پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱  |  Thursday, 07 July 2022

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

حسین سلیمانی بازیگر مجموعه "جناب عالی" در گفت و گو با دیباچه افزود: سریالی که پخش شد علی رغم همه حذفیات و سیاست هايی که درست یا غلط، بدنه اصلی آن را تحت تاثیر قرار داده بود اما سریالی موفق و به نوعی ماندگار شد؛ پلتفرم تلوبیون بازخورد بسیاری داشت که من از بعضی از سريال هایی که حتی ابتدا از کانال های رسمی پخش شده بود ندیدم ، در جامعه هم مردم با من در مورد سریال گفت و گو می‌کردند و این نشان‌ از پر مخاطبی این مجموعه داشت.

وی در پاسخ به سوال اینکه چقدر دست بازیگر همچون دست سازنده بستگی به دانش و توان تحلیل اتفاق های روز جامعه دارد، بیان کرد: من به خاطر دارم بازیگرانی که حتی فیلمنامه را درست نمیخواندند و یا فقط سکانس هایی که خود در آن فقط بازی داشتند را میخواندند و قرارداد می‌بستند و همیشه ضعف در بداهه گویی و تحلیل سکانس های پیش و پس داشتند.اما اگر از زاویه این‌نگاه‌کنیم، که آیا آن کسی که توانایی این اتفاق را دارد باز هم با شرایط جامعه چقدر دستش باز هست باید بگم، دست ما در سریال جناب عالی کاملا باز بود اما به هرحال با حذف برخی از سکانس ها لحظه های نابی را از ما نادیده گرفتند.

سلیمانی در ارتباط با این سوال که چقدر موفقیت و ماندگاری یک بازیگر بسته به شخصیت دیکته شده در فیلمنامه است، گفت: معتقدم موفقیت و تضمین ماندگاری یک کاراکتر و به تبع آن بازیگر ها ربطی به شخصیت دیکته شده در فیلم نامه ندارد چرا که کارگردان و فضای فیلمنامه و نقشی که یک بازیگر ایفای آن را بر عهده میگیرد در ماندگاری و موفقیت کاراکتر و خود او نقش بسزایی دارد، بنابراین گاهی حتی یک سکانس می‌تواند بسیار ماندگار تر از خیلی از نقش های اصلی باشد، البته پردازش درست در این زمینه از دیگر آیتم هایی است که در این موضوع تاثیر بسزایی دارد اما باز هم تمام فاکتور ها کنار هم قرار گیرند تا یک نقش خوب موثر و مانا خلق و به یادگار گذاشته شود.

گاهی در آثاری دیده شده که بازیگرانی که حتی فیلمنامه را درست نمی‌خوانند و یا در مطالعه فیلمنامه فقط به خواندن سکانس هایی که مرتبط به بازی خودشان است، بسنده می‌کنند و همین امر ضعف در بداهه گویی و تحلیل سکانس ها را رقم می‌زند.
در سریال "جناب عالی" آقای تبریزی دست بازیگران را باز گذاشته اند تا آنها بتوانند از توانایی خود در دیالوگ گویی و بداهه استفاده کنند اما به هر حال با حذف برخی از سکانس ها باعث شد لحظه های نابی از این مجموعه با قرار نگرفتن مقابل دوربین، نادیده گرفته شود .

من کارهای تاریخی همچون نردبام‌آسمان ، عقاب صحرا، اینجا شهر دیگری ست و ... و همچنین کارهای طنز موفقی از جمله مارمولک، هزارپا، شاهگوش و جناب عالی و .... داشتم و تقریبا سبکی نبوده که بازی در آن را تجربه نکنم؛ برای من سبک و ژانر مهم نیست. نقش و فیلمنامه و کارگردان خوب مهمترین گزینه های من هستند و در ادامه تیم تولید و تهیه که مشخص میکند این کار سرانجام خوبی خواهد داشت یا خیر.

وی پیرامون این سوال که ساخت آثار تلویزیونی در خارج از تهران چقدر می‌تواند بر جذب مخاطب و دیده شدن یک اثر موثر باشد، گفت: گاهی یک سریال و فیلم آپارتمانی یا تک لوکیشن که جغرافیای مشخصی ندارد خیلی پر رنگ تر از سریال ها و فیلم های پر زرق و برق بوده و هست.

در این سالها هم این نکته ثابت شده هر اثری بستگی به نوع موضوع و جغرافیای مرتبط میتواند تاثیر خود را بگذارد البته این موضوع بستگی به خط و سیر داستان فیلم و یا سریال دارد یعنی چقدر موضوع داستان وابسته به روایت در مکان هایی خارج از تهران است به طول مثال؛ به یاد دارم تله فیلمی به کارگردانی پوریا اذربایجانی که خود دستیار ایشون هم بودم، ساخته شد که فیلم نامه آن به نوعی بود که روایت داستان ها باید در شهری با بافت یزد اتفاق می افتاد
بنابراین ما در شهر یزد روستایی به نام «مزرعه کلانتر» را که به لحاظ بافت بسیار زيبا و از جلوه های بصری جذابی برخوردار بود، تصويربرداري را انجام دادیم همچنین انتخاب لوکیشن مناسب با توجه به قابلیت های فیلمنامه و قدرت تیم تولید و تهیه صد در صد به کیفیت سریال ها و آثار نمایشی کمک خواهد کرد

بارها شاهد بودم آثاری در سکانس هایی حتی در خارج از کشور ساخته شده این امکان وجود داشت که این کار را در کشور و حتی اطراف تهران بسازیم به گونه ای که حتی هزینه کمتری صرف میشد ولی حتی این اتفاق نیفتاد و آن اثر ماندگار نشد چه بسا فیلم به فراموشی سپرده شد.

سریال "جناب عالی"به کارگر‌انی عادل تبریزی اتفاق شیرینی برای من بود چراکه بیشتر فاکتورهای مهمی که در ذهنم برای ایفای یک کاراکتر داشتم در این سریال وجود داشت و‌ نکته اصلی تیم تولید و تهیه که شاید در این سالها مصطفی رضوانی جزو معدود تهیه کننده هایی بود که برای همیشه خاطرات خوشی را برایم بر جای گذاشت و خوشحالم بابت این کار اما از حواشی که برای این سریال به وجود آمد ناراحت هستم و دوست داشتم هیچ گاه چنین حواشی برای این سریال به وجود نمی آمد. ولی همچنان‌ امیدوارم که پخش سریال محدود به تلوبیون نباشد و تمام مردم بتوانند از رسانه ملی براحتی ان را ببینند.

گفت و گو از : دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سید شاهین موسوی، بوکسور ملی پوش کشور و نفر پنجم بوکس جهان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

برای حضور در المپیک فرانسه باید تغییر وزن بدهم / متاسفانه ما در هیج مسابقه ای با رقبای خود حضور پیدا نمی کنیم

۱۲:۳۱  -  ۱۲ تير ۱۴۰۱
حمیدرضا مهدی پور تهیه کننده برنامه طنز «دی بی سی فارسی» در گقت و گو با دیباچه مطرح کرد:

هدف اصلی ما از تولید برنامه «دی بی سی فارسی» شکستن هژمونی شبکه‌های معاند بود / با استقبال خوب مدیران جدید رسانه ملی به تلویزیون آمدیم

۱۵:۳۳  -  ۰۸ تير ۱۴۰۱
غفلت بزرگ در حوزه نمایشنامه نویسی

چرا بیشتر نمایش‌های روی صحنه، برگرفته از نمایشنامه‌های خارجی است؟

۱۳:۰۱  -  ۰۸ تير ۱۴۰۱
احمد شفیعی، تهیه کننده سریال « آقای قاضی » در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

این اولین ژانر درام قضایی در قالب یک سریال است / بهزاد خلج در نقش یک قاضی واقعی ظاهر شد / فصل دوم سریال آقای قاضی بزودی ساخته می‌شود

۱۷:۰۸  -  ۰۶ تير ۱۴۰۱
ابراهیم فروزش کارگردان و فیلمنامه نویس سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

ارگان‌های دولتی ما بودجه کمی در سال برای ساخت یک فیلم بلند دارند / امیدوارم این کارگروه فارابی قدم‌های مثبتی بردارد

۱۷:۰۳  -  ۰۴ تير ۱۴۰۱
پربازدیدها
آخرین اخبار