جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱

مینا قنبری : « امیرحسین انصافی »  کارگردان، نویسنده، بازیگر، آهنگساز و ترانه سرا است. او همانند پدرش « جواد انصافی »  در حوزه تئاتر خصوصا تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر‌های آیینی سنتی فعالیت زیادی دارد. امیرحسین انصافی در سال ۱۴۰۰ یکی از پرکارترین بازیگر تئاتر معرفی شد. او علاوه بر فعالیت‌های بازیگری و آهنگسازی در برنامه‌های تلویزیونی کودک به عنوان مجری، بازیگر و صداپیشه عروسک‌ها نیز حضور دارد. در ادامه مصاحبه «دیباچه» با امیرحسین انصافی را می‌خوانید:


امیرحسین انصافی درخصوص جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار «دیباچه» گفت: در حال حاضر فصل دوم مجموعه «شهرک رنگین کمان» را برای شبکه پنج ضبط می‌کنیم، در نمایش «فریاد خاموش» به کارگردانی « هادی عطایی»  و نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروز خوانان» به کارگردانی پدرم، که از تولیدات تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در بوستان لاله اجرا می‌شود، حضور دارم.

انصافی در پاسخ به اینکه تولید و ساخت برنامه‌های کودک، انیمیشن‌ها و تئاتر‌ها تا چه اندازه کودکان و نوجوانان را جذب کرده و برنامه‌های ایرانی می‌توانند از انیمیشن‌های خارجی پیشی بگیرند، بیان کرد: امروزه نه تنها کودکان بلکه خانواده‌ها هم آستانه پذیرش پایینی برای ارائه محصولات فرهنگی هنری دارند به این دلیل که مدیا‌های متفاوتی وجود دارد، تنوع و قدرت انتخاب بسیار بالا است که گاهی کار‌های خوب هم دیده نمی‌شوند و حتی کار‌ها به شناسایی هم نمی‌رسد، زیرا اکنون در سرا‌های محله، فرهنگسرا‌ها و تالار‌های تخصصی تئاتر کار‌های بسیاری اجرا می‌روند و انیمیشن‌ها و فیلم‌های مختلفی مخصوص کودکان وجود دارد، از طرفی ارزیابی خوبی هم در این زمینه اتفاق نمی‌افتد و بخش عمده‌ای از کار‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ بنابراین برچسبی روی کار‌ها زده می‌شود که آیا بچه‌ها آثار ایرانی را می‌پسندند؟ در صورتیکه در زمینه کودک خصوصا در تئاتر کار‌های بسیاری داریم که رکورد فروش زدند.

ارزیابی خوبی در زمینه آثار کودک و نوجوان اتفاق نمی‌افتد/ما دچار یک سطحی نگری برآمده از نگاه تجاری هستیم

وی افزود: در زمینه تئاتر کودک با درنظر گرفتن سلیقه و شعور مخاطب می‌توان آثار خوبی تولید کرد و حتی انجام این کار نیاز به تامین دکور‌های گران و شگفت آور یا کار‌های عجیب و غریب ندارد، زیرا کودکان ما می‌توانند اصل مطلب را در یک تئاتر ساده هم دریافت کنند. برای نمونه سال گذشته نمایشی به نام «حیاط خانه ما» را روی صحنه بردم که جزو پرفروش‌ترین نمایش‌های کودک معرفی شد، این نمایش تک نفره و بدون دکور و فقط با همراهی موسیقی، یک کتاب سه بعدی و عروسک‌های دستکشی اجرا و حدود ۵۰ دقیقه کودکان را به دنیای خیالی برد.

این کارگردان جوان درخصوص کاهش فعالیت‌ها و کمبود آثار در سینمای کودک و نوجوان گفت: ما در تئاتر، تلویزیون و سینما دچار یک سطحی نگری برآمده از نگاه تجاری هستیم. برای مثال کارگردانی در طول سال چهار اثر تولید میکند، این غیر ممکن است که بتوان چندین کار با کیفیت را در طول یک سال تولید کرد به همین علت منجر به تولید آثار سطحی شده که فقط می‌توان نگاه تجاری به آن‌ها داشت. در سینمای کودک و نوجوان هم کار‌های قوی وجود ندارد و البته برخی آثار خوب هم وجود دارند که اکران عمومی نمی‌شوند. در تئاتر هم این موضوع هست برای نمونه برخی آثار صرفا برای درآمدزایی است که برای چندمین بار در فرهنگسرا‌ها اجرا می‌شوند و طبعا کار‌های درست و ماندگاری نیستند بنابراین هر چقدر برای کار زمان گذاشته و پیش تولید موثری داشته باشند، متن نمایشنامه بررسی و تحلیل شود، قطعا کار با کیفیت خواهد بود.

انصافی با اشاره به اجرا‌های نوروزی نمایش‌ها گفت: امسال نمایش «خفتگان چشم باز» به کارگردانی پدر را در سالن شهرزاد داشتیم و اکنون نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروز خوانان» را داریم که با نگاه پژوهشی، آیینی و سنتی به موضوع نوروز می‌پردازد که آن را با زبان ساده و موسیقی برای کودکان بیان می‌کند، در این نمایش علاوه بر موسیقی نوروزخوانی از موسیقی اقوام هم بهره می‌بریم، زیرا بخشی از این پژوهش به نوروزخوانان اقوام مانند تکم چی آذربایجان و نوروز سلطان مازندران، عروس گولی لاهیجان و اراک و محلات و... برمی گردد و طبعا از لهجه و گویش و اشعار آن‌ها در نوروزخوانی استفاده می‌شود.

او ادامه داد: من نوازنده و آهنگسازی نمایش «فریاد خاموش» را بر عهده دارم، این نمایش نگاهی متفاوت و نوعی تک گویی در ژانر دفاع مقدس است که با سبک‌های متفاوت اعم از تک گویی طنز، درام و تراژدی اجرا می‌شود. سال گذشته در شش نمایش ایفای نقش کردم که دو نمایش مخصوص کودکان بوده است. در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هم امسال سه اثر دارم؛ نمایش «ریز جان» که صداپیشه، آهنگساز و نوازنده اثرهستم، نمایش «ویروس کشون» که نمایشی در قالب خم بازی از شیوه‌های نمایش سنتی عروسکی است که کارگردانی آن را برعهده دارم و نمایشی دیگر هم در بخش خردسال داریم.

انصافی درخصوص همکاری با مونا فرجاد و تولید تک گویی‌ها خاطرنشان کرد: از نظر من تولید این ویدیو‌ها کار بسیار ارزشمندی است. در زمانی که هیچگونه حمایتی برای تولید تئاتر ندارید و تماشاخانه‌ها تعطیل است، مونا فرجاد بهترین کار را انجام داد و تئاتر را به خانه‌های مردم برد. این تک گویی‌ها نثر مسجع بوده و در همه ویدئو‌ها آرایه واج آرایی را می‌بینیم و بیش از سی بار یک حرف را می‌شنویم، غیر از این جذابیت‌ها ما را با تکنیک‌های نمایش ایرانی آشنا می‌کند و از طرفی کودکان از این ویدئو‌ها به عنوان تمرین بیان استفاده می‌کنند که درنهایت صحبتی شد تا متون الف تا‌ی تبدیل به کتابی برای تمرین بیان بچه‌ها شود، در نتیجه کتابی با عنوان «نمایشنامه‌های کوتاه تمرین واج آرایی» آماده شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار