چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۴  |  Wednesday, 16 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۳۵
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال نمایش خانگی جیران درخصوص ادعاهایی مبنی بر تحریف تاریخ در این سریال گفت: ما تحریف تاریخ نکردیم، کسانی که به دنبال مستندات تاریخی دوره قاجار هستند می توانند به منابع معتبر در این زمینه از جمله کتاب های تاریخی، خاطرات و روزنوشت های شخصیت های آن دوره و یا آثار مستندی که قبلاً ساخته شده است مراجعه کنند.

وی افزود: نه تنها ما بلکه در هیچ جای دنیا فیلم یا سریال هایی که از شخصیت های تاریخی یا از دوره های تاریخی ساخته می‌شوند مرجع دقیقی برای مراجعه نیستند، ما در سریال جیران تلاش کردیم آنچه که درباره شخصیت های تاریخی گفته می شود دست کم در یک یا دو مرجع معتبر روایت شده باشد. چنانچه در قسمت هایی از سریال تطابق ۱۰۰ درصدی با داده های تاریخی وجود ندارد دلایل نمایشی دارد. برای مثال نوع گریم و آرایش زنها، ، چهره و یا سن بازیگرها و تا حدودی در طراحی لباس و یا صحنه حتما تفاوت هایی با نمونه های دوره ناصرالدین شاه وجود دارد که دلایل نمایشی دارد و از الزامات درام است و نه فقط در پروژه ما بلکه در در همه نمونه های بسیار پر خرج و بزرگ خارجی وجود دارد.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

این تهیه کننده درپاسخ به این سوال که در چه شرایطی سریال به تحریف تاریخ محکوم می شود اظهار داشت: من به شخصه آثار تاریخی غیر ایرانی بسیاری دیده ام که در آنها دست نویسنده و کارگردان تا حدودی باز است و برخی از وقایع و اتفاقات را جا به جا نشان می دهند. یک اثر تاریخی در وهله اول باید به روح زمان هایی که داستانش را می گوید وفادار باشد. از طرفی در شبکه های اجتماعی شاهد بودم که برخی از افراد به ما خرده گرفته بودند که از بخش هایی از کاخ گلستان ستفاده کردیم که در زمان وقوع حوادث داستان هنوز ساخته نشده بود و به گونه ای با کار ما برخورد می کنند که گویا هدف سریال جیران بررسی معماری آن دوره است، در حالیکه ما تلاش کردیم با توجه به امکانات موجود فضای بصری آن دوره را برای بیننده باورپذیر کنیم. از طرف دیگر کاخ گلستان محل زندگی ناصرالدین شاه بوده و جزو معدود بناهای باقیمانده از آن دوره است و هرکس بخواهد در باره شاهان قاجار فیلم بسازد چاره ای جز استفاده از این لوکیشن ندارد.
عفیفه تصریح کرد: این موارد قطعاً جزو تحریف تاریخ محسوب نمی شود و نه تنها گروه ما بلکه فیلمسازان قبل از ما هم از همین فضاها استفاده کرده اند. به عنوان مثال مرحوم علی حاتمی هم به همین شکل از لوکیشن کاخ گلستان استفاده کرده است و اگر نقدی به ما باشد باید به او هم وارد شود که البته از نظر من به هیچ کدام این نقد وارد نیست.
وی افزود: در آثار بزرگ و پرخرج خارجی هم بسیار از این دست اتفاقات رخ داده است و ممکن است همه چیز نعل به نعل با آن چیزی که در واقعیت بوده است مطابقت نداشته باشد.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

این تهیه کننده در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شخصیت جیران و حوادثی که برای او پیش می آید و راوبطش با ناصرالدین شاه و مهدعلیا طبق تاریخ روایت می شود یا خیر بیان کرد: در مورد شخصیت های واقعی در سریال مطالب و تحقیقات تاریخی موجود است که نویسندگان ما مورد استفادده قرار داده اند، البته این مطالب به نسبت اهمیت و نقش شخصیت در حیات سیاسی آن دوره ممکن است کمتر و یا زیادتر باشد. به طور مثال درباره ناصرالدین شاه مطالب بسیاری وجود دارد از جمله یادداشت های روزانه خود شاه که منبع بسیار ارزشمندی در شناخت این شاه است، ناصرالدین شاه یکی از شخصیت های منحصربفرد در تاریخ ماست و آنقدر جذاب است که محققین و نویسندگان بسیاری سراغ او رفته اند، در مورد مهدعلیا نیز میتوان مطالب متنوعی پیدا کرد بخصوص در یادداشت ها و روزنوشت های شخصیت های ایرانی و گاه فرنگی که به مهدعلیا پرداخته اند، اما درخصوص جیران کمتر از ناصرالدین شاه و مهدعلیا میتوان منابع قابل اتکایی پیدا کرد که البته طبیعی است، به دلیل اینکه جیران هیچگاه نتوانست جایگاهی سیاسی و تاثیرگذار مانند مهدعلیا پیدا کند.

بینندگان مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نشده است / اگر نقدی به ما باشد باید به زنده یاد «علی حاتمی» هم وارد شود !

نقطه عطف های پر رنگ زندگی جیران و مهدعلیا آنگونه که در برخی منابع تاریخی آمده در سریال جیران استفاده شده و فاصله این نقطه عطف ها را نویسندگان تخیل کرده اند که البته در چارچوب رخدادهای مستند گنجانده شده و بینندگان می توانند مطمئن باشند که در سریال جیران به آنان دروغ گفته نمی شود.
انتهای پیام//

گفت و گو از : سوگل امیری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳