پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

خبرنگار دیباچه با «شادی پری در » نایب رئیس فدراسیون  شطرنج ایران درباره اعزام تیم ملی شطرنج ایران به بازیهای آسیایی هانگژو چین و وضعیت تیم ملی گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید : 

«شادی پری در » : به تازگی وضعیت تاییدیه نهایی تیم ها از جمله رشته شطرنج مشخص شده ولی بچه های ما از لحاظ آمادگی در شرایط خوبی هستند ؛ همانطور که می دانید پویا ایدنی تا یک چهارم بالا رفت ، سارا خادم الشریعه موفق شد تا مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی شطرنج صعود کند این هم یک دستاورد جدیدی بود. همینطور در مسابقات بین المللی پیشرفت خوبی داشتیم؛ امین طباطبایی در مسابقات مسترز شارجه به مقام اول رسید و مسعود مصدق پور در مسابقات بین المللی تونس موفق شد که مدال برنز را کسب کند.

همچنین خانم علی نسب توانست استاد بزرگی دیگری کسب کند. شرایط خوب است ولی بچه های شطرنج نیاز به مربی خارجی دارند. مابقی شرایط وضعیت برای تیم ملی عالیست.

با توجه به اینکه در بازیهای آسیایی هستیم، کمیته ملی المپیک قول مساعد داده تا برای استفاده از مربی خارجی کمکمان کند. مابقی شرایط برای وضعیت شطرنج کاران عالیست واگر یکی دو تا تورنمنت بین المللی هم برای آماده سازی  شطرنج بازان ما انجام شود، وضعیت بهتری هم خواهیم داشت؛ هر چند بچه ها در اوج مسابقات هستند، مثل آقای طباطبایی، مقصودلو و ایدنی در لیگ های فرانسه و اسپانیا و تیم های مختلف اروپایی که در آنجا بازی می کنند. امیدواریم وزارت، فدراسیون و کمیته کمک کنند تا بچه ها بتوانند نتایج خوبی در بازی های چین کسب کنند.

کمیته ملی المپیک قول مساعد داده تا برای استفاده از مربی خارجی کمکمان کند

-در حال حاضر همچنان امیررضا پوررمضانعلی سرمربی تیم ملی بانوان ایران هستند؟

بله همچنان زیر نظر ایشان برگزار می شود؛ در قسمت شطرنج بانوان نیاز به حمایت بیشتری داریم. ولی پسران ما به صورت خودجوش در مسابقات مختلف شرکت می کنند؛ مسابقات قهرمانی کشور در اسفند ماه برگزار خواهد شد و بعد از آن هم اردوهای فشرده تر و منسجم تری برای مسابقات آسیایی برگزار خواهیم کرد.

-برای دهه فجر جامی در نظر گرفته شده است؟

بله در بهمن ماه مسابقات جام فجر برگزار خواهد شد که دو مورد آنها قطعی شده، یکی از آنها جام خزر که در گیلان و یکی هم فردوسی که در مشهد برگزار می شود که تا این لحظه بالای 90 درصد برگزاری این دو جام در بهمن ماه قطعی شده است، مگر به علت شرایط کرونایی اتفاق خاصی بیفتد و لغو شود. تبریز و خوزستان هم پیشنهاد مسابقات فجر را داشته اند ولی مشخص نیست در این دو شهر هم مسابقه برگزار گردد یا خیر. این مسابقات اواسط بهمن ماه تا اوایل اسفند ماه برگزار می شود.


-در جام فجر چند کشور شرکت می کنند ؟ مشخص شده؟ از کشورهای اروپایی هم شرکت می کنند؟

معمولا کشورهای بزرگ شطرنج هستند و از 20 کشور در این مسابقات شرکت می کردند که شامل روسیه، اسپانیا، رومانی، گرجستان، ارمنستان می باشد و این کشورها تیم های خوبی دارند و ما باید چند مسابقه پشت سر هم داشته باشیم که وقتی داخل ایران می شوند بتوانند در مسابقات مختلف شرکت کنند. البته باید دعوتنامه برای این کشورها ارسال شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. بازیکنان شرکت کننده در این مسابقات مشترک هستند.
جایزه مسابقات فجر چون به صورت دلاری پرداخت می گردد و معمولا باید 200 هزار دلار ارز هزینه بشود ، امسال با توجه به شرایط هنوز هیچ چیز مشخص نیست که این هزینه ها به چه صورت تامین میگردند.

-اگر سرمربی خارجی بیاورید این مربی به صورت مشترک در تیم بانوان و آقایان مورد استفاده قرار میگیرد یا خیر؟ چه کاندیداهایی را برای سرمربیگری تیم ملی شطرنج در نظر گرفته اید؟

بله برای پوشش هر دو تیم بانوان و آقایان در نظر گرفته می شود. حدود 2 ماه است که در گیر آوردن مربی خارجی هستیم و متاسفانه به دو علت هنوز موفق به اینکار نشده ایم یکی به علت گسترش ویروس کرونا در ایران و دوم هم به دلایل دیگر مثلا مربیان مطرح دنیا در کشورهای صاحب نام به مربیگری می پردازند، یکسری از آنان درگیر مربیگری بودند و بعضی هم بخاطر کرونا و یکسری هم مشکل تردد داشتند، البته بودجه هم یکی از دلایل این موضوع بود که خوشبختانه تقریبا این معضل برطرف شده است.
گزینه های مورد نظر ما زیاد بودند از جمله لکو از مجارستان ومربیان چینی و ازبکستانی و روسی که فعلا تکلیف مربی خارجی مشخص نیست.

-لیگ شطرنج در ایران برگزار می گردد؟

مسئول لیگ آقای اسکندری هستند که قرار بود پیگیر این موضوع باشند ولی متاسفانه به علت اینکه این لیگ مشخص نبود متمرکز یا هفتگی برگزار می شود این اتفاق نیفتاده است، همچنین به علت فشردگی تقویم بازی ها بعید میدانم این بازی ها برگزار شود ولی اگر کمیته لیگ هر اقدامی برای راه اندازی لیگ شطرنج انجام دهد قطعا فدراسیون از آن حمایت خواهد کرد.

-آیا دختران هم در لیگ های خارجی بازی میکنند یا خیر؟ حق ترانسفر هم به ایران پرداخت می شود؟

مبینا کلانتری در ترکیه و سارا خادم الشریعه در لیگ چین و فرانسه بازی می کنند و آنقدر پولی به دست نمی آورند که بخواهند حق ترانسفر دهند.

گفت و گو از : افسانه صدیقی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار