جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۴۵
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

« سیاوش چراغی پور » بازیگر مجموعه " جیران" در گفت و گو با دیباچه افزود : در فیلمنامه مجموعه "جیران" کاراکتر "جمال آقا" یا "کوچول خان" یکی از کاراکتر های متفاوت بین خواجه ها بود و معتقدم آن هم به دلیل چند بعدی بودن این شخصیت و همچنین واقعی بودن آن است چرا که "جمال آقا" نیز یک انسان بوده و به لحاظ روحی ممکن است دچار برخی درگیری های مختلف شود، همچنین چند بعدی بودن شخصیت او سبب می‌شود که تصمیم به اخراجش از کاخ شود.

اما در هر حال جمال آقا موفق می‌شود به موقعیتی دست یابد و حتی گاهی اوقات قدر موقعیت را نمی‌داند و وارد فازهای متفاوتی میشود که هر کدام دارای ویژگی های مختلفی است و در واقع او با  تغییر شخصیت وارد عرصه جدیدی از زندگی می‌شود.

روایت سیاوش چراغی پور از کارگردانی حسن فتحی در سریال «جیران» / مردم آثار سینمایی و نمایش خانگی را قانونی ببینند


این بازیگر افزود : چند گانگی شخصیت و کاراکتر ها را فیلمنامه تعیین می‌کند، بنابراین موقعیت هایی که در فیلمنامه جیران ایجاد شد از سوی کاراکتر جیران و خواجه او شکل گرفته و در واقع طرح و توطئه هایی که ریخته می‌شود از سوی خواجه باعث شده آدم های اطراف جیران دچار چندگانگی شوند و در مواجهه با آن مسائل، دام هایی را برای جیران ایجاد کنند.

چراغی پور تصریح کرد : خواجه شخصیتی با درون آشفته است که بدلیل نداشتن خط مشی تعیین شده برای خود، توسط بانوان حرم سرا که بیشتر زنان عقدی شاه محسوب می شوند، دچار عدم ثبات شخصیتی می شود به همین دلیل اتفاقات را براساس همین تزلزل کاراکتری خود بالا وپایین می کند.همه این ها باعث چند وجهی شدن این شخصیت می‌شود که درآن اتفاقات و موقعیت های مختلف مشاهده کنیم.

بازیگر نقش جمال آقا در سریال جریان ادامه داد : اصولا من جزو آن دسته از بازیگرانی هستم که متناسب با فیلمنامه و شخصیتی که به من پیشنهاد شده نظراتم را به کارگردان و سازنده اثر ارائه می کنم  و این مسئله تاکنون در همه کارهایی که در آن ها به ایفای نقش پرداخته ام نیز وجود داشته و به تناسب آن در مجموعه جیران هم صورت گرفته است، البته کم یا زیاد بودن نظرات بستگی به میزان پرداخت کاراکتر از طرف نویسنده دارد چرا که اوست که در واقع تعیین می‌کند یک کاراکتر چقدر پخته ، کامل و همه جانبه باشد و به واقع گاهی اوقات نمیتوان پیشنهاد اضافه ای حتی از سوی بازیگر به کاراکتر اضافه شود.

او عنوان کرد : به طور کل در مجموعه جیران با آقای فتحی گفت گو و مشورت داشتیم و پیشنهاداتم درحد تغییرات جمله و یا گفتن و نگفتن آن و همچنین شرایط برخی از سکانس ها بود که آقای فتحی نیز پذیرفتند ؛بنابراین با این مکالمه و مکاشفه در ارتباط با نقش سهم بسزایی داشتند .

روایت سیاوش چراغی پور از کارگردانی حسن فتحی در سریال «جیران» / مردم آثار سینمایی و نمایش خانگی را قانونی ببینند

« چراغی پور » در ادامه  رمز موفقیت و ماندگاری یک بازیگر را اینگونه توصیف کرد :  ایجاد ماندگاری یک بازیگر و یک نقش در تئاتر، سینما و تلویزیون ، یک بده بستان دو منظوره است و در واقع اتفاقی است که دو سَمت دارد؛ نقشی که کامل، درست و دارای شناسنامه باشد، موقعیت های جذاب، اُفت و خیز های خوب و فراز و فرود های متناسب و نمودار درستی از یک کاراکتر را ارائه دهد، شکی نیست که ماندگار و موفق خواهد بود و این نقش وقتی به یک بازیگر پیشنهاد شود در کنار درک درست آن بازیگر از شخصیت موقعیت های موثر و حتی بی بدیلی رقم خواهد خورد.

همچنین آن نقشی که در فیلمنامه نوشته شده را نیز ماندگار می‌کند و به واسطه آن بازیگر این نقش را مانا کرده ،بنابراین ماندگاری یک رابطه دو سویه است.

بازیگر مجموعه " لیسانسه ها " در ادامه بیان کرد: به گونه ای میتوانم بگویم به بعضی از بازیگران نقش های ضعیفی داده شده و آن بازیگران توانسته اند با پتانسیل و تجربیات خود به آن نقش جان تازه ای ببخشند و آن نقش را ماندگار کنند.

من بازیگر کمدی هستم و در فیلمنامه هایی که بار کمدی و طنز داشتند اند فعالیت های زیادی دارم و توانسته ام تجربه های موفقی را برای خود کسب کنم، بنابراین ایفای نقش در بخش های کمدی و طنز را دوست دارم چراکه در این زمینه با نقش هایم برای لحظه ای لبخند و شادی را بر روی لبان مردم بنشانم.

همچنین دوست دارم نقش های متفاوت در ژانر های گوناگون از جمله  تاریخی، پلیسی، درام های خانوادگی  را نیز تجربه کنم و مهم تر از آن ژانر، نقشی که به من داده می‌شود را به نحو احسن خلق کنم به گونه ای که مخاطب از من نقش‌ های تکراری نبیند.

در مجموعه "جیران" شخصیت منفی و منفور بازی کردم البته شاید این نقش، نقشی باشد که مردم توقع نداشتند که آن را بازی کنم . واقعیت آن است که ما، فیلم بازی می‌کنیم و من به شخصه، دنبال چالش در نقش هستم و دلم می‌خواهد موقعیت های متفاوت را در خلق شخصیت ها تجربه کنم که همه این ها برایم ارجمند و ارزشمند است.


چراغی پور خاطرنشان کرد: در آخر به  تمامی همکارانم در سریال "جیران" خسته نباشید می گویم که بیش از یکسال در شرایط سخت، در شهرستان های مختلف و در شرایط کرونایی تمام تلاش خود را به کار بستند و عاشقانه کار کردند؛ امیدوارم مردم عزیزمان نتیجه این کار و زحمات دوستان را قبول کنند و بپذیرند و در ضمن با آن ارتباط برقرار کنند.
همچنین از مردم دعوت میکنم برای ساخت هر اثری چه در سینما و رسانه تصویری که زحمت زیادی برای آن ها کشیده شده، رفتاری قانونمندانه داشته باشند و نیز برای تماشای آن ها از طریق روال قانونی عمل کنند یا روی پرده سینما به تماشا بنشینند که همه این ها دلگرمی و قدرتی است در راستای ارائه یک کار خوب و قدردانی از عوامل سازنده یک اثر.

گفت و گو از : دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳