دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۴  |  Monday, 08 September 2025
کد خبر: ۵۱۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
گفت و گو دیباچه با حسین سلیمانی

"جناب عالی" اتفاق شیرینی در کارنامه هنری ام بود/ ژانر، نقش، فیلمنامه و کارگردانی خوب، مهمترین شاخصه ام برای حضور در یک پروژه است

حسین سلیمانی بازیگر مجموعه "جناب عالی" در گفت و گو با دیباچه افزود: سریالی که پخش شد علی رغم همه حذفیات و سیاست هايی که درست یا غلط، بدنه اصلی آن را تحت تاثیر قرار داده بود اما سریالی موفق و به نوعی ماندگار شد؛ پلتفرم تلوبیون بازخورد بسیاری داشت که من از بعضی از سريال هایی که حتی ابتدا از کانال های رسمی پخش شده بود ندیدم ، در جامعه هم مردم با من در مورد سریال گفت و گو می‌کردند و این نشان‌ از پر مخاطبی این مجموعه داشت.

وی در پاسخ به سوال اینکه چقدر دست بازیگر همچون دست سازنده بستگی به دانش و توان تحلیل اتفاق های روز جامعه دارد، بیان کرد: من به خاطر دارم بازیگرانی که حتی فیلمنامه را درست نمیخواندند و یا فقط سکانس هایی که خود در آن فقط بازی داشتند را میخواندند و قرارداد می‌بستند و همیشه ضعف در بداهه گویی و تحلیل سکانس های پیش و پس داشتند.اما اگر از زاویه این‌نگاه‌کنیم، که آیا آن کسی که توانایی این اتفاق را دارد باز هم با شرایط جامعه چقدر دستش باز هست باید بگم، دست ما در سریال جناب عالی کاملا باز بود اما به هرحال با حذف برخی از سکانس ها لحظه های نابی را از ما نادیده گرفتند.

سلیمانی در ارتباط با این سوال که چقدر موفقیت و ماندگاری یک بازیگر بسته به شخصیت دیکته شده در فیلمنامه است، گفت: معتقدم موفقیت و تضمین ماندگاری یک کاراکتر و به تبع آن بازیگر ها ربطی به شخصیت دیکته شده در فیلم نامه ندارد چرا که کارگردان و فضای فیلمنامه و نقشی که یک بازیگر ایفای آن را بر عهده میگیرد در ماندگاری و موفقیت کاراکتر و خود او نقش بسزایی دارد، بنابراین گاهی حتی یک سکانس می‌تواند بسیار ماندگار تر از خیلی از نقش های اصلی باشد، البته پردازش درست در این زمینه از دیگر آیتم هایی است که در این موضوع تاثیر بسزایی دارد اما باز هم تمام فاکتور ها کنار هم قرار گیرند تا یک نقش خوب موثر و مانا خلق و به یادگار گذاشته شود.

گاهی در آثاری دیده شده که بازیگرانی که حتی فیلمنامه را درست نمی‌خوانند و یا در مطالعه فیلمنامه فقط به خواندن سکانس هایی که مرتبط به بازی خودشان است، بسنده می‌کنند و همین امر ضعف در بداهه گویی و تحلیل سکانس ها را رقم می‌زند.
در سریال "جناب عالی" آقای تبریزی دست بازیگران را باز گذاشته اند تا آنها بتوانند از توانایی خود در دیالوگ گویی و بداهه استفاده کنند اما به هر حال با حذف برخی از سکانس ها باعث شد لحظه های نابی از این مجموعه با قرار نگرفتن مقابل دوربین، نادیده گرفته شود .

من کارهای تاریخی همچون نردبام‌آسمان ، عقاب صحرا، اینجا شهر دیگری ست و ... و همچنین کارهای طنز موفقی از جمله مارمولک، هزارپا، شاهگوش و جناب عالی و .... داشتم و تقریبا سبکی نبوده که بازی در آن را تجربه نکنم؛ برای من سبک و ژانر مهم نیست. نقش و فیلمنامه و کارگردان خوب مهمترین گزینه های من هستند و در ادامه تیم تولید و تهیه که مشخص میکند این کار سرانجام خوبی خواهد داشت یا خیر.

وی پیرامون این سوال که ساخت آثار تلویزیونی در خارج از تهران چقدر می‌تواند بر جذب مخاطب و دیده شدن یک اثر موثر باشد، گفت: گاهی یک سریال و فیلم آپارتمانی یا تک لوکیشن که جغرافیای مشخصی ندارد خیلی پر رنگ تر از سریال ها و فیلم های پر زرق و برق بوده و هست.

در این سالها هم این نکته ثابت شده هر اثری بستگی به نوع موضوع و جغرافیای مرتبط میتواند تاثیر خود را بگذارد البته این موضوع بستگی به خط و سیر داستان فیلم و یا سریال دارد یعنی چقدر موضوع داستان وابسته به روایت در مکان هایی خارج از تهران است به طول مثال؛ به یاد دارم تله فیلمی به کارگردانی پوریا اذربایجانی که خود دستیار ایشون هم بودم، ساخته شد که فیلم نامه آن به نوعی بود که روایت داستان ها باید در شهری با بافت یزد اتفاق می افتاد
بنابراین ما در شهر یزد روستایی به نام «مزرعه کلانتر» را که به لحاظ بافت بسیار زيبا و از جلوه های بصری جذابی برخوردار بود، تصويربرداري را انجام دادیم همچنین انتخاب لوکیشن مناسب با توجه به قابلیت های فیلمنامه و قدرت تیم تولید و تهیه صد در صد به کیفیت سریال ها و آثار نمایشی کمک خواهد کرد

بارها شاهد بودم آثاری در سکانس هایی حتی در خارج از کشور ساخته شده این امکان وجود داشت که این کار را در کشور و حتی اطراف تهران بسازیم به گونه ای که حتی هزینه کمتری صرف میشد ولی حتی این اتفاق نیفتاد و آن اثر ماندگار نشد چه بسا فیلم به فراموشی سپرده شد.

سریال "جناب عالی"به کارگر‌انی عادل تبریزی اتفاق شیرینی برای من بود چراکه بیشتر فاکتورهای مهمی که در ذهنم برای ایفای یک کاراکتر داشتم در این سریال وجود داشت و‌ نکته اصلی تیم تولید و تهیه که شاید در این سالها مصطفی رضوانی جزو معدود تهیه کننده هایی بود که برای همیشه خاطرات خوشی را برایم بر جای گذاشت و خوشحالم بابت این کار اما از حواشی که برای این سریال به وجود آمد ناراحت هستم و دوست داشتم هیچ گاه چنین حواشی برای این سریال به وجود نمی آمد. ولی همچنان‌ امیدوارم که پخش سریال محدود به تلوبیون نباشد و تمام مردم بتوانند از رسانه ملی براحتی ان را ببینند.

گفت و گو از : دینا محمدی

مطالب برگزیده
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴