چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۶ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
کیوان کثیریان منتقد سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد
یک روزنامه نگار و منتقد مطرح سینما می‌گوید: دولت باید دست از سر سینما بردارد و کیفیت‌ فیلم‌ها را با سانسور خراب نکند.

 معصومه شمسینی غیاثوند: سرانجام پس از حرف و حدیث‌های فراوان مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینما در سال 1401، بالاخره قیمت بلیت سینماها با افزایش 50 درصدی از سوی شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی اعلام شد. بر این اساس،  بلیط سینماها با درجه مدرن در روزهای تمام بها ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام بها ۳۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سینماهای با درجه یک و دو در روزهای تمام بها ۲۵ هزار تومان و در روزهای نیم بها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

این افزایش دو برابری قیمت بلیت، سینماداران و منتقدان را نگران کرده است و آن‌ها می‌گویند با جهش دوبرابری قیمت‌ها ،تعداد مخاطبان سینما کم خواهد شد. « کیوان کثیریان » در خصوص افزایش بلیط سینما و تاثیرات آن در کاهش مخاطبان سینما می‌گوید: افزایش قیمت هر کالایی منجر به کاهش تقاضا می‌شود، به ویژه برای صنعت سینما و حوزه فرهنگ که دراولویت‌های اصلی بسیاری از مردم کشور نیست، وضعیت اقتصادی نامناسب است و هر بار کالایی از سبد مصرفی مردم حذف می‌شود ، مردم تنها قدرت خرید کالاهای اساسی را دارند.

این منتقد سینما در خصوص عدم توانایی خانواده‌های ایرانی برای حضور در سینما با توجه به افزایش قیمت‌ها، گفت: اگر بودجه محدود خانواده‌ها را نظر بگیریم، سینما و مسائل فرهنگی از نان شب مردم و نیازهای اولیه کمتر اهمیت پیدا می کند، خانواده‌ها علاوه بر تهیه بلیط، باید هزینه تغذیه، حمل و نقل و جای پارک را برای رفتن به سینما بپردازند اما  وقتی  وضعیت اقتصادی مردم مناسب نباشد، طبیعی است یک بخشی مثل سینما از سبد خانواده حذف می شود.

« کثیریان » با بیان اینکه باید منافع سینماداران را هم در نظر گرفت، گفت: با گسترش ویروس کرونا، سینماداران متضرر شدند و لازم است که برای اداره سینما هم فکر چاره باشند، اما در مجموع فکر نمی‌کنم افزایش بلیط سینما اتفاق خوبی را برای این صنعت رقم بزند. افزایش بلیط سینما ،مشکل صنعت سینما و سینمادار را حل نخواهد کرد و منجر به ریزش مخاطبان خواهد شد، چنانچه در دوران کرونا شاهد این جریان بودیم و مردم ترجیح دادند که فیلم‌ها را با هزینه اندک در خانه تماشا کنند.

این منتقدو  روزنامه‌نگار مطرح ، با انتقاد از وضعیت اقتصاد سینما و بی‌توجهی مسئولان به آن می‌گوید: اقتصاد و فرهنگ  ما سالم و آزاد نیست، دولت دخالت می‌کند، از طرفی کیفیت فیلم‌ها مناسب نیست و نمی‌تواند منجر به  جذب مخاطب شود  و این موضوعات زنجیره وار به هم متصل هستند. انگار هیچ کارشناس اقتصادی در کنار مسئولان سینما حضور ندارد که به آنها راهکاری ارائه کند.

دولت باید دست از سر سینما بردارد/ افزایش قیمت بلیط سینما راهکاری بیهوده است !

« کثیریان »  که پیش از این گفته بود « سینما یک حالت سرمایه سالار پیدا کرده که سرمایه گذار و تهیه کننده و سینمادار و پخش کننده فیلم، زور بیشتری از مدیر سینمایی دارند و عملاً آنها تصمیم می گیرند چه اتفاقی بیفتد.» در خصوص اینکه آیا راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی صنعت سینما وجود دارد، تصریح کرد: هیچ راهکاری وجود ندارد و سینمای ما اقتصاد آزاد ندارد، دولت باید دست از سر سینما بردارد و کیفیت‌ فیلم‌ها را با سانسور خراب نکند. چرخه اقتصاد سینما و فرهنگ ما  سالم نیست و دولت خرابکاری می کند. افزایش قیمت بلیط سینما هم راهکاری عبث و بیهوده است و منجر به ریزش مخاطبان سینما خواهد شد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار