کودکان، سلیقه پدرومادرها را نیز درنظر بگیرد می تواند بازار خوبی باشد و از "غلامرضا موسوی " تهیه کننده کار تشکر می‌کنم که برای این کار در عرصه کودک سرمایه گذاری نمود چون این روزها کمتر کسی حاضر می شود برای این سینما (کودک) سرمایه گذاری کند وامیدوارم بازده کار به گونه ای باشد که آقای موسوی هم، سود خوبی ببرد وهم از توجهی که اثرش توانسته جلب کند خوشحال شود. همچنین تهیه‌کنندگان دیگر هم ترغیب شوند در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: هم اکنون در حال نگارش فیلمنامه جدید هستم وچند تا سوژه دارم که این روزهامشغول کار روی آنها هستم و در انتظار یک تهیه کننده هستم تا بتوانم کار جدید خود را کلید بزنم ولی هم اکنون برای نان وپنیر صبحم تیزر می‌سازم.

"امیر حسین قهرایی" در پایان اظهارداشت:بزودی آخرین سری از مجموعه" دوربین مخفی" را با فضای کاملا جدید و متفاوت خواهم ساخت به گونه ای که برای همیشه در یادها بماند

گفتنی است فیلم سینمایی" بازیوو" با بازی نقش آفرینانی چون" پژمان بازغی"،"برزو ارجمند"، "محمدرضا هدایتی" ، "لیندا کیانی" ، "رضا شفیعی‌جم" "سحر زکریا"، "مجید افشاری"، و فرانک جلیلی از اول تیر وارد چرخه اکران می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار