جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۲ - ۱۲ دی ۱۴۰۰
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد

 معصومه شمسینی غیاثوند : وضعیت کاغذ در کشور حال و روز مناسبی ندارد و  ظرف چند هفته اخیر، قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد از مرز ۷۰۰ هزارتومان عبور کرد و به بالاترین میزان خود در سال جاری رسید.

خودکفایی صنعت کاغذسازی در کشور تنها راهی است که می‌تواند به اوضاع نابسامان و آشفته کاغذ خاتمه دهد. محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی و در حاشیه بازدید از کارخانه چوب و کاغذ با بیان اینکه برنامه اصلی دولت، حرکت به سمت خودکفایی در بخش کاغذ است، می‌گوید: " بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بنا داریم تا یک سال و نیم آینده ۸۰ درصد نیاز کشور به کاغذ در داخل تامین شود. " 

خودکفایی کاغذ تا یک سال دیگر شدنی نیست / به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد با علامت سوال نگاه می‌کنیم!

ابوالفضل روغنی ، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در رابطه با این گفته وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به دیباچه می‌گوید: در این شرایط و اوضاع احوال که از آن صحبت می‌کنیم، اینکه تا یک دو سال دیگر می‌توانیم ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تامین کنیم، به نظر من به عنوان رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ، این کار مگر تحت شرایطی شدنی نیست.

روغنی در این خصوص توضیح می‌دهد:  فرض ما بر این باشد که طبق گفته آقای وزیر، ۲۸۰ هزار تن کاغد تحریر کشور مورد احتیاج است و تا سال آینده ۸۰ درصد نیاز کشور تامین می‌شود. این در حالی است که اگر شرایط مناسبی باشد، امکان تولید ۱۵۰ هزار تن در کشور  وجود دارد و در هر صورت بالای ۱۳۰ هزار تن کمبود داریم. از ۱۵۰ هزار تن کاغذ هم که می‌گوییم آن را می‌توانیم تولید کنیم این موضوع هم خیلی در دسترس و اختیار نیست، زیرا که مستلزم اصلاح قوانین کشور و حمایت از  شرکت‌های تولید کاغذ است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران می‌گوید: در کشور ۳۸۰ هزار تن کاغذ تحریر احتیاج داریم که شامل کتاب‌های آموزشی و آموزش و پرورش است، این آمار  به نظر دچار تغیراتی شده و کاهش پیدا کرده است، اما طبق آمار رسمی کشور، ۳۸۰ هزار تن است. در گذشته برای کاغذ روزنامه،   ۱۳۰ هزار تن کاغذ احتیاج داشتیم، اما الان به ۳۰ هزار تن رسیده است و این به خاطر گسترش فضای مجازی، شبکه اجتماعی و سایت‌های خبری بوده، البته همین روند در کل دنیا اتفاق افتاده است.

خودکفایی کاغذ تا یک سال دیگر شدنی نیست / به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد با علامت سوال نگاه می‌کنیم!

«روغنی» راهکار‌هایی برای حل مشکلات کاغذ کشور را ارائه می‌دهد و می‌گوید: برای دولت پیشنهاد‌های داریم البته اگر بخواهند به این مرز از تولید برسند، اما دولت جدید هیچ مشورتی با ما نکردند. به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد با علامت سوال نگاه می‌کنیم. فکر می‌کنم شرایط سختی باشد و این کار شدنی نباشد، زیرا در مورد تولید کاغذ بحران داریم و باید توجه خاص و ویژه داشته باشیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ ومقوای ایران می‌افزاید: کاغذِ روزنامه باید وارد شود و  فرصتی برای واردات ایجاد گردد؛ البته من مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، اما در هر صورت امکان واردات باید تسهیل شود و تولیدکاغذ مستلزم شرایطی است که یک تا یک سال و نیم آینده  این ظرفیت فعال گردد.

حضور دلال‌ها در بازار کاغذ و در اختیار گرفتن نبض بازار کاغذ توسط واسطه‌گران سودجو، به دلیل عدم کنترل مسئولان دولت یکی از عواملی است که همواره منجر به تلاطم بازار کاغذ کشور می‌شود.

 روغنی در این خصوص می‌گوید: درست است که گاهی از دلالی کاغذ انتقاد کردم، اما دلالی جزیی از اقتصاد و تجارت است. در همه جای دنیا مطرح شده است و بار منفی ندارد مگر نگاه سوادگران و واسطه‌گران که باعث به هم ریخته شدن شرایط می‌شود، اما در کشور ما آن‌قدر کاغذ کم است که دلال‌ها به عنوان واسطه واردات نقش مهمی ندارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳