جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۵ - ۱۱ دی ۱۴۰۰
دیباچه گزارش می‌دهد؛ بسته شدن مرز‌های هوایی به روی ۱۲ کشور موجب شد؛

صبا رضایی : مرزهای زمینی و دریایی کشور به روی تمامی توریست ها بسته شده است. البته توریست هایی که از مرزهای زمینی وارد کشور می شوند، اصطلاحا چترباز نامیده می شوند چراکه تنها برای خرید اجناس به ایران می آیند تا آن ها را در کشور خود ارزانتر بفروشند. از روز چهارم دی ماه ورود مستقیم و غیرمستقیم 12 کشور به ایران ممنوع شده است و مرزهای زمینی و هوایی بسته شده است. البته به گفته کارشناسان، ابتدا مرزهای هوایی، زمینی و دریایی به روی تمامی کشورها بسته بود اما بعد از اعتراض های بخش خصوصی، وزیر گردشگری و معاون گردشگری، مرزهای هوایی به جز 12 کشور به روی دیگر کشورهای جهان باز است. از 4 دی ماه به مدت 15 روز این دستورالعمل اجرایی می شود. دستورالعملی که فعالان گردشگری معتقدند تنها جنبه رسانه ای ندارد و هیچ هدفی برای کنترل شیوع اومیکرون را پیگیری نمی کند چراکه از مرزهای زمینی و دریایی توریستی وارد کشور نمی شود. کنترل شیوع اومیکرون نیاز به اقدامات دیگری به جز بستن مرزها دارد که دولت انجام نمی دهد.

رکود مجدد گردشگری در ایران / آیا بسته شدن مرز‌ها، جنبه رسانه‌ای برای دولت دارد؟

فعالان گردشگری معتقدند که از مرزهای زمینی و دریایی ایران توریست بسیار کمی وارد کشور می شده است در نتیجه بسته شدن این مرزها تاثیری بر کنترل شیوع اومیکرون ندارد.

« ارژنگ انتصاری » ، فعال گردشگری به «دیباچه» گفت: از راه های دریایی توریست کمی داریم. توریست های زمینی معمولا توریست های زیارتی هستند و افرادی که تجارت می کنند.

او افزود: در حقیقت افرادی که از مرز زمینی به ایران می آیند، معمولا برای خرید می آیند و سپس می روند. این افراد توریست محسوب نمی شوند. بسته شدن مرزهای زمینی برای ترکیه بد است چراکه از مرز زمینی بسیاری از توریست های ایرانی به وان می روند و از وان خرید می کنند. معمولا از استان های آذربایجان غربی وشرقی توریست های بسیاری به صورت زمینی به ترکیه سفر کرده و درآنجا خرید می کنند.این امر به ضرر ترکیه شده است چراکه بسیاری از مشتریانش را از دست داده است. این افراد بیشتر تاجر یا مشتری محصولات هستند تا توریست. چه به ایران سفر کنندو چه از ایران به کشورهای همسایه بروند، بیشتر به هدف خرید است که زمینی سفر می کنند.

انتصاری گفت: از مرزهای دریایی نیز توریست های انگشت شماری به کشور سفر می کنند. ممکن است از کشورهای حاشیه خلیج فارس عرب ها بخواهند به ایران بیایند اما تعداد آن ها بسیار اندک است. یکبار که در کروز بودم، تنها یکی دونفر قصد سفر به ایران را داشتند. تعداد مسافری که مثلا تا دوبی سفر کرده و سپس بخواهد به بندرعباس بیاید بسیار اندک است.

او با اشاره به این که مرزهای هوایی به روی چند کشور اروپایی بسته شده، گفت: کشورهای اروپایی که مرزهای کشور به روی آن ها بسته شده است، کشورهایی بودند که هرساله تعدادی توریست از آن کشورها به مقصد ایران سفر می کردند. به هرروی ممنوعیت دوهفته ای است و اکنون چند روز آن نیز گذشته است. رییس جامعه تورگردانان نیز شکایت کرده و اعلام کرده که این بخشنامه صادر شده اصولی نبوده است.

بسته شدن مرزها صرفا جنبه رسانه ای دارد

این فعال گردشگری گفت: دولت صرفا برای پاک کردن صورت مساله مرزهای زمینی و دریایی را به روی توریست ها بسته است. در واقع این اقدام صرفا جنبه رسانه ای دارد و برای این است که بگویند کاری کرده ایم و بی تفاوت نبوده ایم. در صورتی که عملا در کنترل شیوع اومیکرون هیچ تاثیری برجای نمی گذارد. از طرفی دیگر، تست پی سی آر نیز در تشخیص ابتلا به اومیکرون چندان کاربردی نیست. مسافری داشته ایم که در ایران تست پی سی آرش منفی بوده اما بلافاصله به دوبی سفر کرده و در آنجا تست او مثبت بوده است.

او افزود: این اقدام تنها ایجاد محدودیت برای صنف ما بوده که کسب و کارشان بعد از دوسال تازه در حال رونق گرفتن بوده است. با توجه به ایام کریسمس، تعدادی توریست قصد سفر به ایران را داشته اند که بعد از محدودیت ها معلوم نیست سال آینده هم بخواهند به ایران سفر کنند یا خیر. متاسفانه در این مساله احساسی عمل شده است.

اصلاح بخشنامه

ابتدا مرزهای هوایی به روی تمامی کشورها بسته بود اما با پیگیری های بخش خصوص، وزیر گردشگری و معاون سازمان گردشگری، بخشنامه اصلاح شد و مرزهای هوایی به روی 12 کشور بسته ماند اما دیگر کشورها می توانند به کشور سفر کنند.

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان به «دیباچه» گفت: دو سال تعطیلی گردشگری در کشور، موجب ورشکستگی بسیاری از آژانس های گردشگری و پرسنل گردشگری شد. ما سرمایه اصلی مان که راهنمایان گردشگری هستند را از دست دادیم. آن ها سرمایه اصلی ما در صنعت گردشگری بودند.

او افزود: داستان رسید به این ماجرا که دولت قبل هیچ کمکی به ما نکرد اما در دولت جدید، هیات رییسه جامعه تورگردانان با آقای ضرغامی، وزیر گردشگری جلسه ای برگزار کردند. در این نشست قرار شد ویزای توریستی مجددا صادر شود و از ابتدای آبان ماه نیز همین اتفاق افتاد.

پورفرج گفت: بعد از صدور مجدد ویزای توریستی، ما با شرکت های خارجی به گفتگو پرداختیم و اعلام کردیم که ویزای توریستی مجددا صادر می شود. زمانی که با شرکت های خارجی صحبت می کنیم و می گوییم ویزای توریستی از سر گرفته شده است، حرف خودمان را که نمی زنیم، تصمیمات وزارت امور خارجه، وزارت گردشگری و وزارت بهداشت را به آن ها اعلام می کنیم. حرف ما نشات گرفته از تصمیمات دولت و مسئولان کشور است. بعد از این همه گفتگو ناگهان در تعطیلات پایان سال میلادی که زمان تعطیلات رسمی کشورهای خارجی است، بخشنامه ای صادر کردند که ورود گردشگران خارجی مجددا ممنوع شده است.

او افزود: این تصمیم بدون حضور وزیر گردشگری، معاون گردشگری و بخش خصوصی اتخاذ شده است در صورتی که تاثیر مستقیمی بر روی کسب و کارهای بخش خصوصی دارد. بعد از دوسال بیچارگی و رکود، ما تعهد دادیم و آن ها صدور ویزای توریستی را از سر گرفتند. ناگهان بدون حضور فعالان گردشگری تصمیم گرفته اند که ویزای توریستی دیگر صادر نشود. تعطیلی کسب و کار شرایطی دارد.

پورفرج گفت: ما ناراحت شدیم و با آقای ضرغامی و معاون گردشگری گفتگو کردیم. آن ها به طور جدی وارد ماجرا شدند و ما از وزیر گردشگری سپاسگذاریم. نتیجه این شد که مرزهای هوایی به روی گردشگران خارجی باز شود. به جز 8 کشور آفریقایی که هرگز به کشور ما سفر نمی کردند و 4 کشور اروپایی. مرزهای هوایی به روی دیگر کشورها باز شد. این بخشنامه اصلاح شد و توریست ها با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به کشورمان سفر کنند. ما هم می خواهیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و بسیار برروی این امر جدی هستیم.

او افزود: امیدوارم اومیکرون ریشه کن شود و مردم به زندگی عادی خود باز گردند. با پیگیری ها مشکل را رفع کردیم و امیدواریم از این پس دولت هر تصمیمی که می گیرد کسب و مار مردم را هم در نظر بگیرد و با آن هامشورت کند.

برچسب ها: امیکرون ، کرونا ، گردشگری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار