شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۷ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

خبرنگار دیباچه با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، درباره مصرف سموم چینی در کشاورزی ایران به گفتگو نشست که با هم میخوانیم :

در مورد سموم مصرفی چینی که در محصولات کشاورزی ایران مورد استفاده قرار می گیرد لطفا صحبت کنید و آیا این بازی جدید آمریکا برای تخریب رقیب دیرینه خودش کشور چین و همچنین عدم صدور محصولات کشاورزی ایران نیست چنانکه ما در صدور نفت هم به علت تحریم مشکل داریم؟

شایعه می کنند و می گویند بازمانده سمی در محصولی وجود دارد که این به سم مربوط نیست، به مصرف کننده ای که از آن سم استفاده می کند مربوط می شود، البته اگر حقیقت باشد، در حال حاضر بخش اعظم سموم و آفات نباتی در هند و چین تولید می شود و بیشتر کشورهای دنیا از این محصولات استفاده می کنند که بالطبع در کشور ما هم چنین اتفاقی می افتد ولی متاسفانه کشاورزان ما آموزش علمی ندیده اند و به صورت سنتی به پرورش محصولات خود می پردازند و ربطی به کشور سازنده سموم آفات ندارد.

متاسفانه برخی خبرهایی که به چین مربوط می شود توسط برخی رسانه ها بسیار بُلد می شود و امیدوارم روی ارتباطات ایران و چین تاثیر گذار نباشد و اختلالی ایجاد نشود.

وقتی یک خبر از طرف یک منبع نامعتبر پخش می شود، برخی ها هم بر اساس منافع خودشان سوءستفاده می کند و تبدیل به یک وایرال می شود. مثلا هر روز یک خبر مجعول در رابطه با چین بیان میشود مثل فروش جزیره کیش یا ... که هیچکدام منبع موثقی ندارد و وقتی خبر پخش می شود تا زمانی که تکذیب و بررسی شود اثر خودش را می گذارد و به نظر میاد برخی رسانه های ما به کلیک خوردن خبرهای مجعولشان علاقه مند هستند.

وقتی وزرات جهاد و اتاق بازرگانی و بهداشت هستند،اتحادیه بارفروشان منبع موثقی برای خبر رسانی نیست، در صورتی که منابع موثق این موضوع را تکذیب می کنند ولی حرف بار فروش خریدار بیشتری دارد! که باز هم معلوم نیست همان بارفروش این صحبت را کرده است . ما میلیون ها تُن محصول کشاورزی صادر می کنیم قاعدتا جایی هم اخلال ایجاد میشود و اگر یک بار کامیون در مرز کشوری برگشت خورد، نباید آنرا به همه محصولات تعمیم داد و این قدرت رسانه است که فضا سازی می کند و باید خبرگزاری و رسانه های دلسوز با این موضع مقابله کنند.
البته بنده وزارت جهاد کشاورزی را هم مقصر می دانم چون به موقع شفاف سازی و پاسخگویی نکرد و اگر مسئول دولتی حتی اگر وضعیت خوبی هم نبود اطلاع رسانی کند جا برای خبرسازی و شایعات تنگ می شود.

_ صادرات کشاورزی ما به چین چه محصولاتی است؟

 50 در صد محصول پسته، بخش عظیمی از زعفران، انجیر استهبان و میگو و محصولات شیلات به چین صادر می کنیم.

-آیا برای واردات و صادرات قرنطینه کامل انجام میشود؟

در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی و غذای هیچ خللی نداریم  و همه چیز برا اساس استاندارد صادرات انجام می شود.

کشورها برای محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی و دارویی موانع بسیار جدی برای این موضوع دارند حتی به چین هم ما محصولی صادر کنیم و موارد قانونی رعایت نشده باشد هم به کشور برگشت می خورد.
و مردم عزیز بدانند درباره امنیت محصولات غذایی بسیار سختگیر می باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳