جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۸۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰

گروه جامعه -افسانه صدیقی :  ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۴۱ در تهران گشایش یافت و به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و فروش پوشاک در تهران به شمار می‌رفت. پس از حادثه تلخ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در دی‌ماه سال ۹۵ که منجر به شهید شدن ۱۶ نفر از آتش‌نشانان شد، در سال ۹۷ پروژه ساخت پلاسکو توسط بنیاد مستضعفان به‌عنوان متولی این پروژه با رویکرد اتمام آن تا سال ۱۴۰۰ با عملیات خاکبرداری و احداث سازه نگهبان کلید خورد. پلاسکوی ۱۴۰۰ طبق جدیدترین مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه ساخت و ساز و به خصوص آتش‌نشانی در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزارمتر ساخته شده است.

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

در خبرها آمده بود،معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اظهار داشته است: " ساختمان پلاسکو جدید که ساخته شده، در حال بهره برداری و آغاز به کار است ،اما متاسفانه هنوز از آتش نشانی تاییدیه دریافت نکرده است."

 قطعا پلاسکوی جدید باید با پلاسکوی قدیم متفاوت است،البته چون همچنان آتش نشانی نظری در خصوص ایمنی ساختمان جدید نداده ، نمی توان با صراحت گفت که در اجرا چه اتفاقی افتاده است.

به همین منظور خبرنگار دیباچه سراغ  سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران«  جلال ملکی» و  همچنین « کیانفر»  روابط عمومی بنیاد مستضعفان رفت تا از چند و چون ماجرا باخبر شود.

-آیا ساختمان جدید پلاسکو تاییدیه ایمنی آتش نشانی ندارد و  با وجود تکمیل شدن ساختمان نمی تواند افتتاح شود؟

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

 جلال ملکی : تا چند وقت قبل چنین گفتگویی وجود داشت و بنده هم قبلا مصاحبه کردم متوجه شدم تاییدیه ایمنی پایان کار آتش نشانی را دریافت نکرده است، البته این به این معنی نیست که کاری برای ایمنی ساختمان نشده و حدود دو یا سه سالِ قبل که ساخت وساز پلاسکو شروع شد، انصافا در جلسات شرکت کردند و خود من هم در جلساتشان بودم و دستور العمل هایشان را دریافت کردند، دو یا سه بار کارشناسان ما بازدید کردند و ما توقع داشتیم که بیایند و بگویند کارهایی در این راستا صورت گرفته است و همکاران ما در آتش نشانی بازدید کردند و طبق شرح وظایف و استانداردهای مربوطه موارد پیش رفته است و ما الان در فضای مجازی شنیده ایم کار ساختمان پلاسکو به اتمام رسیده است و ما منتظر پیگیری بنیاد مستضعفان برای دریافت تاییدیه پایان کار هستیم ولی فعلا افتتاح نشده است و قطعا خودشان هم می دانند تا زمانی که تاییدیه ایمنی را نگیرند، قادر به این کار نخواهند بود؛ البته این قانون نیست تا تاییدیه را نگرفتند ساختمان افتتاح نشود ولی خب چون آن مکان جایی هست که مراجعه کنندگان زیادی دارد و خاطره تلخی هم در اینباره داریم، چند روز قبل هم  از معاون مربوطه سوال کردم، گفتند که تاییدیه هنوز صادر نشده است و متولی ساخت و ساز پلاسکو می گوید ما طبق نقشه های آتش نشانی ساختمان جدید را ساخته ایم و منتظر کارشناسان آتش نشانی برای تایید ایمنی هستیم و دوستان به خود من هم قول دادند تا تاییدیه نگیریم پلاسکو را افتتاح نمی کنیم و از این جهت خوشحالیم که این روحیه وجود دارد. فعلا نه از آنطرف افتتاح شده و نه از این سمت تاییدیه صادر شده است و امیدواریم که سریعتر به نتیجه برسد.

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

-جناب ملکی مشکل اصلی برای تاییدیه گرفتن آتش نشانی برای پلاسکو کجاست؟

ما نمی دانیم مشکلی وجود دارد یا خیر و هنوز از طرف متولی پلاسکو اعلام نشده که کار این ساختمان به پایان رسیده است، در صورت درخواست کارشناسان مربوطه برای کارشناسی به پلاسکو می روند.

اگر با دستور العمل اولیه ای که به آنها دادند مغایرتی داشته باشد، ایرادها را گفته تا آنها را برطرف کنند و اگر ایرادی نباشد تاییدیه صادر خواهد شد.

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

-خودتان هم در آن حادثه تلخ همراه همکاران محترم خیلی زحمت کشیدید، خواستم ببینم شما هم از ساختمان جدید پلاسکو بازدید کردید یا خیر؟

خیر من اصلا از آن محل بازدید نکردم و کلا در این چند سال بعد از آن حادثه تلخ سه یا چهار بار بیشتر از آنجا رد نشده ام؛ و اگر شرایط اجازه داده که از آن محل تردد نکنم زیاد اشتیاق نداشتم که از آنجا عبور کنم و روند پیشرفت این ساختمان را ببینم؛ بالاخره من و آتش نشانان از این محل خاطرات تلخی داریم. این را اضافه کنم با وجود خاطره تلخ قرار نیست این  موضوع را تعمیم دهیم که یک اتفاق تلخی افتاده است و این ساختمان دیگر برایمان نحس است،خیر اینطور نیست و امیدواریم همانطور که  این ساختمان با ظاهر به روزتر و شیک تری هست، در باطن هم وقتی کارشناسان ما برای تاییدیه به این محل بروند به روز باشد و امیدواریم از آن خاطرات تلخ همگی درس عبرتی گرفته باشند و ترتیب اثری برای رعایت ایمنی بدهند.

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

 بنده خودم قبل از حادثه با پلاسکو قدیم بیگانه نبودم و زیاد به این محل رفت و آمد داشتم و چند نفر رفیق و اقوامم در آنجا حضور داشتند و مراجعات زیادی به این محل داشتم ولی بعد از حادثه پلاسکو و در زمان ساخت پلاسکو جدید وارد این ساختمان نشده ام..

هنوز درخواست پایان کار نداده ایم

خبرنگار دیباچه با روابط عمومی بنیاد مستضعفان تماس گرفت که چرا پایان کار ایمنی به این ساختمان داده نمیشود؟

مسئول روابط عمومی اذعان کرد فکر میکنم حوزه فعالیت شما مرتبط با موضوع نیست!

-شما بفرمایید تا ما هم آشنا شویم!

کلا برای ساختمان سازی شهری، وقتی کار به اتمام رسید، برای پایان کار درخواست پایان کار به شهرداری داده می شود، همزمان با آن هم شهرداری برای تایید اجرای نقشه ها مهندس برای بازدید می فرستد و بخشی از آن هم تاییدیه ایمنی آتش نشانی وایمنی است که معمولا باید این روال انجام پذیرد. و ما هنوز درخواست پایان کار نداده ایم.
که هر ساختمانی طبق قانون شهری قاعدتا زمانی می تواند مجوز بگیرد که درخواست پایان کار را داده باشد و ان شاءالله در آینده نزدیک بنیاد مستضعفان پایان کار را خواهد گرفت و هنوز درخواست پایان کار نداده ایم.

پیگیری « دیباچه » از چند و چون ماجرای ایمنی ساختمان « پلاسکو 1400 » در گفت و گو با سخنگوی سازمان آتش نشانی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان

- زمان افتتاح ساختمان جدید پلاسکو مشخص نیست؟ مثلا دهه فجر یا پایان اسفند ماه 1400

خیر هنوز مشخص نشده و ان شاءالله بزودی این افتتاحیه انجام خواهد پذیرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار