جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۰
افسانه صدیقی:  ساخت فیلم «چپ، راست» که نامش به دو جناح سیاسی چپ و راست اشاره دارد، از سال ۱۳۹۸ شروع شد، ولی با شیوع کرونا، فیلمبرداری آن برای مدتی متوقف ماند. پس از تمام شدن مراحل فنی، «چپ، راست» متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد، ولی میزان ممیزی‌های فیلم آنقدر بود که آن را به یکی از حاشیه‌ساز‌های پیش از شروع جشنواره بدل کرد. این فیلم در نهایت از حضور در جشنواره بازماند.
قرار بود فیلم کمدی سیاسی «چپ، راست» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی با مجوز شورای صنفی نمایش از اول دی‌ماه در سینما‌ها اکران شود، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که در بازبینی مجدد شورای پروانه نمایش اکران فیلم منوط به ممیزی است و حالا مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی رسما اعلام کرده است که فیلم «چپ، راست» برای نمایش عمومی نیاز به اصلاح دارد و این موضوع به شورای صنفی نمایش هم، کتبا اعلام شده است.
 
مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی : تهیه کننده « چپ، راست »،اصرار به اکران این فیلم، بدون انجام اصلاحیه دارد/ نامه و اطلاعیه تهیه کنندگان عجولانه بود

همزمان با تصمیم وزارت ارشاد برای جلوگیری از اکران فیلم «چپ راست» تا انجام اصلاحیه‌های جدید، خبرگزاری مهر از تشکیل کمیته سه نفره‌ایی برای بازبینی مجدد فیلم‌های پروانه گرفته در دولت قبل خبر داد و نوشت: «پژمان لشگری‌پور، حبیب ایل‌بیگی و محمدحسین نیرومند سه عضو این کمیته هستند که در حال حاضر بازبینی فیلم‌های سینمایی را پیش از اکران برعهده دارند. لشگری‌پور و نیرومند از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ایل‌بیگی مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده دارد. در این روند کمیته سه نفره درباره فیلم سینمایی «چپ، راست» به اجماع نرسیده‌اند و این فیلم مشمول اصلاحیه شده» است.

همزمان اتحادیه تهیه کنندگان به شدت از تصمیمات اخیر وزارت ارشاد انتقاد کرد و در بیانیه‌اش نوشت: «اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران هر گونه بازبینی مجدد، سانسور و اعمال نظر و سلیقه در فیلم‌های سینمایی‌ای که دارای پروانه نمایش هستند را شدیدا محکوم می‌کنند و خواستار احترام به قانون است. برای ما تهیه کنندگان، مالکان و صاحبان حقوق مادی آثار سینمای ایران «پروانه نمایش» فصل الخطاب است. قطعا افرادی که دست به این اقدامات می‌زنند نه تنها دلسوز سینما نیستند بلکه با ریل گذاری غلط، آگاهانه و یا ناآگاهانه، به دنبال بی قانونی و ملتهب کردن فضای فرهنگی و فراهم کردن زمینه‌های عصیان سینماگران هستند. این حاکمان فعلی عرصه فرهنگ، فراموش کرده اند که مجوز نمایش‌های صادر شده از دولت قبل است و نه حکومت قبل و دلیل عدم نمایش فیلم‌ها شرایط کرونا بوده نه انتظار برای اکران در دولت جدید! ما تهیه کنندگان سینمای ایران هشدار می‌دهیم در مقابل این بی قانونی‌ها سکوت نخواهیم کرد و دوشادوش تمامی سینماگران در کنار سازندگان آثار سینمای ایران و برای احترام به قانون و حقوق حقّه، تا انتها خواهیم ایستاد.»

خبرنگار دیباچه به این بهانه برای اطلاع از وضعیت اکران این فیلم،به سراغ « یزدان عشیری » مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری رفت تا در مورد اکران نشدن این فیلم به گفتگو بنشیند.

-فیلم سینمایی «چپ، راست» اکران می‌شود یا خیر؟

یزدان عشیری : پروانه نمایش فیلم «چپ، راست» مثل بسیاری از فیلم‌های دیگر طبق نظر و صورتجلسه شورای پروانه نمایش دولت دوازدهم، منوط به اعمال اصلاحاتی در فیلم بود که تهیه کننده محترم متعهد شده بود این اصلاحات را در نسخه نهایی فیلم اعمال کنند. متاسفانه این اصلاحات انجام نشده و تهیه کننده اصرار دارد که بدون انجام اصلاحات، فیلم را روی پرده ببرند.

با اهتمام مقام محترم وزارت و تأکید ریاست سازمان مبنی بر رسیدگی و حل مشکل و یا تعیین تکلیف آثاری که در شورای پروانه نمایش قبلی دچار اصلاحات متعدد شده بودند و یا نمایش عمومی آن‌ها بدلایل نظارتی معطل مانده بود، شورایی سه نفره بصورت فشرده تشکیل و به بازبینی این دسته از فیلم‌ها اهتمام نمود که اکران فیلم‌های «گشت ۳» و «بندر بند» در ماه گذشته بخشی از خروجی این شورا بود، که عزیزانِ تهیه‌کننده کاملاً در جریان هستند و از این رویه استقبال نمودند. برخی از فیلم‌ها مثل «گشت ۳» و «بندر بند» وارد چرخه اکران شدند و مسائل و مشکلات از طریق تعامل و فهم و درک مشترک حل و فصل شد. «چپ راست» هم جزو فیلم‌هایی بوده که تهیه کننده در وقت خودش متعهد شده بود تا اصلاحات را اعمال کند. متاسفانه کمیته بازبینی با بررسی این فیلم متوجه شدند که اصلاحاتِ مورد نظرِ شورای پروانه نمایش، اجرا نشده و آقای « محمدی »  با اینکه از تهیه کنندگان خوب سینمای بعد از انقلاب هستند و همه سینما دوستان فیلم‌های به یاد ماندنی از کرخه تا راین و بازمانده را در خاطر دارند، در این زمینه ناشکیبایی کرد. با یک تعامل سازنده ،اصلاحات این فیلم هم مثل فیلم‌های « گشت ۳ »  یا « بند دربند »  قابل حل بود و می‌توانست حواشی نداشته باشد و برای سینمای ایران هزینه ایجاد نکند، ولی تهیه کننده فیلم مقداری شتابزده عمل کرد و از سر عصبانیت نامه تند همراه با عتاب و خطاب و بی احترامی به وزیر داد، همچنین اتحادیه تهیه کنندگان هم اطلاعیه‌ای شتابزده داد که متاسفانه هم آن نامه و هم اطلاعیه اتحادیه قدری عجولانه و شتابزده بود.

در صنعت سینمای ایران مشکلات و مصائب بسیاری هست که باید با وفاق و همدلی و تعامل سازنده این موضوعات را حل کرد، وگرنه وضعیت و شرایط با شتابزدگی و رفتار هیجانی و خودخواهانه بدتر هم خواهد شد، سینمای ایران به دوستی و مَوَدَت نیازمند است و مهمتر از همه تاکید آقای « محمد خزاعی»  معاون محترم وزیر و رییس سازمان سینمایی روی اجرای مُرّ قانون و اجرای مقررات و آیین نامه هاست و همه باید به قانون احترام بگذاریم چه صاحب نامان و چه گمنامان. همه باید مِناعَت طبع و نزاکت در گفتار را رعایت کنیم. وقت آن رسیده که عادت‌های بد را ترک کنیم و تابع قوانین باشیم.
اصلاح ایرادات فیلم «چپ راست» که مورد تاکید شورای پرو انه نمایش وقت بوده بسیار سنگین نبود که با انجام آن به ساختار فیلم لطمه بزند. اگر تهیه کننده محترم به تعهداتش وفادار بود الان این فیلم قطعا در در چرخه اکران بود.

- آیا فشار برخی از  بازیگران سلبریتی در این فیلم  به تهیه کننده یا کارگردان باعث نشده این حواشی بوجود بیاید و بگویند ما از اول کرونا پروانه نمایش داشتیم؟

علی الظاهر خیر. ما در پیج‌های این عزیزان پستی یا مصاحبه‌ای در این باره ندیدیم، اگر بخواهیم بدبینانه هم فکر کنیم تنها دلیل این فضاسازی ایجاد یک جریان تبلیغی کاذب و فِیک برای فیلم است. بعضی از تهیه کننده‌ها سعی می‌کنند اینگونه موج سازی‌ها را به عنوان پیش در آمد صدای تبلیغاتی فیلم هایشان دامن بزنند. موضوع فرافکنی است.

- جناب عشیری این فیلم از نظر دیالوگ مشکل داشت یا نمایش تصویری؟

هر دو. به هر حال شورای پروانه نمایش پس از بررسی به جمع بندی رسیده که خود تهیه کننده فیلم ضمن پذیرش آن موارد متعهد شده اصلاح کند.

-درباره فیلم‌های فجر هم ممکن است توضیحاتی بدهید؟ چرا فیلم قاتل و وحشی حمید نعمت الله برای اکران در جشنواره چهلم فیلم فجر به مشکل برخورده است؟

فیلم سینمایی قاتل و وحشی ساخته کارگردان خوب کشورمان آقای حمید نعمت الله است که در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم در جشنواره سی وهشتم فیلم فجر فرم پر کرده و حضور داشته و توسط هیات ۷ نفره انتخاب مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است. طبق سند صورتجلسه که به امضای هر هفت نفر رسیده است و نه حتی یک نفر کمتر- فیلم رد شده بود. طبق شیوه نامه و فراخوان جشنواره چهلم، فیلم‌هایی که تولید شان به قبل از سال ۱۴۰۰ و ۹۹ باشند و در دوره‌های قبلی جشنواره شرکت کرده و توسط هیات انتخاب رد شده باشند، امکان حضور در دوره چهلم را نداشتند و فیلم قاتل و وحشی، چون در دوره سی و هشتم مورد بازبینی قرار گرفته و رد شده بوده، دیگر امکان حضور ندارد. اگر بخواهیم بِدعت گذاری کنیم و با هر دلیلی و بد اخلاقی بخواهیم حجم و فشار در فضای رسانه ایجاد کنیم، پس بسیاری از فیلم‌های دیگری هم که در طی سالیان گذشته رد شدند، این حق را برای خودشان قائل هستند که آن‌ها هم در این دوره جدید شرکت کنند و کلا انتخاب و جشنواره زیر سوال خواهد رفت.

-جشنواره فیلم فجر به موقع انجام خواهد شد؟

جشنواره فجر چهلم، با ساختاری متفاوت و غنی شده از برنامه‌های فرهنگی متنوع، همایش‌های علمی، همایش‌های فرهنگی با محوریت سینما و اندیشه و ده‌ها برنامه فرهنگی در کنار نمایش آثار و همینطور نشست‌های پرسش و پاسخ و برنامه‌های جانبی مکمل از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن در تهران و همزمان در مناطق مختلف استان‌ها برگزار می‌شود.
- درباره فروش بلیت‌های جشنواره فجر چهلم و سایت سمفا و مشکلاتی که همیشه هنردوستان سینما را آزار می‌دهد توضیحاتی می‌دهید؟ بیشتر دوستان از این سایت به علت کندی ناراضی هستند.

درسال‌های قبل مشکلاتی و اختلالاتی پیش می‌آمد، ولی خوشبختانه با آسیب شناسی و نشست‌های متعدد بین پشتیبانی سمفا و پشتیبانی فنی خود جشنواره در این زمینه برنامه ریزی ای صورت گرفت تا به یک مکانیزم و ساز وکاری واحدی برسند تا همان حداقل خطا‌ها و اختلالات احتمالی هم بروز پیدا نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳