پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳  |  Thursday, 13 June 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۴۰
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه ، خلاف این باور رایج که بیشتر افراد در ماه رمضان وزن اضافه می‌کنند، بسیاری می‌توانند در ماه مبارک با اقدامات ساده وزن کم کنند.

افزایش وزن در ماه رمضان با عادات معمولاً اشتباهی مرتبط است که بیشتر به وعده افطار و زیاده روی در مصرف شیرینی جات مربوط می‌شود تا زمان روزه‌داری.

اما رعایت موارد لازم در زمان روزه داری ماه مبارک رمضان باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود که به خلاص شدن از شر چربی‌ها و کالری‌های انباشته شده و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

در گزارش زیر مجموعه‌ای از اقدامات ساده و مفید برای کاهش وزن در ماه مبارک را مرور می‌کنیم:

۱- تعیین هدف روشن و واقع بینانه مثلا از ۳ تا ۴ کیلوگرم نه بیشتر در طول ماه

۲- کمتر غذا بخورید.

بسیاری از افراد با مصرف بیش از حد افطاری کالری بیشتری دریافت می‌کنند، میزان ورزش آن‌ها کم شده و خواب بیش از حد معمول دارند که نتیجه نهایی آن افزایش وزن است.

۳- روی وعده‌های غذایی سالم تمرکز کنید.

۴- فقط دو وعده غذا بخورید و در فاصله افطار و سحری از خوردن تنقلات خودداری کنید.

۵- ماه رمضان زمان مناسبی برای پیروی از رژیم غذایی حاوی کالری کمتر است؛ زیرا رژیم‌های پرکالری باعث نوسانات زیادی در سطح قند خون می‌شوند که باعث خستگی و گرسنگی خواهد شد.

۶- میوه‌ و سبزی‌های تازه را بیشتر مصرف کنید و از غذاهای کنسرو شده پرهیز کنید.

۷- در روزه داری از خرید بپرهیزید؛ زیرا باعث می‌شود بی اختیار مقدار زیادی غذا و شیرینی بخرید.

با این اقدامات ساده در ماه مبارک رمضان، وزن کم کنید

۸- هفته‌ای یک بار شیرینی بخورید نه روزانه

۹- آب و آبمیوه‌های طبیعی کم کالری بنوشید و از نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه‌های کنسرو شده خودداری کنید.

۱۰- سعی در خواندن نماز نافله روزانه داشته باشید؛ زیرا در هر رکعت حدود ۱۵ کالری می‌سوزانید.

۱۱- ورزش منظم در ماه رمضان، مثلاً ۲۰-۳۰ دقیقه پیاده روی سریع بعد از افطار یا نوافل ورزش خوبی هستند.

۱۲- توصیه می‌شود زیاد یا کم نخوابید.

خواب زیاد یا کم خوابی ممکن است باعث افزایش وزن شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود سعی کنید به میزان مناسب بخوابید که حدود ۷ ساعت در روز است.

چرت زدن کوتاه در روز برای جبران کم خوابی در شب ضرری ندارد.

۱۳- سحری سالم و سرشار از پروتئین، فیبر، سبزیجات و میوه‌ها را به طور مداوم و در عین حال کاهش قند، آب میوه، سرخ کردنی، چرب و نشاسته‌ای مصرف کنید.

یک سحری معمولی سالم ممکن است شامل پنیر، ماست، زیتون، تخم مرغ آب پز، گردو، میوه‌های خشک مانند انجیر و دو لیوان آب باشد.

۱۴- مستحب است بلافاصله بعد از اذان مغرب خرما بخورند و آب بنوشند و قبل از غذای اصلی نماز بخوانند.

این عادت به خوردن کمتر غذا کمک می‌کند؛ زیرا قند خون را افزایش و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

۱۵- خوردن افطار را به بعد از نوافل موکول نکنید؛ زیرا باعث افزایش وزن و کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود.

۱۶ - از خوردن تنقلات بین افطار و سحر خودداری کنید.

۱۷ - توصیه می‌شود که فرد غذای خود را تهیه کند و از مصرف غذاهای سریع و آماده پرهیز کند.

۱۸- سالاد را قبل از غذای اصلی بخورید؛ زیرا سرشار از فیبر و کم کالری است، معده را پر می‌کند و گرسنگی را کاهش می‌دهد.

استفاده از سس سالاد آماده توصیه نمی‌شود؛ زیرا حاوی درصد کالری، چربی و نمک بالایی است و ترجیحاً فقط از روغن زیتون و آبلیموی طبیعی استفاده شود.

۱۹- افطاری را آهسته بخورید و بجوید؛ زیرا بین غذا خوردن و احساس سیری تفاوت زمانی وجود دارد. پس بهتر است با آهسته غذا خوردن و خوب جویدن غذا به ذهن فرصت احساس سیری بدهید.

۲۰ - توصیه می‌شود قبل از احساس سیری یا نفخ و ایجاد فضای خالی در معده، غذا را قطع کنید.

برچسب ها: ماه مبارک رمضان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

امیدوارم که رئیس جمهور بعدی، راه شهید جمهور را ادامه بدهد

۱۶:۲۳  -  ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش

کار سنجش نزدیک به ۲۰ هزار نوآموز عشایری انجام شده است!

۱۶:۳۵  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
گزارش دیباچه از نشست خبری رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

تمهیدات ترافیکی  سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اعلام شد

۱۶:۱۲  -  ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
عضو تیم‌ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

به همه آرزوهایم در فوتسال رسیدم/ کسب موفقیت همیشه دشوار است

۱۷:۱۶  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
حادثه تلخ برای عمو قناد

مجری خاطره ساز، از تصادف جان سالم به در برد

۱۱:۲۴  -  ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کارگردان میرو در گفتگو با دیباچه:

آثارم بر اساس قصه‌های استان سیستان و بلوچستان و فرهنگ بلوچ است

۱۷:۰۲  -  ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
کاپیتان تیم‌ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

صعود به دسته ۲ جهان دشوار است/ شرایط فعلی ادامه یابد پیشرفت تنیس متوقف می‌شود!

۱۲:۴۹  -  ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت:

تشییع باشکوه شهدا نشان داد ملت ایران زنده است

۱۷:۰۰  -  ۰۵ خرداد ۱۴۰۳