مینا قنبری: غلامحسین لطفی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که همه ما نقش آفرینی او را در سریالهای مختلف و ماندگار دیده ایم که البته هر کدام از این سریالها خاطرات شیرینی را برای ما تداعی میکنند. لطفی در سریالهای ماندگار بسیاری از جمله «خانه به دوش» , «دلیران تنگستان» , «امیرکبیر» و... ایفای نقش کرده است، اما این بازیگر درخشان اینروزها حضور کمرنگی در عرصه تصویر دارد که علت را از او جویا شدیم. در ادامه گفت و گوی «دیباچه» با غلامحسین لطفی را میخوانید.
آقای لطفی این روزها مشغول چه فعالیتهایی هستید؟
در دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا فعالیتها بسیار کمتر شده و از طرفی من هر نقشی را برای بازی نمیپذیرم، برخی مواقع از طریق تلفن همراه متن فیلمنامه را برایم میفرستند و آن را میخوانم، ولی از دید من داستان و نقشی که قرار است آن را ایفا کنم، جذابیتی ندارد.
من تمایلی به ایفای نقش در دوران شیوع بیماری کرونا نداشتم در نتیجه فعالیتم کمتر شد، البته علت اصلی کم کاری من متن و داستانهای غیر جذاب است برای همین است که سریالهای امروزی بیننده ندارند.
شما علت اصلی جذابیت سریالهای قدیمی را در چه میبینید؟
یکی از دلایل اصلی کم کاری من نبود جذابیت در فیلمنامهها است، زیرا من نسبت به مردم تعهد دارم و باید کار جدید من از کارهای قبلی بهتر باشد البته این موضوع را درباره بازی خود میگویم. ما در انتخاب سریال هم باید نقش داشته باشیم؛ اگر سریالی وقت تلف میکند، چرا در آن ایفای نقش کنم؟ در حال حاضر شبکه آی فیلم به دلیل بازپخش سریالهای قدیمی به یکی از پربینندهترین شبکههای تلویزیونی تبدیل شده است، دلیل این موضوع هم تولید نشدن سریالهایی همچون سریالهای قدیمی است و طبیعتا این مسئله از صدا و سیما سرچشمه میگیرد، زیرا آنها متن این فیلمنامهها را انتخاب میکنند و انتخاب درستی ندارند. برخی از بازیگران که در بیشتر سریالها بازی میکنند، این فیلمنامهها را پذیرفته و عده زیادی که به تازگی وارد حرفه بازیگری شده و شوق بازی دارند و برایشان متن داستان و نقش مهم نیست در آن سریالهای بازی میکنند اینطور یک بودجهای حرام شده و کسی هم به تماشای سریال نمینشیند.
چطور میشود که یک سریال سالها ماندگار شده و با مردم ارتباط برقرار میکند؟
اول اینکه کارگردانی که برای ساخت یک سریال انتخاب میشود، بسیار مهم است. کارگردان، نویسنده خوب را انتخاب میکند همانند کاری که رضا عطاران در سریال «خانه به دوش» انجام داد. متاسفانه بودجهای که برای ساخت سریال درنظر گرفته میشود کم است و با این مقدار بودجه بازیگر و نویسنده خوب جذب کار نمیشوند، اگر به من هم دستمزد چند سال قبل را پیشنهاد دهند، قبول نمیکنم. متن جذاب، انتخاب هنرپیشه خوب، لوکیشنهای خوب و... سبب تولید یک سریال خوب میشود. کارگردان خوب باید جامعه را بشناسد و بداند چه طنزی در چه شرایطی گفته شود، منتهی اینها باید به تلویزیون وصل شود، اما مدیران قبلی که بهتر بودند، عوض شدند.
به نظر من کسانی که در تلویزیون تصمیم میگیرند باید عوض شوند و آدمهای کاربلد جایگزین شوند.
آقای لطفی این روزها در صفحات مجازی فعال هستید؟
این روزها من در اینستاگرام سریالی به نام «به همین سادگی» را دارم که از شش الی هفت ماه پیش پخش آن آغاز شده و ده قسمت نخست به پایان رسیده و حال ده قسمت جدید را مینویسم و میسازم.