شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۹۸
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۸ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

افسانه صدیقی: آیا مالیات ۲۵ درصدی گریبانگیر سینماداران می‌شود؟ چندی پیش در خبر‌ها آمده بود جمعی از سینماداران با امضای یک بیانیه خطاب به دولت و مجلس، تأکید کردند که در صورت ادامه کسر ۲۵ درصدی مالیات، مجبور به تغییر کاربری سینما‌های خود هستند.
خبرنگار دیباچه با «سارا فلاحی» نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان و عضو مجمع نمایندگان استان ایلام  در این زمینه به گفتگو نشست که با هم میخوانیم:

یک عضو کمیسیون تلفیق به دیباچه گفت: باید به سینماداران امتیازاتی داده شود تا سر پا بمانند / سخنگوی انجمن سینماداران: یک سالن سینما بازنخواهد ماند!

-درباره مالیات ۲۵ درصدی سالن‌های سینما و اعتراض سینماداران که گفته اند با ادامه این وضعیت باید سینما را تعطیل کنیم و وضعیت کرونایی حاکم بر اقتصاد سینما در این دوسال فشار مضاعفی به این صنف وارد کرده، آیا نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به فکر چاره‌ای برای این عزیزان هستند؟


نمایندگان همه جا درباره این صنف صحبت کرده اند؛ هم درباره جامعه هنری، جامعه ورزشی، باشگاه داران و سینماداران و بالاخره باید به این صنوف امتیازاتی داده شود، چون اگر به این صنوف فشار بیشتری بیاوریم و از آن سو هم کرونا باعث تعطیلی کسب و کار اقتصادی شده و دچار مشکل شده اند؛ کلا این صنوف نابود خواهند شد؛ بنابراین بنده خودم به عنوان نماینده مجلس و یکی از اعضای کمیسیون تلفیق معتقدم باید به این عزیزان کمک کرد و یک سری معافیت‌ها هم برایشان در نظر بگیریم و هر وقت کسب و کارشان رونق پیدا کرد و سر پا شدند مالیات این صنوف را بیشتر کنند.

-سخنگو و دبیر انجمن سینماداران یک مثال زد که ۶ سالن ولنجک که با هزینه میلیاردی ساخته شده چند شب پیش فقط ۱۵۰ بلیت برای پر فروش‌ترین فیلم به فروش رسانده است، از شما نمایندگان مجلس خواستار همکاری بودند.

یک عضو کمیسیون تلفیق به دیباچه گفت: باید به سینماداران امتیازاتی داده شود تا سر پا بمانند / سخنگوی انجمن سینماداران: یک سالن سینما بازنخواهد ماند!

درست می‌گویند؛ ما در این کمیسیون تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، ولی خب اکثریت رای می‌آورد و ممکن است تشخیص دیگران با ما متفاوت باشد. تلاش ما در کمیسیون تلفیق این است که روی مردم و کسب و کار‌ها کمتر فشار وارد شود و می‌خواهیم بیشتر کمکشان کنیم و اگر مالیاتی بسته شود این مالیات هدفمند باشد تا بتوانیم به تولید کمک کنیم یا ارزش افزوده را بالا ببریم.

همچنین خبرنگار دیباچه با محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران به گفتگو نشست

-درباره اعتراض سینما داران به اخذ مالیات ۲۵ درصدی از سالن داری خواستم صحبت کنید.


متاسفانه اگر بخواهد این موضوع اجرایی شود و همانطور که به درستی در این بیانیه مطرح شده است شما قطع به یقین بدانید تمام سینما‌ها تعطیل خواهد شد!

-حتی سینما‌های زیر مجموعه بهمن سبز و حوزه هنری هم تعطیل می‌شوند؟!


اصلا به بهمن سبز مربوط نیست، این موضوع دیگر بخش خصوصی و دولتی نمی‌شناسد، یعنی این موضوع باعث نابودی سالن‌های سینما خواهد شد نه اینکه فقط حرف بزنیم این موضوع را با مستندات و مدارک ثابت خواهیم کرد و اگر نظر دولتمردان این است که سالن‌های سینما نابود شود بگذارنداین اتفاق بیفتد. من هم سینما دار هستم و هم تولید کننده و بیشترین سالن‌های سینما در اختیار بنده است و سینما‌های من همه جزو پرفروش‌ترین سینما‌ها هستند مانند کوروش، ایران مال و هروی سنتر، در دوسالی که ویروس کرونا باعث تعطیلی کسب و کار‌ها شده بود سینما‌ها با کسادی و ورشکستگی سر کردند و هزینه‌های سرسام آور انرژی و هزینه پرسنلی باعث بیچارگی سینماداران شد.
ما برای نیروی انسانی حدود شش سال دانشجو جذب کردیم و کلاس‌های متعدد فرستادیم و هیچوقت فکر نمی‌کردیم سالن هایمان دو سال تعطیل شوند و حدود شش ماه به این عزیزان حقوق دادیم، ولی متاسفانه این نیرو‌ها رفتند و هم اینک دوباره یک سری نیروی جدید آوردیم و الان با شرایط حداقل حقوقی که مجلس تصویب کرده با سنوات و بیمه و عیدی حدودا ۱۲ میلیون و هشتصد هزار تومان باید هزینه کنیم؛ این درآمد پرسنلی از کجا باید تامین شود؟

یک عضو کمیسیون تلفیق به دیباچه گفت: باید به سینماداران امتیازاتی داده شود تا سر پا بمانند / سخنگوی انجمن سینماداران: یک سالن سینما بازنخواهد ماند!
پردیس سینمایی گالریا را در بهترین و بالاترین نقطه پایتخت ولنجک در مرکز خرید گالریا تاسیس و بخش خصوصی صد در صد فضای تجاری را به سینما تبدیل و در آنجا ۶ سالن ساخت و به محض اینکه این سالن‌ها را در برج ۹۸/۱۰ افتتاح کردیم و بعد ازافتتاحیه و اکران فیلم‌های جشنواره شاهد ورود کرونا بودیم و ۲ سال این سالن‌ها تعطیل بودند، میلیارد‌ها هزینه را بابت ساخت و راه اندازی سالن‌ها انجام دادیم؛ هزینه انرژی و عوارض و شارژ این مکان‌ها و هزینه پرسنلی و هزینه تهیه کننده و ۹ درصد هم ارزش افزوده باید بپردازم و در واقع چیزی برای سینمادار نمی‌ماند و باز هم تکرار میکنم که اگر ۲۵ درصد مالیات از سینماداران تصویب شود تمام سینما‌ها تعطیل خواهند شد.

پر درآمدترین و پرفروش‌ترین سینما‌ها نمی‌توانند به هیچ عنوان از پسِ هزینه‌های خودشان بربیایند؛ یک سالن سینما چه خصوصی و چه دولتی باز نخواهد ماند و در این بیانیه به این موضوع به درستی اشاره شده، آخر این چه تصمیمی است و بنده هم به عنوان سخنگوی انجمن سینما داران عرض میکنم آقای قالیباف قول مساعد دادند که اگر این طرح را دولت نوشت در صحن مجلس این طرح را لغوکنند.
البته من وارد این موضوع نمیشوم که بخش خصوصی میلیارد‌ها تومان صرف ساخت سالن سینما می‌کند که اگر این پول را در هر حوزه‌ای سرمایه گذاری میکرد قطعا بازگشت سرمایه اش بهتر بود.

 عاجزانه و ملتماسانه از آقای قالیباف و نمایندگان مجلس میخواهیم که چراغ کم سوی سینما از این کم رونق‌تر نشود و دوستان باعث تعطیلی سالن‌های سینما نشوند.

در پایان امیدواریم با لطف و مساعدت شما خبرنگاران این موضوع حل شود که حرف و درد دل ما را به گوش مسئولین می‌رسانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳